Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

6.20.00 Tarieven en waarden reizigersbagage particuliere zendingen

3 Douanewaarde, herkomst en oorsprong, afrondingen, boeken en voorbeelden

3.1 Douanewaarde. Alle soorten goederen

De invoerrechten en belastingen worden berekend over de waarde. Onder "waarde" wordt in dit verband verstaan de douanewaarde vastgesteld overeenkomstig de artikelen 70 tot en met 74 DWU.

Het uitgangspunt is dat de douanewaarde wordt vastgesteld op basis van de transactiewaarde van de ingevoerde goederen, met andere woorden op basis van de voor de goederen werkelijk betaalde of te betalen prijs bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie, waaraan een aantal elementen moet worden toegevoegd en/of waarvan een aantal elementen in mindering kan worden gebracht (artikelen 70, 71 en 72 DWU). Van dit uitgangspunt kan echter bij particuliere zendingen en reizigersbagage niet altijd worden uitgegaan, omdat daarvoor nogal eens gegevens ontbreken. Dit betekent dat in voorkomende gevallen de douanewaarde van deze goederen ook niet kan worden vastgesteld overeenkomstig artikel 70 DWU maar dat de douanewaarde moet worden vastgesteld overeenkomstig artikel 74, lid 3, DWU (redelijke middelen). In verband hiermee mag u de douanewaarde van deze goederen stellen op 60% van de publieksprijzen die in Nederland gelden voor identieke of soortgelijke goederen.

Artikel 74 DWU blijft bij de hiervoor bedoelde particuliere zendingen en reizigersbagage achterwege als een reiziger, geadresseerde of degene die namens hem voor de afhandeling ervan zorgdraagt u om toepassing verzoekt van de transactiewaarde als bedoeld in artikel 70 DWU (zoals hiervoor bedoeld). Dit laatste zal veelal slechts mogelijk zijn als de koop van de desbetreffende leverancier kan worden aangetoond aan de hand van de factuur en/of het betalingsbewijs die op de betreffende koop betrekking hebben en bovendien ook nog als wordt voldaan aan de voorwaarden die in artikel 70 en de artikelen 71 (bijtelelementen) en/of 72 (aftrekelementen)DWU zijn vermeld.

(Zie onderdeel 9.00.00, Douanewaarde, van dit Handboek)

Naar boven

3.2 Douanewaarde. Tabaksproducten en alcoholhoudende dranken

Wat hiervoor in paragraaf 3.1 over de douanewaarde is aangegeven geldt in principe voor alle soorten goederen. Voor enkele goederensoorten geldt een andere of specifieke maatstaf. Het betreft hier tabaksproducten, wijnen en gedistilleerde dranken.

Bij deze goederensoorten moet worden uitgaan van de volgende waarden:

Omschrijving

Douanewaarde

Kleinhandelsprijs

Rooktabakken

€ 9,29 per kilo netto

€ 223,37 per kilo netto

Sigaretten

€ 22,60 per 1.000 stuks

€ 357,92 per 1.000 stuks

Mousserende wijn

€ 3,75 per liter

 

Likeurwijnen, vermouth en soortgelijke wijnen, sherry

€ 2,75 per liter

 

Andere wijnen

€ 1,50 per liter

 

Gedistilleerde dranken (overige alcoholhoudende producten als bedoeld in artikel 12 Wet op de Accijns, zoals rum en whisky)

€ 3,75 per liter

 

Naar boven

3.3 Herkomst en oorsprong

Voorwaarden voor het toepassen van een preferentieel tarief:

  • de reiziger of de geadresseerde mondelinge aangifte doet en verklaart dat de ingevoerde goederen voldoen aan de herkomst of oorsprongsbepalingen;

  • het goederen zonder handelskarakter betreft;

  • u aan de verklaring niet twijfelt;

  • de waardegrens van € 1200,- niet overschrijdt. Anders een geldig herkomst/oorsprongsbewijs overleggen.

Meer informatie is opgenomen in onderdeel 8.00.00 van dit Handboek (Preferentiële oorsprong en herkomst (artikel 135 GVo.DWU)

Zonder aangifte is de toepassing van een preferentieel tarief alleen mogelijk als voor de goederen een geldig oorsprongsbewijs wordt overgelegd.

