14.60.00 Carnet ATA

7 Tijdelijke invoer

7.1 Algemeen

Goederen kunnen met het carnet ATA onder de regeling tijdelijke invoer worden geplaatst. Het carnet wordt hier niet overgelegd voor het viseren van de omslag, oftewel het geldig maken (zie hoofdstuk 4), maar voor het doen van aangifte tot plaatsing van de goederen onder de regeling tijdelijke invoer. Het kantoor van binnenkomst vervult de functie van kantoor van plaatsing.
(artikel 580, lid 2, TVo. CDW)

Ondertekenaars van het verdrag en de overeenkomst mogen het gebruik van het carnet beperken. Hoewel de ATA-overeenkomst en Bijlage A geen beperking kennen voor wat betreft de goederen, hebben de EEG-lidstaten bepaald dat alleen voor de goederen genoemd in bijlage 18 van onderdeel Tijdelijke invoer, nummer 18.00.00 van dit Handboek een carnet ATA voor plaatsing onder de regeling tijdelijke invoer mag worden aanvaard. Als andere goederen dan die genoemd zijn in deze bijlage onder de regeling tijdelijke invoer worden geplaatst, dan moet gebruik worden gemaakt van een ander aangifteformulier (bijvoorbeeld een Enig document), zelfs als de goederen, bijvoorbeeld onder de regeling douanevervoer, met een carnet ATA aangebracht worden.

Op grond van artikel 84, lid 1, letter b, CDW is de regeling tijdelijke invoer een economische douaneregeling. Artikel 85 CDW schrijft voor dat een vergunning vereist is als gebruik wordt gemaakt van een economische douaneregeling. Deze vergunning moet worden aangevraagd door de persoon die de goederen gebruikt of laat gebruiken.
(artikel 138 CDW)

Een carnet ATA geldt als aanvraag voor een vergunning voor de economische douaneregeling tijdelijke invoer. Het aanvaarden van het carnet ATA geldt als vergunning. Zie hoofdstuk 35 van het onderdeel Tijdelijke invoer, nummer 18.00.00 van dit Handboek.
(artikel 497, lid 3, letter c, TVo. CDW)

Als het kantoor van binnenkomst niet in staat is na te gaan of aan alle voorwaarden voor het gebruik van de regeling tijdelijke invoer is voldaan of als het kantoor daartoe niet bevoegd is, kunnen de goederen worden overgebracht naar een douanekantoor waar ze wel onder de regeling tijdelijke invoer geplaatst kunnen worden. Dit overbrengen wordt als doorvoer aangemerkt en kan - als het carnet ATA blauwe doorvoerbladen bevat - onder geleide van een carnet ATA plaatsvinden (zie hoofdstuk 9).
Zie ook hoofdstuk 38 van het onderdeel Tijdelijke invoer, nummer 18.00.00, van dit Handboek.

Voorbeeld

Op het douanekantoor van binnenkomst wordt geconstateerd dat een lading computers die met een carnet ATA wordt aangeboden voor plaatsing onder de regeling tijdelijke invoer, uit defecte apparatuur bestaat. Het is mogelijk dat de aangever van plan is de computers in de Gemeenschap te laten repareren en vervolgens uit te voeren. Het carnet ATA is daarvoor niet bedoeld.
Twijfel over het juiste gebruik van de ATA-regeling is in dit geval dus gerechtvaardigd. De goederen kunnen daarom worden doorgestuurd naar een andere kantoor dat beter in staat is na te gaan of op een juiste manier van de regeling gebruik wordt gemaakt.

In de landen die bij de ATA-overeenkomst aangesloten zijn, wijzen de douaneautoriteiten kantoren aan die zich bezighouden met aangiften onder geleide van carnets ATA. In Nederland zijn daarvoor geen kantoren speciaal aangewezen. Alle aangiftepunten zijn dus bevoegd voor de behandeling van de carnets ATA. De aangifte voor tijdelijke invoer zal uit praktische overwegingen vaak gedaan worden bij de kantoren van binnenkomst volgens artikel 580, lid 2, TVo. CDW en artikel 496, letter f, TVo. CDW.

Het kantoor van tijdelijke invoer stelt de termijn voor aangifte voor wederuitvoer op maximaal een jaar, rekening houdend met de geldigheidsduur van het carnet. Als de goederen niet binnen deze termijn worden wederuitgevoerd, wordt de procedure van niet-zuivering opgestart. Zie daarvoor hoofdstuk 10.

Let op

Bij het carnet moeten alle bescheiden worden overgelegd die nodig zijn voor een juiste toepassing van de bepalingen over de tijdelijke invoer van de goederen.

Naar boven

7.2 Procedures en ambtelijke werkzaamheden

Zie voor de procedures en ambtelijke werkzaamheden bij de regeling tijdelijke invoer, onderdeel Tijdelijke invoer, nummer 18.00.00 van dit Handboek.

Na aanvaarding en eventuele verificatie van de aangifte, waarbij volgens artikel 72 CDW identiteitskenmerken kunnen worden aangebracht, kunnen de goederen op grond van artikel 73 CDW hun bestemming volgen.

