Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

110.00.09 Kaderovereenkomst inzake de samenwerking tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Ministerie van Financien

8 Bijlage 7 behorende bij de "Kaderovereenkomst tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en het Ministerie van Financiën" van 22 juni 2004.

Het betreft hier de samenwerking bij "Veterinaire controles".

Het betreft de samenwerking tussen in alfabetische volgorde:

  • de Belastingdienst/Douane (hierna: Douane)

  • de Directie Voedsel, Dier en Consument van EL&I (hierna: VDC)

  • het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (hierna: EL&I) en

  • de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) .

Naar boven

8.1 Regelgeving

  1. Relevante regelgeving

    Op de werkzaamheden betreffende de samenwerking bij veterinaire controles is de volgende Europese en nationale regelgeving van toepassing:

    Europese regelgeving

    • Verordening (EG) nr. 136/2004 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 22 januari 2004 tot vaststelling van procedures voor de veterinaire controles in de grensinspectieposten van de Gemeenschap bij het binnenbrengen van producten uit derde landen (Pb. EG L 21);

    • Verordening (EG) nr. 282/2004 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 18 februari 2004 betreffende de vaststelling van een document voor de aangifte en de veterinaire controle van uit derde landen afkomstige dieren die in de Gemeenschap worden binnengebracht (Pb. EG L 49);

    • Verordening (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn;

    • Verordening (EG) nr. 206/2009 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 5 maart 2009 betreffende het binnenbrengen in de Gemeenschap van persoonlijke zendingen producten van dierlijke oorsprong en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 136/2004 (Pb. EG L 77);

    • Beschikking 2007/275/EG van de Commissie van 17 april 2007 betreffende lijsten van dieren en producten die krachtens de Richtlijnen 91/496/EEG en 97/78/EG van de Raad in grensinspectieposten controles moeten ondergaan;

    • Richtlijn nr. 97/78/EG van de Raad van de Europese Unie van 18 december 1997 tot vaststelling van de beginselen voor de organisatie van de veterinaire controles voor producten die uit derde landen in de Gemeenschap worden binnengebracht (Pb. EG L 24);

    • Richtlijn nr. 91/496/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 15 juli 1991 tot vaststelling van de beginselen voor de organisatie van de veterinaire controles voor dieren uit derde landen die in de Gemeenschap worden binnengebracht en tot wijziging van de Richtlijnen 89/662/EEG, 90/425/EEG en 90/675/EEG (Pb. EG L 268);

    • Verordening (EEG) nr. 2913/92 het Communautair douanewetboek (CDW);

    • Verordening (EG) nr. 450/2008 het gemoderniseerd douanewetboek;

    • Verordening (EEG) nr. 2454/93 de toepassingsverordening CDW.

    Nationale regelgeving

  2. Doel van de regelgeving

    Het verrichten van veterinaire controles op levende dieren en producten van dierlijke oorsprong bij binnenbrengen in de Europese Unie, om de insleep van dierziekten op het grondgebied van de Gemeenschap te voorkomen en om producten van dierlijke oorsprong die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van de inwoners van de Gemeenschap te weren.

    Deze bijlage gaat over het binnenbrengen in het grondgebied van de Gemeenschap, de kanalisatie van en het toezicht op niet EUwaardige goederen en de controle op de bijzondere bestemmingen van veterinaire producten.

Naar boven

8.2 Taak en bevoegdheden

  1. Taak

    Douane
    De Douane controleert levende dieren en veterinaire producten die via aangewezen "Buitengrensinspectieposten" (BIP’s) of andere plaatsen van binnenkomst:

    • worden binnengebracht op het douanegebied van de Gemeenschap;

    • worden in, op of uitgeslagen uit het veterinair vrij entrepot;

    • in het vrije verkeer worden gebracht;

    • worden geplaatst onder de douaneregeling ‘Douanevervoer’.

    NVWA
    De NVWA zorgt voor gezondheidsbescherming van mens en dier. Zij houdt toezicht op de veiligheid van voedsel en consumentenproducten en het welzijn van dieren.

  2. Specifieke taakuitvoering

    In overleg met de NVWA is in het Handboek Douane, onderdeel "Veterinair", meer specifiek beschreven hoe de Douane uitvoering geeft aan deze taak. De NVWA geeft zijn instemming aan de tekst van dit voorschrift.