Naar boven

3.4 Preferentiële tarieven

   

Omschrijving van de goederen

Preferentiële Landen

Alcoholhoudende producten als bedoeld in artikel 12 Wet op de accijns

  • die zijn vrijgesteld van douanerechten (zie bijlage 1 bij dit onderdeel)

0%

  • die niet zijn vrijgesteld van douanerechten

0%

Sigaretten:

  • Kruidnagels bevattend

0% 1)

  • Andere

0% 1)

Rooktabakken

0% 1)

Andere goederen

0%

1) Zonder heffing van invoerrecht worden toegelaten goederen, die in particuliere zendingen of door reizigers als bagage worden vervoerd, van oorsprong uit:

  • Andorra, voor zover de goederen vallen onder de hoofdstukken 1 tot en met 24 van de Gecombineerde Nomenclatuur;

  • de ACS-staten, die vallen onder Verordening (EG) Nr. 1528/2007 van de Raad tot toepassing van de regelingen voor goederen van oorsprong uit bepaalde staten behorende tot de groep van staten in Afrika, het Caraïbisch gebied en de Stille Oceaan (ACS), die zijn opgenomen in overeenkomsten tot instelling van, of leidende tot instelling van, een economische partnerschapsovereenkomst van 20 december 2007;

  • Albanië, Algerije, Gebieden onder Palestijnse autoriteit, de begunstigde landen in het kader van het Algemeen Preferentieel Systeem (APS), Bosnië-Herzegovina, Ceuta, Chili, de Europese Economische Ruimte, Egypte, Faeröer, Israël, Jordanië, Kosovo, Kroatië, de Landen en Gebieden Overzee, Libanon, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Marokko, Melilla, Mexico, Moldavië, Montenegro, Servië, Syrië, Tunesië, Zuid-Afrika of Zwitserland;

  • Turkije, voor zover de goederen vallen onder Protocol nr. 1 bij het Besluit van de Commissie over de sluiting van een overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal en Turkije betreffende de handel in producten waarop het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal van toepassing is van 29 februari 1996 en Protocol nr. 3 bij het Besluit 1/98 van de Associatieraad EG-Turkije betreffende de handelsregeling voor landbouwproducten van 25 februari 1998.

2) Deze percentages worden berekend over de kleinhandelsprijs, zoals opgenomen in paragraaf 2.4.

3) 9% voor goederen die vallen onder één van de posten van Tabel I, behorende bij de wet op de Omzetbelasting 1968. Zie hiervoor het Gebruikstarief.

(artikel 7:17 van de Algemene douaneregeling)

Naar boven

3.5 Afronden waarde

Voor de berekening van het bedrag aan rechten, andere belastingen, heffingen en retributies wordt een bedrag dat dient als grondslag voor die berekening rekenkundig afgerond op centen. (artikel 8:3 lid 1, Adr)

Naar boven

3.6 Afronden hoeveelheid

Voor de berekening van het bedrag aan rechten, andere belastingen, heffingen en retributies wordt een hoeveelheid die dient als grondslag voor die berekening, zodanig afgerond dat een gedeelte van een kilogram, van een liter of van een meter in aanmerking wordt genomen als een heel kilogram, een hele liter of een hele meter. (artikel 8:3 lid 2, Adr)

Indien de eenheid waarover het bedrag aan rechten, andere belastingen, heffingen en retributies moet worden berekend minder is dan een kilogram, een liter of een meter, wordt, in afwijking van het tweede lid, een hoeveelheid die dient als grondslag voor de berekening, bedoeld in het tweede lid, zodanig afgerond dat een gedeelte van 100 gram, van een deciliter of van een decimeter in aanmerking wordt genomen als 100 gram, een hele deciliter of een hele decimeter. (artikel 8:3 lid 3, Adr)

