ICS2: nieuw proces binnenbrengen van goederen over weg en spoor
Importeert u over de weg of het spoor goederen van buiten de EU naar de Europese Douane Unie? Dan heeft het Import Control System 2 (ICS2) misschien gevolgen voor uw bedrijf. Op deze pagina leggen wij de situatie uit zoals die is in Nederland. Ook leggen wij uit wat de verschillen zijn met andere lidstaten. Zo weet u wat gevolgen zijn van de invoering van ICS2 voor uw ENS-aangifte.
In Nederland worden alleen goederen binnengebracht over zee of door de lucht. U kunt wel te maken krijgen met goederen die in een andere EU-lidstaat over de weg of het spoor zijn binnengebracht en daarna naar Nederland komen. Er is ook sprake van binnenbrengen over zee als goederen in vrachtwagens of trailers met een veerboot naar Nederland worden gebracht.
Wat is ICS2?
ICS2 is het geautomatiseerde proces van Binnenbrengen dat geldt voor de hele EU. Dit proces bewaakt de veiligheid van de buitengrens. De Europese Commissie wil de kwaliteit van de data verhogen, zodat vooraf een betere risicoanalyse kan worden gedaan. Automatisering van het proces moet er ook voor zorgen dat gegevens beter kunnen worden uitgewisseld tussen de EU-lidstaten. Meer over het project ICS2 leest u op de website van de Europese Commissie (alleen in het Engels).
Wat verandert er voor u?
- De melding Aankomst Notificatie (NA) en de Summiere Aangifte Binnenbrengen (ENS) doet u binnenkort in de Shared Trader Interface (STI). Voor beide aangiften zijn nieuwe systeemspecificaties beschikbaar.
- In de ENS moet u meer gegevens aanleveren, zoals de goederencode, gegevens over de verpakking van goederen en het totale gewicht.
Lees ook de memo 'Informatie over HS-codes en EORI-nummers' bij de vergaderstukken van de klankbordgroep ODB ICS2/Binnenbrengen van 9 februari 2023. - Een deel van de ENS-gegevens levert u eerder aan dan u gewend bent. Dit zijn de pre-load gegevens. Vraag uw softwareleverancier hoe u zich voorbereidt. Of lees meer op 'Hoe bereid ik me voor op de aansluiting op de STI?'.
De Nationale Helpdesk Douane blijft het aanspreekpunt bij vragen en voor ondersteuning bij de geautomatiseerde processen.
Of er verder nog iets voor u verandert en wanneer hangt af van via welke lidstaat u de goederen binnenbrengt.
Verantwoordelijkheid voor het indienen van de ENS
De vervoerder is primair verantwoordelijk voor het indienen van de ENS. Andere personen, zoals de importeur, hebben de mogelijkheid om in plaats van de vervoerder de ENS in te dienen (artikel 127 lid 4 DWU).
Als er sprake is van gecombineerd vervoer, zoals een truck en trailer op een veerboot, dan is het taak van de ferrymaatschappij om een ENS in te dienen voor de goederen die via Nederland naar de Unie worden gebracht. Ferrymaatschappijen mogen hun klanten de mogelijkheid bieden om een gedeelte van de ENS-gegevens zelf in te dienen bij de Douane. Meer informatie leest u in onze memo 'Multiple Filing in de Entry Summary Declaration (ENS) en hergebruik van ENS-gegevens in de aangifte tot tijdelijke opslag (ATO)'.
In andere lidstaten wordt bij gecombineerd vervoer de wegvervoerder beschouwd als de verantwoordelijke vervoerder en moet dus een ENS indienen.
Planning ingaan nieuwe systeemspecificaties ICS2
De overgangsperiode voor maritieme vervoerders is gestopt op 1 april 2025. Zij dienen sinds 1 april 2025 de ENS en de Aankomst Notificatie in via ICS2. De overgangsperiode voor weg- en spoorvervoerders is begonnen op 1 april 2025 en duurt tot 31 augustus 2025.
Kunt u als weg- of spoorvervoerder uitstel aanvragen om te voldoen aan ICS2?
In principe wel. Maar uitstel kan alleen voor goederen die u via een andere lidstaat dan Nederland de Unie binnenbrengt.
Brengt u goederen binnen via Nederland? Dan dient de ferrymaatschappij de ENS al in via ICS2. Biedt de ferrymaatschappij de mogelijkheid van multiple filing en maakt u gebruik van die mogelijkheid? Dan dient u sinds 1 april 2025 de housegegevens van de ENS in via ICS2. Een verder uitstel is in Nederland niet mogelijk.
Brengt u goederen de Unie binnen via een andere lidstaat? Als u een Nederlands EORI-nummer hebt, kunt u bij de Nederlandse Douane om uitstel vragen. Als wij uw uitstelaanvraag toekennen, dan geldt de toekenning uitsluitend voor andere lidstaten dan Nederland. De uiterste termijn waarvoor u uitstel kunt aanvragen is 31 augustus 2025.
Waarom deze verandering?
Deze wijzigingen zijn het gevolg van de Europese douanewetgeving (DWU). Op deze manier wordt stap voor stap het proces van Binnenbrengen in de hele EU gelijkgetrokken. Meer informatie leest u op 'UCC - Work Programme' (alleen in het Engels), een pagina van de Europese Commissie.
Ook het proces van tijdelijke opslag verandert. Misschien heeft dit gevolgen voor u als weg- of spoorvervoerder. U leest meer op 'Nieuw proces tijdelijke opslag van zeevracht'.
Technische informatie
De nieuwe systeemspecificaties voor de ENS en de Arrival Notification (NA) zijn onderdeel van de nieuwe ICS2 Harmonized Trader Interface (ICS2-HTI). De systeemspecificaties voor de ICS2-HTI voor de aangifte van het binnenbrengen van goederen over de weg en het spoor vindt u in de openbare online community 'ICS2 Release 3: maritime, road, rail and postal and express goods' (alleen in het Engels). De laatste updates en beschikbaarheid leest u op de website van de Nationale Helpdesk Douane.
Hebt u vragen?
Lees op 'ICS2: Binnenbrengen van goederen: waar kan ik terecht met vragen?' waar u de vragen kunt stellen. U kunt ook ons webinar 'Binnenbrengen en Tijdelijke Opslag Maritiem' terugkijken.
Op 'Vragen en antwoorden over Release 3 ICS2' leest u de antwoorden op veelgestelde vragen over release 3.