Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

110.00.16 Kaderafspraken inzake de samenwerking tussen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Financien bij de uitvoering van de niet-fiscale douanetaken

4 Bijlage 3. behorende bij de Kaderafspraken tussen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Financiën van 17 oktober 2002

DE SAMENWERKING INZAKE VOEDSELVEILIGHEID (NIET-DIERLIJKE OORSPRONG)

Het betreft de samenwerking tussen:

  • de Belastingdienst/Douane (hierna Douane);

  • de directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna VWS);

  • de Voedsel en Warenautoriteit (hierna VWA).

   

  1. 1. Regelgeving en doel

  1. a. Relevante regelgeving

De volgende regelgeving is van belang:

Communautaire bepalingen:

  • Verordening (EEG) nr. 2913/92

  • Verordening (EEG) nr. 2454/93

  • Verordening (EG) nr. 178/2002

  • Verordening (EG) nr. 882/2004

  • Verordening (EG) nr. 450/2008

  • Verordening (EG) nr. 669/2009

  • Verordening (EG) nr. 1151/2009

  • Verordening (EG) nr. 1152/2009

  • Verordening (EG) nr. 258/2010

  • Verordening (EG) nr. 284/2011

  • Verordening (EG) nr. 961/2011

  • Beschikking 2008/47/EG

Nationale bepalingen:

  • Warenwet

  • Warenwetregeling invoer levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong (verordening (EG) 669/2009)

  • Warenwetregeling noodmaatregelen invoer levensmiddelen uit derde landen (verordening (EG) 178/2002)

  • Warenwetregeling taakverdeling toezichthouders Warenwet voor levensmiddelen

  • Algemene Douanewet (Adw)

  • Algemeen Douanebesluit (Adb)

  • Algemene Douaneregeling (Adr)

  1. b. Doel van de regelgeving

Ter bescherming van de consument worden aan bepaalde levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong en aan bepaalde waren die stoffen af kunnen geven aan voedsel (hierna: voedselveiligheid) voorwaarden en veiligheidseisen gesteld als deze goederen in de Europese Unie op de markt worden gebracht. Het doel hiervan is te voorkomen dat producten in de EU worden gebracht waarvan het vermoeden bestaat dat zij een ernstig en onmiddellijk gevaar voor de gezondheid en de voedselveiligheid opleveren.

Verordening (EG) nr. 178/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2002 tot vaststelling van de algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden (PbEU 2002, L 31). Deze Verordening is de basis voor de wetgeving voor controles op levensmiddelen.

Verordening (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU 2004, L 165). Deze verordening is de uitwerking voor de bevoegde autoriteit van de lidstaat van Verordening 178/2002 over hoe controles op levensmiddelen geregeld moeten worden:

  • Artikel 15 lid 1 geeft de mogelijkheid tot controle per lidstaat voor hoog risico goederen.

  • Artikel 15 lid 5 geeft de mogelijkheid voor een geharmoniseerde controle (=de controle is in elke EU lidstaat hetzelfde).

Beschikking 2008/47/EG van de Commissie van 20 december 2007 tot goedkeuring van de aan de uitvoer voorafgaande controles die door de Verenigde Staten van Amerika worden verricht op grondnoten en afgeleide producten daarvan wat de aanwezigheid van aflatoxinen betreft (PbEU 2008, L 11). Artikel 4 van deze beschikking regelt de documentencontrole als bedoeld in artikel 16, lid 1, van Verordening (EG) nr. 882/2004, bij de binnenkomst in de EU van grondnoten en afgeleide producten daarvan uit de Verenigde Staten van Amerika.

Verordening (EG) nr. 669/2009 van de Commissie van 24 juli 2009 ter uitvoering van verordening (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft meer uitgebreide officiële controles op de invoer van bepaalde diervoeders en levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong en tot wijziging van beschikking 2006/504/EG (PbEU 2009, L 194). Deze verordening stelt voorschriften vast betreffende de meer uitgebreide officiële controles die krachtens artikel 15, lid 5, van Verordening (EG) nr. 882/2004 op de punten van binnenkomst op de in bijlage I bij die verordening vermelde grondgebieden moeten worden uitgevoerd op de invoer van de in bijlage I bij deze verordening vermelde levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong.