Als de hoeveelheid van de goederen kleiner is dan de hoeveelheid waarin het douanetarief is uitgedrukt, wordt het bedrag aan invoerrecht naar evenredigheid berekend. Zie hiervoor de voorbeelden bij paragraaf 3.10. (artikel 7:9 van de Algemene douanewet, artikelen 8:3, lid 4, en 8:4 van de Algemene douaneregeling, artikel 62 Wet op de accijns en artikel 22 Wet op de omzetbelasting 1968)

Naar boven

3.7 Afronden andere eenheden

Voor de berekening van het bedrag aan invoerrechten en belastingen wordt een volumepercentage ethylalcohol dat dient als grondslag voor die berekening, naar beneden afgerond op tiende percent absolute ethylalcohol. (artikel 8:3, lid 4, van de Algemene douaneregeling)

Naar boven

3.8 Afronden invoerrechten en belastingen

De bedragen aan invoerrechten en belastingen worden per middel rekenkundig afgerond op centen (zie hiervoor de voorbeelden bij paragraaf 3.10).

(artikel 8:5, lid 1, van de Algemene douaneregeling)

Indien de berekening van het bedrag, bedoeld in het eerste lid, geschiedt aan de hand van een aangifte, wordt elk onderdeel van de aangifte overeenkomstig het eerste lid afgerond.

(artikel 8:5, lid 2, van de Algemene douaneregeling)

Naar boven

3.9 Berekeningsvoorbeelden

Voorbeeld 1. Gebruik van forfaitaire tarieven

Een reiziger die in Nederland woont en die uit China terugreist, heeft de volgende goederen bij zich:

  • 200 stuks sigaretten;

  • 2 polo’s, met een gezamenlijke douanewaarde van 119,98 Euro;

  • 1 mobiele telefoon, douanewaarde 695,99 Euro;

  • 1 iPad, douanewaarde 429,90 Euro;

  • 1 pantalon, douanewaarde 79,95 Euro;

  • 1 handtas, douanewaarde 549,45 Euro en

  • 1 portemonnee, douanewaarde 225,75 Euro.

Volgens de vrijstellingsbepalingen mag er vrijstelling worden verleend voor:

  • 200 stuks sigaretten;

  • 2 polo’s, gezamenlijke douanewaarde 119,98 Euro;

  • 1 pantalon, douanewaarde 79,95 Euro en

  • 1 portemonnee, douanewaarde 225,75 Euro

Om te bepalen of er gebruik mag worden gemaakt van het forfaitaire tarief wordt de waarde van de overgebleven producten bij elkaar opgeteld.

Overblijven:

  • 1 mobiele telefoon, douanewaarde 695,99 Euro;

  • 1 iPad, douanewaarde 429,90 Euro;

  • 1 handtas, douanewaarde 549,45 Euro en

De totale waarde van de overgebleven goederen bedraagt 1675,34 Euro. Toch kan het forfaitaire tarief worden toegepast. De iPad en de mobiele telefoon tellen niet mee voor de berekening omdat ze vrij van invoerrechten zijn (zie verder paragraaf 2.2). Het resterende goed vertegenwoordigt een waarde van 549,45 Euro.

De verschuldigdheid van overgebleven producten is:

Voor de mobiele telefoon:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 695,99 Euro = 146,16 Euro

Voor de iPad:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 429,90 Euro = 90,28 Euro

Voor de handtas:

  • Invoerrecht 2,5% van 549,45 Euro = 13,75 Euro

  • Omzetbelasting 21% van 549,45 Euro = 115,38 Euro

  • Totaal = 131,86 Euro

Totale verschuldigdheid aan:

  • Invoerrecht 13,75 Euro en

  • Omzetbelasting 351,82 Euro.

Voorbeeld 2. Verschil bij gebruik forfaitaire tarieven of wettelijke tarieven

Hieronder volgt een voorbeeld van reizigersbagage waarbij ook het verschil wordt aangegeven tussen het forfaitaire tarief en het wettelijke tarief. Ook zijn opgenomen goederen die vrij zijn van rechten bij invoer.