    Wets en beleidswijzigingen

    In alle gevallen wordt de Douane tijdig door EL&I geïnformeerd over voor te nemen wetswijzigingen en over beleidswijzigingen c.q. aanpassingen in de verordening(en).

  3. Bevoegdheden

    Douane
    De Douane voert in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de NVWA een aantal specifieke taken uit op het gebied van de veterinaire wetgeving. De Douane ontleent daarbij haar controlebevoegdheden aan de Adw en kan, binnen de kaders van de Wet bescherming persoonsgegevens, informatie overdragen op grond van de Adw. Bij het constateren van een strafbaar feit maakt de Douane gebruik van haar opsporingsbevoegdheden op grond van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Belastingdienst/Douane 2007.

    NVWA
    De ambtenaren van de NVWA ontlenen hun controle en toezichtbevoegdheden aan het Mandaatbesluit LNV Voedsel en Waren Autoriteit en aan de Aanwijzing toezichthoudende ambtenaren Voedsel en Waren Autoriteit. Bij het constateren van een strafbaar feit maakt de NVWA gebruik van haar opsporingsbevoegdheden op grond van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaren VWA 2007 of van de opsporingsbevoegdheden van de AID.

Naar boven

8.3 Uitvoering

  1. Toezicht Douane

    De Douane maakt gebruik van uiteenlopende vormen van toezicht. Voor deze taak kunnen relevant zijn:

    • Fysieke controle van goederen;

    • Controle van de aangifte(n);

    • Controle van de administratie(s) van bedrijven;

    • Horizontaal toezicht gebaseerd op afspraken met het bedrijfsleven.

    Douanetoezicht is gebaseerd op risicobeheersing. Bij deze taak kunnen risico’s op overtreding van Europese en nationale veterinaire regelgeving aan de orde zijn. Jaarlijks wordt dan ook een uitvoeringsplan opgesteld in samenwerking met de NVWA. Dit plan steunt op risicoanalyse, die eveneens in samenwerking met de NVWA wordt uitgevoerd. In het uitvoeringsplan wordt het douanetoezicht uitgewerkt voor de relevante douaneprocessen. Op basis van het uitvoeringsplan komen onder meer controleopdrachten tot stand.

    Handhavingscommunicatie met betrekking tot deze taak is primair de verantwoordelijkheid van de NVWA (Centraal) en niet van de Douane.

  2. Taakverdeling

    De Douane is belast met:

    • Landelijke voorselectie van partijen levende dieren en producten van dierlijke oorsprong (hierna te noemen veterinaire goederen), afkomstig uit derde landen, aanwezig in schepen of vliegtuigen, die de EUbuitengrens overschrijden. Selectie gebeurt op basis van Beschikking 2007/275/EG voor veterinaire goederen;

    • selectie, in de summiere aangifte binnen het proces binnenbrengen, van partijen veterinaire goederen op basis van door de NVWA verstrekte selectiecriteria;

    • toezicht op bepaalde gekanaliseerde veterinaire partijen (de veterinaire T5 procedure);

    • toezicht houden op veterinaire goederen tot het moment dat zij veterinair zijn vrijgegeven of wederuitgevoerd. Bij de acceptatie van douanevervolgaangiften controleert de Douane de overeenstemming met de veterinaire beslissing. De goederen worden, indien nodig, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 2913/92 (CDW) van een douaneverzegeling voorzien.

    • toezicht op aangehouden en/of geweigerde veterinaire goederen die in afwachting van een nadere beslissing door de NVWA worden opgeslagen. Deze opslag vindt in principe plaats op het keurpunt maar kan ook op een andere door de NVWA aangewezen locatie. Hierbij wordt het voor die locatie geldende douanetoezichtsregime gevolgd en wordt gehandeld conform de procedures die deel uitmaken van het met de Douane afgestemde BIPkwaliteitssysteem.

