De hoogte van mijn huur verandert

Deze wijziging is van belang voor uw huurtoeslag.

De jaarlijkse huurverhoging hoeft u meestal niet door te geven, die krijgen we bijna altijd door van uw verhuurder. Verandert uw huur om een andere reden, bijvoorbeeld omdat uw huurwoning is verbouwd? Geef dit binnen 4 weken aan ons door.

Wat zijn de gevolgen voor mijn huurtoeslag?

Als uw huur of eventuele servicekosten wijzigen, kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van uw huurtoeslag. Maak een proefberekening.

Jaarlijkse huurverhoging

De jaarlijkse huurverhoging van 1 juli krijgen wij meestal door van uw verhuurder. U ziet de nieuwe huur dan in Mijn toeslagen. We passen uw toeslag nog niet direct aan. Uw maandelijkse voorschot blijft dus hetzelfde. We verwerken de jaarlijkse huurverhoging pas bij de definitieve berekening. Die krijgt u na afloop van het jaar. Als u te weinig toeslag hebt gekregen, betalen we die alsnog uit.  

Bij uw voorschotbeschikking voor 2018 houden we wel rekening met de huurverhoging van 2017.

Heeft uw verhuurder de jaarlijkse huurverhoging nog niet doorgegeven? Dan moet u dit zelf doen. We passen uw toeslag dan wel direct aan.

Mijn huur komt boven de maximale huurgrens

Komt uw huur door een huurverhoging boven de maximale huurgrens? Dan houdt u recht op huurtoeslag als u in de maand voor de huurverhoging huurtoeslag kreeg voor die woning. U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag.

De maximale huurgrens in 2017 is € 414,02 als u jonger bent dan 23 jaar en € 710,68 als u 23 jaar of ouder bent. Voor het deel boven de maximale huurgrens, krijgt u geen huurtoeslag.

Hoe geef ik deze wijziging door?

U kunt met Mijn toeslagen doorgeven dat uw huur verandert. U hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:

  • uw DigiD
  • uw nieuwe huurgegevens
  • de ingangsdatum van de nieuwe huur

Zie ook

 

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.