U huurt een pand dat u helemaal voor uw onderneming gebruikt

Als u bedrijfsruimte huurt, kunt u alle kosten die u voor de bedrijfsruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder meer:

  • de huur
  • de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke
  • de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)

Let op!

U kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.

Meer informatie over het huren van een bedrijfsruimte leest u op ondernemersplein.nl.

Zie ook

Afspraken met de verhuurder over de btw

U mag met de verhuurder afspreken dat u btw betaalt over de verhuur van de bedrijfsruimte die u gaat huren. Dit mag alleen als u, de huurder, die btw voor minimaal 90% (bij sommige branches minimaal 70%) als voorbelasting kunt aftrekken. Als u en de verhuurder er samen voor kiezen om de verhuur van het bedrijfspand te belasten met btw, dan moet u in de huurovereenkomst het volgende opnemen:

  • dat de huur belast is met btw
  • vanaf welke datum de belaste huur ingaat
  • een verklaring dat u de btw over de huur van het pand voor minimaal 90% kunt aftrekken als voorbelasting
  • een omschrijving van het pand met de gegevens uit het kadaster
  • de datum waarop uw boekjaar begint

Zowel u als de verhuurder moeten de huurovereenkomst ondertekenen.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.