    • controle op in reizigersbagage aanwezige veterinaire goederen afkomstig uit derde landen en controle op postpakket, koeriers en internetzendingen;

    Op locaties waar de Douane de documentencontrole uitvoert:

    • documentencontrole op vooraanmelding en bijbehorende (veterinaire) documenten;

    • behandeling vooraanmelding transhipment;

    • bewaking toegestane 1e termijn voor transhipment; na het verstrijken van de toegestane 1e termijn voert de Douane een documentencontrole uit op de vooraanmelding transhipment;

    • op verzoek van de NVWA uitvoeren van zegelcontrole als onderdeel van de overeenstemmingscontrole die de NVWA uitvoert.

    De NVWA

    • neemt, na afronding van de veterinaire controles, een beslissing. Deze beslissing wordt vastgelegd op het Gemeenschappelijk Veterinair Document van Binnenkomst.

    • koppelt partijspecifieke informatie van overgedragen dossiers terug aan de Douane.

    • levert een periodieke query van de vooraanmeldingen van veterinaire goederen;

    • is verantwoordelijk voor het actueel houden van de door de Douane te gebruiken instructies die ondergebracht zijn in de applicatie Import Veterinair Online (IVO), het webdossier op het NVWAinternet en de import voorschriften op het NVWAintranet. Douane handelt conform de procedures welke deel uitmaken van het BIPkwaliteitssysteem.

  3. Afhandeling geconstateerde overtredingen

    Indien het veterinaire certificaat of document dat de veterinaire goederen moet vergezellen ontbreekt, of niet voldoet aan de daaraan gestelde voorwaarden krachtens de communautaire of nationale regelgeving, wordt het dossier overgedragen aan de NVWA.
    De NVWA kan de aanbieder van de veterinaire goederen in de gelegenheid stellen het verzuim te herstellen. In afwachting van het herstel mogen de veterinaire goederen niet van de plaats van binnenkomst worden weggevoerd.
    De NVWA neemt een besluit over de overgedragen dossiers: aanhouden of weigeren. Afhankelijk van de beslissing van de NVWA worden de veterinaire goederen opgeslagen in een daartoe aangewezen opslagruimte (aanhouding / weigering) als onderdeel van het subgrens inspectiecentrum, of gaan retour terminal.

    Indien namens EL&I strafrechtelijke vervolging plaatsvindt, maakt de Douane een procesverbaal van bevindingen op. De NVWA koppelt de resultaten van de aan hen overgedragen zaken terug aan de Douane.

    Invoer voor persoonlijke consumptie (reizigersbagage, postzendingen et cetera): wanneer bij controles veterinaire producten aangetroffen worden die niet in overeenstemming met veterinaire regelgeving zijn, wordt de belanghebbende in de gelegenheid gesteld afstand van de goederen te doen. Indien belanghebbende geen afstand wil doen maar de goederen wenst te laten keuren moet contact worden opgenomen met de NVWA. De NVWA beslist dan wat er met de goederen moet gebeuren.

Naar boven

8.4 Planning, evaluatie en verantwoording

  1. Doelstellingen en prioritering

    Bij de handhaving van de veterinaire wetgeving wordt een onderscheid gemaakt tussen werkzaamheden die betrekking hebben op de controle van de goederenstroom en van de overgelegde bescheiden:

    • documentencontrole: een door de Douane en/of NVWA te verrichten verificatie van de veterinaire certificaten of documenten die de veterinaire goederen vergezellen;

    • voorbereidende overeenstemmingscontrole: een door de Douane te verrichten controle van de veterinaire verzegeling en de informatieverstrekking daarvan aan NVWA;

    • overeenstemmingscontrole: visuele inspectie door de NVWA van de overeenstemming tussen de veterinaire certificaten of documenten en de veterinaire goederen. Tevens wordt hieronder begrepen het vergelijken van de veterinaire zegelnummers die de Douane heeft gecontroleerd met de gegevens op de veterinaire certificaten of documenten;

    • materiële controle: een door de officiële dierenarts van de NVWA of een onder diens verantwoordelijkheid werkende controleur te verrichten controle of te verrichten controle van de producten van dierlijke oorsprong zelf, die tevens het onderzoek van monsters in een laboratorium kan omvatten;

    • bij levende dieren is dit een fysieke controle die monsterneming en een onderzoek van de monsters in een laboratorium kan omvatten, met in voorkomend geval aanvullende controles tijdens de quarantaine.

