Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

30.06.00 Strategische goederen

11 Proces klantmanagement en werkzaamheden

De taak van de Douane voor de handhaving van verboden en beperkingen heeft veelal betrekking op de aangifte voor het in het vrije verkeer brengen. Echter, bij een aantal taken bestaan voor goederen ook verboden en beperkingen voor het binnenbrengen, uitvoer en doorvoer in de Unie. Dit is alleen toegestaan onder strikte voorwaarden. Ook bij KM worden VGEM- werkzaamheden verricht. Let bij uw werkzaamheden altijd goed op of VGEM aspecten aan de orde zijn.

Is wetgeving strategische goederen van toepassing?

Controleer of de wetgeving voor strategische goederen van toepassing is op goederen waarvoor een vergunning is aangevraagd.

Controleer aan de hand van:

• het HSG;

• navraag bij de CDIU of het bedrijf strategische goederen invoert (lijst 1 en 2) , uitvoert (producten voor tweeërlei gebruik) (militaire goederen), overdraagt of doorvoert

• de controleaanwijzingen in het hoofdstuk Proces aangiftebehandeling voor uit- en doorvoer strategische goederen en invoer van lijst 1 en lijst 2-stoffen;

• het Gebruikstarief;

• de beschikbare VGEM-tool.

Contact met vraagbaak, CDIU en team POSS

Als u bij uw werkzaamheden meer informatie nodig heeft om vast te stellen of goederen strategisch zijn, vragen heeft over de vergunningplicht bij uitvoer of doorvoer, de meldplicht, uitzonderingen, vrijstellingen, ontheffingen enzovoorts, raadpleegt u altijd eerst de vraagbaak. Als de vraagbaak niet bereikbaar is, kunt u zelf contact opnemen met de CDIU.

Naar boven

11.1 Afgifte vergunningen/certificaten (incl. initieel onderzoek)

Bij de afweging om een vergunning te verlenen en bij het beheer van bestaande vergunningen, wordt de manier waarop Douane toezicht uitoefent op de handhaving van VGEM-bepalingen meegenomen.

In de douanewetgeving is geregeld wanneer en onder welke voorwaarden gebruik van een vereenvoudigde procedure is toegestaan. Er kan gebruik worden gemaakt van een vereenvoudigde procedure als daarvoor een vergunning wordt verleend.

In de douanevergunning neemt u geen bepalingen of voorwaarden op die voortkomen uit de VGEM-bepalingen. Wel legt u in de individuele afspraken en het behandelplan de waarborgen en voorwaarden vast voor uitoefenen van het toezicht door de Douane.

Opleggen actieve meldingsplicht

Zo kunt u de vergunninghouder bijvoorbeeld een actieve meldingsplicht opleggen voor goederen waarop VGEM-belangen van toepassing zijn als deze worden aangegeven voor een douaneregeling.

Bij de afgifte van de vergunning vermeldt de aanbiedingsbrief dat de vergunning alleen uit het oogpunt van douanewetgeving wordt verleend. Dit ontslaat de houder er niet van de verplichtingen op grond van andere wettelijke bepalingen na te komen.

Het douanekantoor dat bevoegd is om de vergunning voor gebruik van de domiciliëringsprocedure te verlenen, legt de actieve meldingsplicht vast in de vergunning.

Naar boven

11.1.1 Algemene werkzaamheden afgifte vergunningen

Algemeen: afgifte van vergunningen

  1. Controleer vóór afgifte van de aangevraagde vergunning of strategische goederen deel uitmaken van het goederenpakket en tot welke categorie deze behoren.

  2. Als de vergunning gaat gelden of geldt voor strategische goederen controleer dan bij de CDIU of de vergunningaanvrager daar bekend is.


Naar boven

11.1.2 AEO vergunning

De Douane consulteert, via het Landelijk Centrum AEO (LCAEO), haar partners (denk aan bijv. IGJ en NVWA) als bedrijven bij de Douane een aanvraag hebben ingediend in het kader van de vergunning Authorised Economic Operator (AEO) als bedoeld in artikel 38 DWU.

Deze partners leveren de Douane risicosignalen over de betreffende bedrijven. Deze risicosignalen worden geleverd aan het LCAEO. Het LCAEO koppelt aan de partner terug wat met de risicosignalen is gedaan en of de status al dan niet is verleend.

Het kan zijn dat er specifieke afspraken zijn gemaakt met het beleidsministerie. Deze staan dan in de bijlage bij het convenant dat met dat ministerie is afgesloten.

