Ik wil hulp met mijn digitale post

Hebt u de uitleg over de Berichtenbox en digitale post gelezen? Maar komt u er toch niet helemaal uit? Misschien omdat u minder goed overweg kunt met een computer en internet. Of omdat u geen computer met internetaansluiting hebt. Hieronder staat een aantal oplossingen die u kunt gebruiken om post over uw belasting- en toeslagzaken digitaal te ontvangen.

Waar kan ik hulp vragen?

Misschien kunt u iemand in uw directe omgeving vragen u te helpen. Zoals een familielid of een kennis. Of iemand die u al helpt met uw aangifte inkomstenbelasting of het aanvragen van een toeslag. U kunt natuurlijk ook bij ons terecht met uw vragen. Bel dan met de Helpdesk Digitale Post.

Ik wil dat iemand anders mijn digitale post ontvangt en leest

U kunt iemand machtigen om berichten in uw Berichtenbox te lezen. Op dit moment kan dat voor bepaalde berichten van de Belastingdienst.

U kunt degene die u machtigt ook machtigen om namens u uw toeslagen aan te vragen en aangifte voor de inkomstenbelasting te doen.

Hebt u iemand gemachtigd? Dan kunt u zelf nog steeds uw berichten lezen in uw eigen Berichtenbox.

Hoe kan ik iemand machtigen?

U regelt een machtiging voor iemand als volgt:

  • U vraagt telefonisch bij de DigiD-helpdesk een machtigingscode aan. U ontvangt de code dan per post op uw woonadres.
    Het nummer van de DigiD-helpdesk is: 088 - 123 65 55 (lokaal tarief). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur.
  • U vraagt met uw DigiD op machtigen.digid.nl een machtigingscode aan. U krijgt dan meteen de beschikking over de code.
  • Degene die u helpt, vraagt een machtiging aan op machtigen.digid.nl. Daarvoor heeft hij uw burgerservicenummer, uw geboortedatum en uw toestemming nodig. U ontvangt dan zelf de code per post op uw woonadres.

Na ontvangst van de machtigingscode geeft u die aan uw helper.

Let op!

U kunt de machtiging die u hebt gegeven altijd intrekken. Dat kan ook telefonisch bij de DigiD-helpdesk.

Ik heb nog geen DigiD

Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en wachtwoord die u allebei zelf kiest. Als u nog geen DigiD hebt, kunt u die aanvragen via digid.nl/aanvragen. U krijgt daarna binnen 5 dagen een code toegestuurd op uw woonadres. U hebt die code nodig om uw DigiD te activeren.

Ik heb geen computer met internet maar wil daarvan wel gebruikmaken. Waar kan ik terecht?

Misschien kunt u gebruikmaken van de computer bij iemand in uw omgeving. U kunt ook terecht bij onze balies (gratis). U moet hiervoor telefonisch een afspraak maken bij de Helpdesk Digitale Post.

Hoe kan ik mijn digitale post lezen?

Als u uw digitale berichten wilt lezen, hebt u een DigiD nodig. Met uw DigiD activeert dan uw account op MijnOverheid en daarmee uw Berichtenbox. Hoe dit werkt, ziet u in de instructievideo en de folder 'Digitale post van de Belastingdienst'

U kunt uw account eventueel ook activeren met iemand die u helpt.

Let op!

Geef uw DigiD nooit aan iemand anders. Ook niet als deze persoon of organisatie u helpt. Toets dan altijd zelf uw DigiD in. En zorg ervoor dat niemand u uw DigiD ziet intoetsen.

Als u uw e-mailadres doorgeeft tijdens de activering, krijgt u voortaan automatisch een e-mail als u een nieuw bericht in uw Berichtenbox hebt.

Ik heb een vraag

Hebt u vragen over het ontvangen en lezen van uw digitale berichten? Of wilt u dat wij u helpen om uw account op MijnOverheid te activeren? Bel dan de Helpdesk Digitale Post.

Zie ook

 

 

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.