Zo vraagt u eHerkenning aan

U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de 6 erkende leveranciers. Voor sommige bedrijven of organisaties vraagt u eHerkenning via een aparte procedure aan.

Datum laatste update: 4 maart 2024

eHerkenning aanvragen bij een erkende leverancier

eHerkenning vraagt u aan op de website van eHerkenning. Op deze website kiest u zelf een leverancier uit het overzicht. U vindt de prijs van het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel als u doorklikt naar de website van een leverancier.

eHerkenning aanvragen als u geen KVK-nummer hebt

Sinds 29 januari 2024 kunt u ook eHerkenning aanvragen als u niet bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst. Op de website van eHerkenning kiest u zelf een leverancier uit het overzicht.

Let op!

Na uw aanvraag hebt u uw inlogmiddel niet direct in handen. Bij het verwerken van uw aanvraag zijn soms aanvullende controles nodig, zoals elektronische identificatie. En dat kost tijd. Vraag dus eHerkenning zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u aangifte moet doen.

eHerkenning aanvragen via een aparte procedure

Sommige ondernemers en organisatievormen kunnen eHerkenning aanvragen via een speciale aanvraagprocedure. Kijk wat voor u geldt:

  • Gestaakte ondernemingen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een gestaakte onderneming. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning.

  • Buitenlandse ondernemingen met een Nederlands KVK-nummer

    Als uw buitenlandse onderneming is ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel (KVK), kunt u eHerkenning aanvragen. Op de website van KVK vindt u meer informatie over het inschrijven van buitenlandse bedrijven.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U logt op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.
  • Buitenlandse ondernemingen zonder Nederlands KVK-nummer

    Kunt u uw buitenlandse onderneming niet inschrijven bij KVK of hoeft u deze onderneming niet in te schrijven? Dan kunt u sinds 29 januari 2024 eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen. Hiermee kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U regelt uw btw-aangifte tot 1 juli 2024 tijdelijk nog via het oude portaal voor ondernemers.
      Op het oude portaal logt u in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Die inloggegevens kunt u bij ons aanvragen. Hoe u dat doet, vindt u op Inloggegevens aanvragen voor de btw-aangifte op het oude portaal.
    • Op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.

    Let op!

    Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Dat betekent dat u op tijd moet overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Zie ook:

  • Fiscale eenheden voor de btw

    Sinds 28 februari 2024 kunnen fiscale eenheden voor de btw ook eHerkenning aanvragen. Met dit inlogmiddel kunt u voor de fiscale eenheid inloggen bij de Belastingdienst. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Inloggen via 1 van de ondernemingen in de fiscale eenheid

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw.

  • Fiscale eenheden voor de vennootschapsbelasting

    U kunt eHerkenning aanvragen voor de moedermaatschappij van de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.

  • Kerkgenootschappen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een kerkgenootschap. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning. Deze procedure is afgestemd met het Centraal Interkerkelijk Overleg (CIO).

  • Open fondsen voor gemene rekening

    Sinds 29 januari 2024 kunt u eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen voor een open fonds voor gemene rekening (OFGR). Hiermee kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U regelt uw btw-aangifte tot 1 juli 2024 tijdelijk nog in via het oude portaal voor ondernemers.
      Op het oude portaal logt u in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Die inloggegevens kunt u bij ons aanvragen. Hoe u dat doet, vindt u op Inloggegevens aanvragen voor de btw-aangifte op het oude portaal.
    • Op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.

    Let op!

    Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Dat betekent dat u op tijd moet overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Zie ook:

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.