Verordening (EG) nr. 1151/2009 van de Commissie van 27 november 2009 tot vaststelling van bijzondere eisen voor de invoer van zonnebloemolie van oorsprong of verzonden uit Oekraïne wegens de risico’s van verontreiniging met minerale olie en tot intrekking van Beschikking 2008/433/EG (PbEU 2009, L 313).

Verordening (EG) nr. 1152/2009 van de Commissie van 27 november 2009 tot vaststelling van bijzondere voorwaarden voor de invoer van bepaalde levensmiddelen uit bepaalde derde landen in verband met het risico van verontreiniging met aflatoxinen en tot intrekking van Beschikking 2006/504/EG (PbEU 2009, L 313).

Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad van 12 oktober 1992 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (PbEG 1992, L 302). Deze verordening bevat het communautair douanewetboek (CDW) en bevat bepalingen over het stelsel van formaliteiten en toezicht met het oog op de heffing en inning van de douanerechten. Meer specifiek zijn dit de formaliteiten in verband met het binnenkomen en verlaten van het douanegebied en het volgen van een douanebestemming, de wijze van heffing, inning en controle.

Verordening (EG) nr. 450/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (gemoderniseerd douanewetboek) (PbEU 2008, L 145). Dit is het gemoderniseerd douanewetboek, dat tussen 24 juni 2008 en 24 juni 2013 gefaseerd wordt ingevoerd en nu gedeeltelijk van toepassing is.

Verordening (EEG) nr. 2454/93 van de Commissie van 2 juli 1993 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek (PbEG 1993, L 253). Dit is de toepassingsverordening van het CDW.

Verordening (EU) nr. 258/2010 van de Commissie van 25 maart 2010 tot vaststelling van bijzondere voorwaarden voor de invoer van guarpitmeel van oorsprong of verzonden uit India wegens de risico’s van verontreiniging met pentachloorfenol en dioxinen, en tot intrekking van Beschikking 2008/352/EG (PbEU 2010, L 80).

Verordening (EU) nr. 284/2011 van de Commissie van 22 maart 2011 tot vaststelling van specifieke voorwaarden en gedetailleerde procedures voor de invoer van keukengerei van polyamide- of melaminekunststof van oorsprong of verzonden uit de Volksrepubliek China en de Speciale Administratieve Regio Hongkong van de Volksrepubliek China (PbEU 2011, L 77).

Verordening (EU) nr. 961/2011 van de Commissie van 27 september 2011 tot vaststelling van bijzondere voorwaarden voor de invoer van levensmiddelen en diervoeders van oorsprong uit of verzonden vanuit Japan in verband met het ongeval in de kerncentrale van Fukushina, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 297/2011 (PbEU 2011, L 252).

Beschikking 2008/47/EG van de Commissie van 20 december 2007 tot goedkeuring van de aan de uitvoer voorafgaande controles die door de Verenigde Staten van Amerika worden verricht op grondnoten en afgeleide producten daarvan wat de aanwezigheid van aflatoxinen betreft (PbEU 2008, L 11).

Warenwet van 28 december 1935, houdende voorschriften betreffende de hoedanigheid en aanduiding van waren.

Warenwetregeling invoer levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong (verordening (EG) 669/2009) Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 20 januari 2010, nr. VGP/VC 2982513, houdende regels ter uitvoering van verordeningen (EG) 882/2004 en 669/2009.

Algemene douanewet van 3 april 2008 tot algehele herziening van de douanewetgeving. De Adw bevat de nationale grondslagen voor de uitvoering van de communautaire douaneregels. Daarnaast is de Douane hierin aangewezen als bevoegde autoriteit voor de uitvoering van de bepalingen op het gebied van actieve en passieve veredeling. Tot slot is geregeld dat er door middel van lagere regelgeving aanvullende regels kunnen worden gesteld ten behoeve van de uitvoering van de Adw.

Algemeen douanebesluit van 5 juli 2008 houdende regels ter uitvoering van de Adw.

Algemene douaneregeling van 5 juli 2008 houdende regels ter uitvoering van de Adw en de Adb.