Bij de behandeling van een aanvraag voor een vergunning AEO consulteert de Douane - via het Landelijk centrum AEO (LCAEO) – team POSS over bedrijven die een vergunning hebben aangevraagd in het kader van de regeling AEO.

Als team POSS relevante gegevens heeft die een beletsel kunnen vormen voor het aangaan van afspraken dan wel de afgifte van een vergunning AEO, deelt zij dit mee aan het LCAEO. Team POSS treedt indien noodzakelijk in contact met het verantwoordelijk ministerie. Het LCAEO koppelt aan team POSS terug wat met de gegevens is gedaan en of de afspraken dan wel de vergunning al dan niet is verleend.

Naar boven

11.2 Cyclisch toezicht

Onderzocht wordt in hoeverre VGEM-risico’s spelen, welke maatregelen het bedrijf heeft genomen om de risico’s te beperken en de wijze waarop de resterende risico’s moeten worden afgedekt. Op basis van de constateringen wordt bepaald welke vorm van toezicht en controlediepgang nodig is.

De uitkomsten zijn bepalend voor de specifieke detectie- en afdekkingsactiviteiten die moeten worden verricht in het kader van het cyclisch toezicht.

Om na te gaan in hoeverre het goederenpakket van een klant betrekking heeft op VGEM-aspecten, moet de klantmanager gebruik maken van de VGEM-Tool en VGEM controlekaarten in ATD. Ook moet (VGEM)informatie verkregen worden uit de in de Geautomatiseerde Periodieke Aangifte (GPA) (dit wordt vervangen door de IIAA-mogelijkheid) ingebrachte profielen

De uitkomsten zijn bepalend voor de specifieke detectie- en afdekkingactiviteiten die moeten worden verricht in het kader van cyclisch toezicht.

Naar boven

11.2.1 Wijze van cyclisch toezicht

Bij de aanpak van het uit te voeren cyclisch toezicht worden VGEM-vragen en -risico’s meegenomen. In deze aanpak zijn naast vragen op fiscaal gebied ook VGEM-vragen opgenomen. Deze vragen ondersteunen de klantmanager/compliance-manager bij het meten van het naleefniveau van de klant.

Voor de interpretatie van de resultaten verkregen uit de VGEM-tool en de aanpak, kan de klantmanager/compliance-manager een VaCo VGEM van de Kennisinfrastructuur binnen de eigen douaneregio raadplegen. De klantmanager/compliance-manager bepaalt vervolgens hoe de vergunninghouder gecontroleerd moet worden.

Als uit het cyclisch toezicht, via de VGEM-tool of op andere wijze blijkt dat het een klant betreft die een goederenpakket heeft waarbij een eventueel VGEM-aspect kan spelen, beoordeelt de klantmanager/compliance-manager welke afdekkingsmaatregelen (wettelijk) noodzakelijk zijn.

Naar boven

11.3 Administratief toezicht

Door administratief toezicht op vereenvoudigingen en vergunningen, overwegend via de administratie van een bedrijf, wordt vastgesteld of aan alle wettelijke bepalingen is voldaan.

De medewerker die de administratieve controle verricht, is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van de controleopdracht. Als de controleopdracht een aspect m.b.t. strategische goederen bevat, maakt hij of zij gebruik van in de controleopdracht verwerkte (VGEM)informatie en het behandelprogramma in ATD waarin de VGEM aspecten zijn opgenomen.

Let op!

Wanneer een controleopdracht voor een administratieve controle aspecten m.b.t. strategische goederen bevat stemt u de controle af met team POSS.

Naar boven

11.3.1 Administratieve controle Inschrijving In de Administratie van de Aangever (IIAA)

Bij de voorbereiding van de administratieve controle moet via de eerder ingediende periodieke aangiften beoordeeld worden of er sprake is geweest van de invoer van strategische goederen. Die beoordeling moet plaatsvinden door gebruik te maken van de VGEM-tool en GPA ingebrachte profielen.

De hierbij 'geraakte' aangifteregels moeten onderzocht worden op een mogelijk onrechtmatige invoer.