    Uitvoeringsplan
    Jaarlijks stelt de Douane in overleg met de NVWA het ‘Uitvoeringsplan Veterinair’ op. In het uitvoeringsplan zijn de geschikt gevonden vormen van douanetoezicht voor het komende jaar uitgewerkt. De Douane voert ten behoeve van dit plan risicovinding en analyse uit. Ook dit gebeurt in samenwerking met de NVWA. De NVWA draagt bij aan het verzamelen van de hierbij benodigde gegevens.
    Binnen de Douane wordt het "Uitvoeringsplan Veterinair" formeel vastgesteld door Belastingdienst/Douane Landelijk kantoor. De handhavingdoelstellingen uit het plan worden in het besluitvormingsproces over het totaal aan doelstellingen bij de Douane meegewogen. De Douane koppelt het resultaat hiervan terug aan de NVWA.

  2. Evaluatie en verantwoording

    De Douane draagt zorg voor de evaluatie van de handhaving zoals die is vastgelegd in het "Uitvoeringsplan Veterinair". De Douane verantwoordt zich op basis hiervan aan EL&I en de NVWA. De uitkomsten van de evaluatie en, indien daar aanleiding toe bestaat, ook de uitkomsten van de interne controle, worden besproken in het managementoverleg NVWA / Douane.

    De Douane, EL&I en de NVWA bespreken jaarlijks de samenwerking. Dit heeft tot doel na te gaan of de afspraken in deze bijlage nog actueel en toereikend zijn en of er knelpunten en wensen ten aanzien van de samenwerking zijn. De douane verantwoordt tevens de kwaliteit van de werkzaamheden door middel van rapportages over de interne controle conform de afspraken opgenomen in het memo "kwaliteitsbewaking uitvoering veterinaire werkzaamheden" van 5 april 2004 inzake accreditatie NVWA.

    EUcontrolebezoek
    De coördinatie van de voorbereiding en ontvangst van controlebezoeken van Europese Controleinstanties vindt plaats overeenkomstig het door de Douane opgestelde draaiboek. Bij het Ministerie van Financiën coördineert het Directoraat Generaal der Belastingen (DG Bel). Bij de uitvoering van de controle wordt de Douane betrokken.

Naar boven

8.5 Informatieuitwisseling

  1. AEO en HTD

    De Douane consulteert de NVWA over bedrijven:

    1. die een certificaat hebben aangevraagd in het kader van de regeling Geautoriseerde Marktdeelnemer/Authorised Economic Operator (hierna: AEO) als bedoeld in artikel 14bis van Verordening 2454/93.

      Wanneer de NVWA relevante gegevens heeft die een beletsel kunnen vormen voor het aangaan van afspraken, dan wel de afgifte van het AEOcertificaat, deelt zij dit mee aan het Landelijk centrum AEO (hierna: LCAEO) van de Douane. Het LCAEO koppelt aan de NVWA terug wat met de gegevens is gedaan en of afspraken tot stand zijn gekomen dan wel of het certificaat is verleend. De VWA wijst voor deze informatieuitwisseling een contactpersoon aan en maakt deze bekend aan het LCAEO. Procedures en termijnen worden nader overeengekomen tussen het LCAEO en de NVWA.

    2. of wanneer bedrijven met de Douane afspraken willen maken in het kader van Horizontaal Toezicht Douane (HTD).

  2. Informatieuitwisseling

    De Douane kan aan de medewerkers van de NVWA de informatie verstrekken die noodzakelijk is voor de goede werking van deze bijlage op grond van de Adw.
    In het kader van verordening (EG) nr. 206/2009 levert de Douane jaarlijks de benodigde informatie over het voorgaande jaar aan de NVWA. Dit gebeurt uiterlijk één maand voor de in de verordening genoemde maand en volgens het format dat in deze verordening is bepaald.

    De Douane

    • stelt aan de NVWA desgevraagd voor analyse relevante gegevens beschikbaar uit databestanden en dossiers in relatie tot deze taak;

    • informeert de NVWA over wijzigingen van wetgeving, handhavingbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico’s.

