eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen)

De meeste fiscaal dienstverleners (intermediairs) gebruiken administratiesoftware om voor hun cliënten aangifte te doen. Maar u kunt ook namens uw cliënt inloggen met eHerkenning.

Datum laatste update: 7 mei 2024

Ketenmachtiging met toestemming van uw cliënt

Met eHerkenning kunt u voor uw cliënt aangifte doen op Mijn Belastingdienst Zakelijk of op Mijn Belastingdienst. Ook kunt u als vertegenwoordiger voor uw cliënt aangiften accijns en verbruiksbelasting doen op Mijn Douane. U hebt wel toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen.

Die toestemming regelt u met een 'ketenmachtiging'. Hiervoor vult u samen met uw cliënt een formulier in. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit regelt.

Let op!

Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Ook sluiten wij de beveiligde plek voor het EU-btw éénloketsysteem voor ondernemers van buiten de EU. Lees meer bij:

Ketenmachtiging voor cliënten zonder KVK-nummer

Sinds 29 januari 2024 is eHerkenning ook beschikbaar voor cliënten die zich niet kunnen inschrijven of niet hoeven in te schrijven bij KVK. eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw.

Ketenmachtiging voor fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer

Op dit moment is de ketenmachtiging alleen nog beschikbaar voor fiscaal dienstverleners met een KVK-nummer. Bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Dan kunt u helaas op dit moment nog niet met een ketenmachtiging namens een cliënt inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Wij verwachten dat ketenmachtigingen in de loop van 2024 ook beschikbaar zijn voor buitenlandse fiscaal dienstverleners.

Wat u nu al kunt doen om straks de ketenmachtiging te gebruiken

  1. U meldt zich aan als buitenlandse onderneming. Dat doet u met het formulier 'Aanmelden buitenlandse onderneming'. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer). Hebt u al een registratienummer? Dan kunt u deze stap overslaan.
  2. U schaft eHerkenning zonder KVK-nummer aan en gebruikt bij de aanvraag uw registratienummer. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat leveranciers van eHerkenning soms aanvullende controles moeten doen.
  3. U regelt de toestemming van uw cliënten zodra de ketenmachtiging beschikbaar is. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit moet doen. Zodra we weten wanneer de ketenmachtiging voor u beschikbaar is, leest u dat op deze pagina.

Belastingzaken voor cliënten regelen zonder ketenmachtiging

Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Kies voor een softwarepakket waarbij u als buitenlandse fiscaal dienstverlener géén Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.

Inloggen op de Europese douaneportalen

Met eHerkenning kunt u namens uw cliënt inloggen op het EU Trader Portal en het EU Customs Trader Portal. Let er dan wel op dat alle partijen een geldig EORI-nummer hebben.

Andere aanvraagprocedure voor eHerkenning

Sommige ondernemers en organisatievormen vragen eHerkenning via een aparte procedure aan. Meer informatie vindt u op Zo vraagt u eHerkenning aan.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.