  1. 2. Bevoegdheden en taak

  1. a. Taak

Taak Douane:

De Douane houdt toezicht op voedselveiligheid bij binnenbrengen en bij het in het vrije verkeer brengen in de EU. De Douane controleert de aanwezigheid en juistheid van de vereiste documenten en certificaten. Bij onregelmatigheden wordt de VWA geïnformeerd.

Taak VWA:

De taken van de VWA bij het toezicht op voedselveiligheid zijn onder meer het houden van documenten-, overeenstemmings- en/of materiële controles bij het binnenbrengen. De VWA treedt zo nodig strafrechtelijk op bij overtredingen bij binnenbrengen en bij het in het vrije verkeer brengen van de EU.

  1. b. Bevoegdheden

Bevoegdheden Douane

De Douane ontleent zijn controlebevoegdheden aan de Adw. De Douane kan op grond van de Adw informatie overdragen aan de VWA. Bij het constateren van een strafbaar feit maakt de Douane gebruik van zijn opsporingsbevoegdheden op grond van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Belastingdienst/Douane 2007.

Bevoegdheden VWA

De VWA ontleent haar controlebevoegdheden op het gebied van voedselveiligheid aan de Warenwet. Bij het constateren van een strafbaar feit maakt de VWA gebruik van haar opsporingsbevoegdheden op grond van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar VWA 2007.

  1. 3. Uitvoering

  1. a. Douanetoezicht

Algemeen

De Douane maakt bij zijn handhavingstaken in verband met de Warenwet gebruik van uiteenlopende vormen van toezicht. Voor de taak van deze bijlage kunnen relevant zijn:

  • Horizontaal toezicht, gebaseerd op afspraken met het bedrijfsleven

  • Documentencontrole

  • Controles van de aangiften

  • Controles van de administraties van bedrijven.

Uitgangspunt voor het douanetoezicht is risicomanagement. Jaarlijks stelt de Douane in samenwerking met de VWA een uitvoeringsplan voedselveiligheid op. Dit uitvoeringsplan is gebaseerd op risicoanalyse, die in samenwerking met de VWA wordt uitgevoerd. In het uitvoeringsplan wordt het douanetoezicht uitgewerkt voor de relevante douaneprocessen. Op basis van het uitvoeringsplan komen controleopdrachten voor de Douane tot stand.

Handhavingscommunicatie met betrekking tot het toezicht op voedselveiligheid is primair de verantwoordelijkheid van de VWA.

Specifiek

Bij binnenbrengen:Het controleren van de analyserapporten en de gezondheidscertificaten voor de onder Beschikking 2008/47/EG en de onder de Verordeningen nrs. 1151/2009, 1152/2009, 258/2010 en 961/2011 vallende goederen, die in VGC zijn aangegeven.

Bij het in het vrije verkeer brengen:Het controleren of het vereiste Gemeenschappelijk Document van Binnenkomst (hierna GDB) aan de gestelde eisen voldoet voor de onder de Verordeningen nrs. 669/2009, 1152/2009, 258/2010, 284/2011 en 961/2011 vallende goederen. De Douane controleert op basis van risicoanalyse de betreffende GDB’s. Deze controle geschiedt met gebruikmaking van het geautomatiseerd systeem VGC.

Nieuwe spoed- of noodmaatregelen

De Douane verleent in principe bijstand bij spoed- of noodmaatregelen. De VWA richt bij nieuwe spoed- of noodmaatregelen een verzoek aan het Landelijk kantoor Douane en zorgt voor uitgewerkte instructies. De maatregel wordt vervolgens verwerkt in deze bijlage.

  1. b. Afhandeling overtredingen

Bij het vermoeden van een overtreding van de Verordening raadpleegt de Douane de VWA. De VWA geeft de Douane aanwijzingen voor het verdere optreden. De Douane maakt op verzoek van de VWA een proces-verbaal van bevinding en overdracht op. Strafrechtelijk en bestuursrechtelijk optreden bij overtredingen vindt plaats door de VWA.