    EL&I c.q. de NVWA

    • stelt aan de Douane ten behoeve van risicovinding, risicoanalyse en evaluatie relevante gegevens beschikbaar;

    • informeert het Ministerie van Financiën c.q. de Douane tijdig over wijzigingen van wetgeving, handhavingbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico’s;

    • informeert de Douane over de wijze van afhandeling van overgedragen zaken en het uiteindelijke resultaat daarvan.

Naar boven

8.6 Scholing en helpdesk

  1. Opleiding en scholing

    De Douane zet specialisten in de vorm van vraagbaakfunctionarissen in om zo een goede handhaving van de veterinaire wetgeving te kunnen waarborgen. Deze vraagbaken worden opgeleid en periodiek bijgeschoold onder verantwoordelijkheid van Belastingdienst/Centrum voor Kennis en Communicatie (B/CKC).

    Wanneer er behoefte bestaat aan een bijscholing voor douanefunctionarissen op veterinair gebied wordt dit in onderling overleg opgepakt. De NVWA levert voor opleidingen de noodzakelijke informatie en ondersteuning.

    De Douane zorgt voor een actueel "Handboek VGEM onderdeel Veterinair" op basis van de met de Douane afgestemde BIPprocedures.
    Daarnaast zal de Douane de inhoud van het "Handboek VGEM onderdeel Veterinair" en de opleidingsmodules afstemmen met EL&I en de NVWA.

  2. Helpdeskfunctie

    Douane
    Binnen de Douane vervullen de "vraagbaken Veterinair" de primaire helpdeskfunctie voor hun collega’s. Ook treden zij op als contactpersoon richting de NVWA.

    NVWA
    De secundaire helpdeskfunctie bij veterinaire controles wordt vervuld door de NVWA. Vragen vanuit de Douane worden via de vraagbaak Veterinair gesteld en beantwoord.

    Douane laboratorium
    Het Douane laboratorium heeft geen specifieke taak in deze bijlage.

Naar boven

8.7 Overleg en beheer

  1. Overleg

    Evaluatie
    Tenminste één keer per jaar vindt op verzoek van EL&I overleg plaats tussen EL&I, de NVWA en de Douane over de handhaving en het toezicht op veterinaire controles en het functioneren van de samenwerking volgens deze bijlage en het "Uitvoeringsplan Veterinair".

    Managementoverleg NVWA en Douane
    Afhankelijk van de behoefte vindt twee tot vier keer per jaar een managementoverleg plaats tussen de NVWA en de Douane. Daarbij zal tevens deze bijlage onderwerp van bespreking zijn.

    Teamleidersoverleg NVWA en Douane
    Naast het managementoverleg kan een uitvoerend overleg plaatsvinden tussen de teamleiders van de NVWA en de Douane. Het overleg vindt naar behoefte plaats in onderling overleg. Onderwerp van dit overleg is in elk geval bespreking van bevindingen bij de interne controles. Dit laat onverlet dat er naar behoefte andere vormen van overleg kunnen plaatsvinden.

  2. Betrokkenen

    Beleid
    Namens het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie:

    • Directie Voedsel, Dier en Consument van LNV

    • Directie Juridische Zaken van EL&I

    Namens het Ministerie van Financiën:

    • Directoraat Generaal Belastingdienst

    Uitvoering
    Namens het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie:

    • VWA als zijnde de specifieke dienst

    Namens het Ministerie van Financiën:

    • Belastingdienst/Douane

  3. Beheer van deze bijlage

    EL&I, Directie Juridische Zaken

    Belastingdienst/Douane Landelijk kantoor, Team Handhavingsregie

Partijen komen overeen dat met ondertekening van deze bijlage de op 23 december 2004 ondertekende bijlage inzake de samenwerking tussen de NVWA en de Douane in het kader van de uitvoering van veterinaire controles is beëindigd.

   

Den Haag, 21 januari 2011

Rotterdam, 14 februari 2011

Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

namens de Directeur-Generaal Belastingdienst,

de Directeur Voedsel, Dier en Consument

de directeur Vaktechniek en Internationaal van Belastingdienst/Douane/Landelijk kantoor

mevr. mr. A. Oppers

H. A. M. Maas RA RO

de Inspecteur-Generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

C.W.J. Schreuders

Naar boven