Als u bij een administratieve controle controleert of bij gebruik van een vereenvoudigde aangifteprocedure (vereenvoudigde aangifte brengen in het vrije verkeer) de wetgeving over strategische goederen wordt nageleefd, verricht u de volgende werkzaamheden:

Naar boven

11.3.2 Werkzaamheden administratieve controle vereenvoudigde aangifteprocedure

Administratieve controle vergunninghouder vereenvoudigde aangifteprocedure

  1. Stem de controle af met team POSS.

  2. Controleer of de vereenvoudigde aangifteprocedure wordt gebruikt voor invoer van lijst 1 en lijst 2-stoffen.

  3. Als de vereenvoudigde aangifteprocedure wordt gebruikt voor strategische goederen terwijl dat niet is geregeld in de douanevergunning voor die procedure of als dit in strijd is met de bepalingen in de vergunning, handelt u als volgt:

    • Neem contact op met klantmanager.

    • Handel de bevinding verder af als onregelmatigheid.

Naar boven

11.3.3 Controle na invoer/uitvoer

De Douane voert ook administratieve controles uit bij importeurs en exporteurs die niet in het bezit zijn van een douanevergunning. Bij invoer spreken we dan van een controle na invoer (CNI) en bij uitvoer van een controle na uitvoer (CNU).

Tijdens een CNI(U) wordt de juistheid van de vermeldingen in de aangifte gecontroleerd (DWU, artikel 48). De controle dient vaak een financieel belang, maar kan ook van belang zijn voor de wettelijke verplichtingen met betrekking tot strategische goederen.

Ook de Adw biedt de ruimte voor een soortgelijke controle, waarbij de vermelding in de aangifte geen vereiste is. De Douane heeft dan een ruime bevoegdheid voor een controle na invoer en uitvoer op VGEM aspecten. In theorie is er een ruimere bevoegdheid. In de praktijk maakt de Douane van de geboden ruimte geen gebruik zolang daarover met de beleidsverantwoordelijke departementen geen afspraken zijn gemaakt.

Naar boven

11.3.4 Werkzaamheden controle na in- of uitvoer

Controle na invoer of uitvoer strategische goederen

  1. Stem de controle af met team POSS.

  2. Voer de werkzaamheden uit die zijn beschreven in het hoofdstuk Proces aangiftebehandeling en werkzaamheden.

  3. Handel een vermoedelijke onregelmatigheid volgens de instructies af.


Naar boven

11.3.5 Vergunninghouder opslag met IIC

Als u bij een administratieve controle controleert of de vergunninghouder van een douane-entrepot in zijn administratie heeft vastgelegd voor welke goederen een IIC is behandeld, verricht u de volgende werkzaamheden:

Administratieve controle vergunninghouder opslag

  1. Stem de controle af met team POSS.

  2. Controleer aan de hand van de kopieën van bij inslag behandelde IIC-afschriften of de vergunninghouder de behandeling van het IIC en de gegevens van de militaire goederen die Nederland zijn binnengekomen in zijn administratie heeft vastgelegd.

  3. Controleer of de goederen zijn overgedragen naar een andere lidstaat of zijn doorgevoerd met een vergunning.

  4. Handel uw bevinding af als onregelmatigheid als:

    • de gegevens niet zijn vastgelegd in de administratie

    • de goederen zijn uitgegaan of weder uitgevoerd zonder vergunning

Naar boven

11.3.6 Unie goederen

Als u bij deze administratieve controle bescheiden aantreft die doen vermoeden dat er overbrenging binnen de Unie van producten voor tweeërlei gebruik of overdracht van militaire goederen naar een lidstaat zonder vergunning plaats vindt, meldt u dat aan Team POSS.

Naar boven

11.4 Hulpmiddelen voor VGEM-werkzaamheden binnen KM

Door het grote aantal VGEM-onderwerpen is het lastig om vast te stellen welke VGEM-onderwerpen van belang zijn in relatie tot een klant, aangifte of goederencode. Om een indicatie te kunnen geven welke VGEM-onderwerpen mogelijk relevant zijn, zijn er enkele tools ontwikkeld. Deze tools ondersteunen de medewerkers KM en de afdeling DLTC bij het detecteren en afdekken van VGEM-risico’s. In deze paragraaf worden de tools besproken.

VGEM-tool

De VGEM-tool ondersteunt medewerkers bij het inzichtelijk maken van de VGEM-indicaties die van toepassing zijn bij de diverse goederencodes. De VGEM-tool is niet meer dan een hulpmiddel om VGEM-rakingen in beeld te brengen. Op basis van de informatie die de VGEM-tool oplevert, zal een nadere analyse moeten plaatsvinden.

VGEM-controlekaarten

GERESERVEERD

Naar boven