Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

14.46.00 Vereenvoudigingsmaatregelen; Internationaal vervoer per spoor

3 SWISS-Corridor T2

3.1 Algemeen

Het vervoer van vrije goederen per spoor van lidstaten van de Europese Unie door Zwitserland was jarenlang problematisch als gevolg van de douanecontroles zowel bij uitgaan uit de EU en binnenkomst in Zwitserland als bij het daarop volgende uitgaan uit Zwitserland en wederbinnenkomst in de EU. In verband met de liberalisering van het spoorvervoer hebben de bij het vervoer over Zwitsers grondgebied veelal betrokken landen (Duitsland, Italië, Nederland en Zwitserland) gezocht naar mogelijkheden om (bij vervoer dat niet of slechts gedeeltelijk plaatsvindt door houders van een vergunning voor vereenvoudigd douanevervoer per spoor) administratieve procedures te vereenvoudigen en het oponthoud bij grenspassage te bekorten. De besprekingen hebben in 2004 geleid tot de ondertekening van een zogenaamd Memorandum van Understanding (MOU) voor een vereenvoudigde regeling voor het vervoer van communautaire goederen per spoor door Zwitserland (SWISS-Corridor T2). Het MOU is in werking getreden op 1 september 2004 en is inmiddels verlengd tot het moment dat de Union Customs Code (UCC) van toepassing wordt. Naast de al eerder genoemde landen is ook België toegetreden. De vereenvoudiging houdt in dat, nadat in de lidstaat van vertrek een aangifte voor het douanevervoer van de goederen per spoor is gedaan, bij het passeren van het Zwitserse grondgebied en bij wederbinnenkomst in de EU geen verdere formaliteiten hoeven te worden vervuld, mits de hierna onder paragraaf 9.2 beschreven procedure is gevolgd.

Naar boven

3.2 De aangifte voor douanevervoer

Gebruikmaking van de Swiss-Corridor T2-regeling is enkel mogelijk voor spoorwegmaatschappijen die al in het bezit zijn van een vergunning “vergunning vereenvoudigde procedure voor vervoer per spoor met de spoorvrachtbrief CIM”. Voor het vervoer van deze goederen dient een door de vergunninghouder zelf afgegeven spoorvrachtbrief CIM als aangifte voor douanevervoer T2. Bij gebruikmaking van de Swiss-Corridor T2-regeling – na daartoe verkregen vergunning - dient de spoorvrachtbrief CIM naast de gebruikelijke gegevens te worden voorzien van de vermeldingen “SWISS-Corridor T2”, de desbetreffende ISO-landcode en het nummer van de vergunning. Voorafgaand aan het vertrek moet de spoorwegmaatschappij de treinzending aanmelden bij de Zwitserse Douane onder vermelding van de relevante aangiftegegevens. Daarmee is aan de doorvoerformaliteiten in Zwitserland voldaan. Op verzoek van een of meer van de deelnemende landen kan een (administratieve) controle worden ingesteld bij de vergunninghouder naar de volledigheid en juistheid van de aan de Zwitserse Douane verstrekte gegevens en de overige in de vergunning voorgeschreven verplichtingen.

Naar boven

3.3 De vergunning voor de vereenvoudigde procedure

Spoorwegmaatschappijen die gebruik willen maken van deze regeling moeten daarvoor een aparte vergunning aanvragen bij het douanekantoor dat door de betreffende lidstaat van vertrek daarvoor is aangewezen. Bij de behandeling van de aanvraag worden de douaneautoriteiten van de betrokken landen geconsulteerd.

Voor Nederland is aangewezen Douanekantoor Nijmegen. Contactgegevens staan in bijlage 3.

Naar boven

3.4 Nadere bepalingen

3.4.1 Verloren of gestolen spoorvrachtbrief CIM

Als een als aangifte voor douanevervoer gebruikte spoorvrachtbrief CIM verloren of gestolen is, kan ten behoeve van de Douane in het land van bestemming een duplicaat worden gemaakt. Als duplicaat kunnen dienen:

  1. De exemplaren 1 tot en met 3 van een spoorvrachtbrief CIM. De spoorwegmaatschappij voorziet de exemplaren van de spoorvrachtbrief CIM van een afdruk van het stempel van het station van vertrek.

  2. In plaats van de onder a bepaalde bescheiden mogen ook twee fotokopieën van het exemplaar van de spoorvrachtbrief CIM worden gebruikt die de verzender van goederen nog in zijn bezit heeft. Deze fotokopieën worden eveneens voorzien van een afdruk van het stempel van het station van. Het nummer van het gefotokopieerde exemplaar dient op elke fotokopie te worden vervangen door het nummer van het exemplaar waarvoor het in de plaats komt, dus de exemplaren 2 en 3 voor de spoorvrachtbrief CIM.

Op de onder punt a bedoelde bescheiden of de onder punt b bedoelde fotokopieën moet in duidelijke letters het woord "DUPLICAAT" worden vermeld. De Douane van het station van vertrek of van de plaats waar de oorspronkelijke bescheiden zijn behandeld, stellen afhankelijk van het land van herkomst van de op de zending betrekking hebbende goederen de aantekening: “T2-goederen”. Deze aantekening wordt gewaarmerkt met een afdruk van het dienststempel en de handtekening van de ambtenaar.

Naar boven

3.4.2 Wijziging vervoersovereenkomst

Als een vervoersovereenkomst wordt gewijzigd om een van de hierna volgende redenen, mogen de spoorwegmaatschappijen dit slechts doen als het kantoor van vertrek daartoe vooraf toestemming geeft.

  • het vervoer zal binnen in plaats van buiten het douanegebied van de EU eindigen

  • het vervoer zal buiten in plaats van binnen het douanegebied van de EU eindigen

  • het vervoer zal eindigen in een ander EVA-land dan in het voorziene EVA-land

(artikel 418 en 433 TVo. CDW; artikel 80 en 95 Aanhangsel II bij overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer)

In overige gevallen mogen de spoorwegmaatschappijen de gewijzigde overeenkomst ten uitvoer brengen zonder toestemming vooraf. Zij stellen het kantoor van vertrek wel direct van de wijziging in kennis.

Naar boven

3.5 Strafbepalingen

De strafbepalingen staan in onderdeel 36.00.00 van dit Handboek

Naar boven