Een reiziger die in Nederland woont en die uit China terugreist, heeft de volgende goederen bij zich:

  • 1 Quadcopter met digitale camera, douanewaarde 589 Euro;

  • 1 iPad Air 2 16GB, douanewaarde 436 Euro;

  • 1 Digitaal fototoestel, douanewaarde 359 Euro;

  • 2 Poloshirts á 72 Euro per stuk, douanewaarde 144 Euro;

  • 1 Drone, douanewaarde 136 Euro;

  • 1 Paar sandalen, douanewaarde 129 Euro en

  • 1 Pantalon, douanewaarde 109 Euro.

Volgens de vrijstellingsbepalingen mag er vrijstelling worden verleend voor:

  • 2 Poloshirts, douanewaarde 144 Euro;

  • 1 Drone, douanewaarde 136 Euro en

  • 1 Paar sandalen, douanewaarde 129 Euro.

  • Totale waarde vrijstellingsgoederen is 409 Euro

Forfaitaire tarieven

Om te bepalen of er gebruik mag worden gemaakt van het forfaitaire tarief wordt de waarde van de overgebleven producten bij elkaar opgeteld.

Overblijven:

  • 1 Quadcopter met digitale camera douanewaarde 589 Euro;

  • 1 iPad Air 2 16GB, douanewaarde 436 Euro;

  • 1 Digitale camera douanewaarde 359 Euro.

  • 1 Pantalon, douanewaarde 109 Euro en

De totale waarde van de overgebleven goederen bedraagt 1493 Euro. Toch kan het forfaitaire tarief worden toegepast. De iPad Air 2 16 GB en de digitale camera tellen niet mee voor de berekening omdat ze vrij van invoerrechten zijn (zie verder paragraaf 2.2). De resterende goederen vertegenwoordigen een totale waarde van 697 Euro.

De verschuldigdheid van de overgebleven producten is:

Voor de Quadcopter met digitale camera:

  • Invoerrecht 2,5% van 589 Euro = 14,73 Euro

  • Omzetbelasting 21% van 589 Euro = 123,69 Euro

  • Totaal bedrag = 138,42 Euro

Voor de iPad Air 2 16 GB:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 436 Euro = 91,56 Euro

  • Totaal bedrag = 91,56 Euro

Voor de digitale camera:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 359 Euro = 75,39 Euro

  • Totaal bedrag = 75,39 Euro

Voor de broek:

  • Invoerrecht 2,5% van 109 Euro = 2,73 Euro

  • Omzetbelasting 21% van 109 Euro = 22,89 Euro

  • Totaal bedrag = 25,62 Euro

De totale verschuldigdheid is:

  • Invoerrecht 17,46 Euro en

  • Omzetbelasting 313,58 Euro.

Wettelijke tarieven

De reiziger heeft de bagage niet ten invoer aangegeven of heeft om het wettelijke tarief verzocht.

Voor de Quadcopter met camera:

  • Invoerrecht 4,9% van 589 Euro = 28,86 Euro

  • Waarde omzetbelasting is 589 Euro + 28,86 Euro = 617,86 Euro

  • Omzetbelasting 21% van 617,86 Euro = 129,75 Euro

  • Totaal bedrag = 158,61 Euro

Voor de iPad Air 2 16 GB:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 436 Euro = 91,56 Euro

  • Totaal bedrag = 91,56 Euro

Voor de digitale camera:

  • Invoerrecht 0%

  • Omzetbelasting 21% van 359 Euro = 75,39 Euro

  • Totaal bedrag = 75,39 Euro

Voor de broek:

  • Invoerrecht 12% van 109 Euro = 13,08 Euro

  • Waarde omzetbelasting is 109 Euro+ 13,08 Euro = 122,08

  • Omzetbelasting 21% van 122,08 Euro = 25,64 Euro

  • Totaal bedrag = 38,72 Euro

Totale verschuldigdheid aan:

  • Invoerrecht 41,94 Euro en

  • Omzetbelasting 322,34 Euro

Verschil aan rechten:

 

Forfaitair tarief

Wettelijk tarief

Verschil

Invoerrecht

17,46 Euro

41,94 Euro

24,48 Euro

Omzetbelasting

313,58 Euro

322,34 Euro

8,76 Euro

Totaal verschil

33,24 Euro

Naar boven