  1. c. Douane-voorschrift

In overleg met de VWA is in het handboek VGEM, onderdeel Voedselveiligheid, nr.20.05.00 beschreven hoe de Douane uitvoering geeft aan deze taak. VWS geeft zijn instemming aan de tekst van dit voorschrift.

  1. 4. Planning, evaluatie en verantwoording

  1. a. Doelstellingen en prioritering

Jaarlijks stelt de Douane de omvang van het verwachte toezicht vast voor de taak van deze bijlage en verwerkt deze in het overkoepelende Handhavingsplan Douane. Als gelet op de totaliteit van douanetaken in dit plan en de daarbinnen te stellen prioriteiten wordt verwacht dat de handhavingsinspanning voor voedselveiligheid niet of niet volledig kan worden uitgevoerd, wordt dit besproken met de VWA.

  1. b. Evaluatie en verantwoording

De Douane draagt zorg, samen met de VWA, voor de evaluatie van de handhaving zoals die is vastgelegd in het uitvoeringsplan Voedselveiligheid. De Douane verantwoordt zich op basis hiervan aan de VWA. De Douane, VWS en de VWA bespreken periodiek de samenwerking teneinde na te gaan of de afspraken in deze bijlage nog actueel en toereikend zijn en of er knelpunten en wensen ten aanzien van de samenwerking zijn.

  1. 5. Informatie-uitwisseling

  1. a. Horizontaal toezicht en AEO

Partijen consulteren elkaar over bedrijven die afspraken willen maken over horizontaal toezicht of die bij de Douane een certificaat hebben aangevraagd in het kader van de regeling Geautoriseerde Marktdeelnemer/Authorised Economic Operator als bedoeld in artikel 14bis van Verordening 2454/93.

Wanneer partijen over relevante gegevens beschikken die een beletsel kunnen vormen voor het aangaan van een dergelijk convenant c.q. het afgeven van het certificaat delen zij dit elkaar mee. Partijen koppelen aan elkaar terug of het convenant c.q. de certificering tot stand is gekomen of niet.

  1. b. Informatieuitwisseling

De Douane

  • stelt aan VWA desgevraagd voor analyse relevante gegevens beschikbaar uit databestanden en dossiers in relatie tot het binnenbrengen en de invoer van onder deze bijlage vallende goederen.

  • informeert VWS en/of VWA (afhankelijk van het onderwerp) over wijzigingen van wetgeving, handhavingbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico's.

VWS en VWA

  • stellen aan de Douane ten behoeve van risicovinding, risicoanalyse en evaluatie relevante gegevens beschikbaar;

  • informeren de Douane over wijzigingen van wetgeving, handhavingbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico's;

  • informeren de Douane over de wijze van afhandeling van overgedragen zaken en het uiteindelijke resultaat daarvan.

  1. 6. Scholing en helpdesk

  1. a. Opleiding en scholing

De Douane is verantwoordelijk voor de inzet van gekwalificeerd personeel voor de uitvoering van de taken die voortvloeien uit deze bijlage.

De VWA levert steun bij de opleiding van douanemedewerkers op het gebied van voedselveiligheid en in het gebruik van het geautomatiseerde systeem VGC van de VWA.

  1. b. Helpdeskfunctie

De helpdeskfunctie met betrekking tot het toezicht op voedselveiligheid wordt vervuld door de VWA.

  1. 7. Overleg en beheer

  1. a. Overleg

Tenminste één keer per jaar vindt overleg plaats tussen VWS en de Douane over de handhaving en het toezicht op Voedselveiligheid en het functioneren van de samenwerking volgens deze bijlage.

  1. b. Beheer van deze bijlage

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport:

De Voedsel en Waren Autoriteit,

Douane:

Landelijk kantoor; team Handhavingsregie, convenantbeheer

   

… …. ………………………[plaats datum]

Namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

… …. ………………………[plaats datum]

Namens de Directeur-Generaal Belastingdienst,

Directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie,

Mevr. drs. M. Sonnema

Directeur Vaktechniek en Internationaal Douane,

H.A.M. Maas RA

… …. ………………………[plaats datum]

Namens de Minister van Economische zaken, Landbouw en Innovatie,

Inspecteur-generaal Voedsel en Waren Autoriteit,

C.W.J. Schreuders