Op een carnet ATA dat in Nederland bij binnenkomst wordt aanvaard voor de tijdelijke invoer, moet niet alleen het adres van het douanekantoor van tijdelijke invoer worden vermeld, maar ook het Nederlandse centrale verzendadres. De reden hiervoor is dat het kantoor van wederuitvoer de strook voor de wederuitvoer via dit centrale adres moet terugsturen naar het kantoor van tijdelijke invoer.

Het centrale verzendadres voor in Nederland afgegeven carnets is:

  1. Douane Nederland
    Postbus 4500
    6401 JA Heerlen.

Het centrale verzendadres voor in andere lidstaten aanvaarde of afgegeven carnets is:

  1. Douane Nederland
    Postbus 4501
    6401 JA Heerlen.

Naar boven

7.3 Nadere bepalingen

De volgende nadere bepalingen worden besproken:

  • aangifte gedeelte van de goederen (paragraaf 7.3.1);

  • vervangend carnet ATA voor tijdelijk ingevoerde goederen (paragraaf 7.3.2).

Naar boven

7.3.1 Aangifte gedeelte van de goederen

Bij gebruikmaking van het carnet ATA is het mogelijk om een gedeelte van de goederen die in het carnet vermeld staan, aan te geven. In dat geval wordt een gedeelte van alle volgnummers van de goederenlijst vermeld op de stam en de strook van het carnet.

Naar boven

7.3.2 Vervangend carnet ATA voor tijdelijk ingevoerde goederen

In de volgende twee situaties kan een vervangend carnet ATA voor tijdelijk ingevoerde goederen worden verstrekt:

  • de geldigheidsduur van het carnet ATA is verstreken;

  • het carnet ATA is verloren gegaan.

Geldigheidsduur verstreken

Verlenging van de geldigheidsduur van het carnet ATA is niet mogelijk. Als verwacht wordt dat de tijdelijke invoer langer zal duren dan de geldigheidsduur van het carnet, omdat de houder niet in staat is de goederen weder uit te voeren, kan de organisatie die het oorspronkelijke carnet heeft afgegeven een vervangend carnet afgeven.

Als u op het douanekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar de tijdelijk ingevoerde goederen zich bevinden, belast bent de afhandeling van het vervangend carnet ATA, dan gaat u als volgt te werk:

  1. Breng op de strook van het wederuitvoerblad van het oorspronkelijke carnet de vereiste aftekeningen aan.

  2. Zend deze strook onmiddellijk aan het oorspronkelijke kantoor van tijdelijke invoer.

  3. Vermeld in vak 4, "Verdere opmerkingen", van de invoerstrook van het vervangend carnet de oorspronkelijke wederuitvoertermijn, de eventuele verlenging daarvan en het nummer van het oorspronkelijke carnet.

  4. Overleg het vervangend carnet aan de titularis (of aan zijn gevolmachtigde).

  5. Geef het oorspronkelijke carnet terug aan de titularis (of aan zijn gevolmachtigde). De titularis moet voor terugzending aan de instantie van afgifte zorgdragen.

Als u werkzaam bent op het kantoor van wederuitvoer en er wordt een vervangend carnet ATA aan u aangeboden, dan gaat u als volgt te werk:

  1. Voorzie de wederuitvoerstrook van de vereiste aftekeningen (zie hoofdstuk 8);

  2. Zend deze onmiddellijk aan het douanekantoor dat het vervangend carnet in behandeling heeft genomen.

Let op

Als de geldigheidsduur van het carnet is verstreken en er geen vervangend carnet is afgegeven, eist u dat de douaneformaliteiten voor tijdelijke invoer die vermeld zijn in de artikelen 497 en volgende van de TVo. CDW worden vervuld.

Carnet ATA verloren gegaan

Als een carnet ATA waarmee de goederen zijn binnengebracht, verloren is gegaan, kunt u - op verzoek van de organisatie van uitgifte - toestemming verlenen om een nieuw carnet te aanvaarden ter vervanging van het verloren gegane carnet. De geldigheidsduur van het vervangend carnet verstrijkt op de vervaldatum van het vervangen carnet. U moet op de omslagen duidelijke verwijzingen naar het oude en het nieuwe carnet aanbrengen.

Bij een verloren gegaan carnet ATA hoeft de wederuitvoer niet per se met een vervangend carnet ATA plaats te vinden. Een exemplaar EX 3 van het Enig document van de aangifte ten uitvoer kan hiervoor namelijk ook worden gebruikt. Dit exemplaar moet alle gegevens bevatten die ook op de wederuitvoerstrook van het verloren gegane carnet ATA zouden zijn vermeld, zoals de naam van de organisatie van uitgifte en het nummer van het carnet.

Let op

Als u twijfelt over bepaalde zaken (bijvoorbeeld over vervalste of gestolen carnets), neem dan contact op met het Belastingdienst/Douane informatiecentrum.

Naar boven

7.4 Uitzonderingen

In dit hoofdstuk zijn geen uitzonderingen opgenomen.

Naar boven

7.5 Strafbepalingen

In dit hoofdstuk zijn geen strafbepalingen opgenomen.

Naar boven