Single Window voor maritiem en lucht

Het Maritime Single Window (MSW) in Nederland is ontwikkeld voor de uitwisseling van maritieme meldingen, zoals voorgeschreven in de Europese Richtlijn 2010/65. Via het MSW kunt u elektronisch alle meldingen doorgeven voor de Douane en de Koninklijke Marechaussee/Zeehavenpolitie. U hoeft een melding nog maar enkelvoudig door te geven. De havenautoriteit zorgt ervoor dat meldingen die zij krijgt, ook via MSW wordt doorgegeven aan de NCA SafeSeaNet. De verschillende overheidsorganisaties ontvangen dan allen de melding.

De 1e fase van het MSW is in februari 2017 voltooid. In de volgende fase worden de overige meldingen voor de douaneprocessen 'Binnenbrengen', 'Uitgaan', 'Provianderen' en 'Bunkeren' gekoppeld aan het MSW. Omdat dit voor de maritieme sector én voor de luchtvrachtsector geldt, klopt de naam MSW niet meer helemaal. Daarom spreken we voortaan van het Single Window voor maritiem en lucht.

Single Window voor maritiem en lucht
Voor wie is het Single Window voor maritiem en lucht bedoeld?
Voor welke meldingen gebruikt u het Single Window voor maritiem en lucht?
Veelgestelde vragen
Noodprocedure Single Window voor maritiem en lucht
Nieuwsbrieven en meer informatie

Single Window voor maritiem en lucht

Alle grotere havens in Nederland zijn nu met hun havensystemen aangesloten op het Single Window voor maritiem en lucht voor de meldingen over vervoermiddelen. PAX-systemen zijn aangesloten voor de meldingen voor personen (bemanning en passagiers).

Via het Single Window voor maritiem en lucht moet u alle meldingen doen voor de douaneprocessen 'Binnenbrengen', 'Uitgaan' en 'Provianderen'. Vanaf 1 april 2018 moet u via het Single Window voor maritiem en lucht ook meldingen voor 'Bunkeren' doen. Dit is al mogelijk vanaf 30 december 2017.

Voor wie is het Single Window voor maritiem en lucht bedoeld?

Het meldingssysteem van het Single Window voor maritiem en lucht is bedoeld voor:

  • kapiteins en gezagvoerders
  • rederijen
  • scheepsagenten
  • luchtvaartmaatschappijen
  • luchtvrachtafhandelaren
  • scheepsleveranciers, proviandeurs en bunkeraars

Zij zijn verplicht om de meldingen in de nieuwe structuur conform de MIG voor Single Window (gebaseerd op WCO-datamodel) in te sturen.

Twijfelt u of er voor u iets verandert? Neem dan contact op met de Nationale Helpdesk Douane.  

Voor welke meldingen gebruikt u het Single Window voor maritiem en lucht?

Voor de maritieme sector:

  • meldingen aan de Douane over de processen 'Binnenbrengen', 'Uitgaan', 'Proviandering' en 'Bunkeren'
    • vooraanmelding van aankomst en vooraanmelding van vertrek van het schip
    • douaneaangiften die de lading betreffen
    • scheepsvoorraden
    • proviand
    • bunkers
  • meldingen aan de Grensbewaking:
    • vooraanmelding van aankomst en vooraanmelding van vertrek van het schip
    • personen aan boord (PAX)

Voor de luchtvrachtsector:

  • vooraanmelding van aankomst van het vliegtuig
  • de daadwerkelijke aankomst van het vliegtuig
  • douaneaangiften die de lading betreffen

Veelgestelde vragen

Bij de veelgestelde vragen op rijkswaterstaat.nl vindt u ook veel informatie over het Single Window voor maritiem en lucht.

Noodprocedure Single Window voor maritiem en lucht

Hebt u een storing in de computerverbinding met de Douane of een van de andere betrokken partijen? Of is er een storing in de automatiseringssystemen? In de noodprocedure voor Single Window voor maritiem en lucht leest u wat u kunt doen om uw logistieke proces op gang te houden.

Nieuwsbrieven Rijkswaterstaat

Rijswaterstaat heeft ook een aantal nieuwsbrieven en publicaties over Single Window voor maritiem en lucht.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.