Bpm-tarief personenauto
De CO2-uitstoot in gr/km bepaalt de bpm die u voor uw personenauto betaalt.
Hoe weet ik wat de CO2-uitstoot is?
De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. De RDW vermeldt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto.
Hoe wordt de CO2-uitstoot bepaald?
- Nieuwe auto’s: sinds 1 juli 2020 wordt voor nieuwe auto’s de WLTP-meetmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) gebruikt voor de berekening van de bruto bpm. De WLTP-meetmethode is de opvolger van de NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle).
- Gebruikte auto’s: voor gebruikte auto’s met een datum 1e toelating tot 1 juli 2020 kan het bruto bpm-bedrag ook worden vastgesteld aan de hand van de NEDC-tabellen die gelden tot 1 juli 2020.
Dat werkt als volgt. Is voor een auto met een datum 1e toelating tot 1 juli 2020 de WLTP-waarde met het Europese rekenmodel CO2MPAS omgerekend naar een NEDC-waarde? Dan kiest u zelf of u aangifte doet op basis van de NEDC-waarde of de WLTP-waarde. Hier kan een verschil in zitten. Is uw auto alleen getest volgens de NEDC-meetmethode? Dan moet u het bruto bpm-bedrag berekenen volgens de NEDC-tabellen. Als beide waarden aanwezig zijn, dan worden ze vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CvO). Is uw auto vervaardigd vóór 2018? Dan is er geen WLTP-waarde.
Voor de berekening van het bruto bpm-bedrag gaan we uit van de CO2-uitstoot zoals die in het kentekenregister is of wordt opgenomen.
Is de CO2-uitstoot niet bekend?
Dan stellen wij de CO2-uitstoot als volgt vast:
- 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 juli 2020 tot heden.
- 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
- 350 gr/km voor een benzineauto en 302 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 januari 2009 tot 1 januari 2015.
Als de CO2-uitstoot niet blijkt uit het kentekenregister, dan kunt u met 1 van de volgende documenten de CO2-uitstoot aantonen. U moet de documenten toepassen in de aangegeven volgorde:
- de Europese typegoedkeuring (ETG) of het Certificaat van Overeenstemming (CvO) van de auto
- als er geen ETG of CvO is: de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW
Bij de keuring moet u het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen. - als er geen ETG, CvO of individuele goedkeuring is: het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
- als er geen ETG, CvO, individuele goedkeuring of testrapport is: een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd
De uitstoot moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00) of een gelijkwaardig internationaal reglement.
Geen bpm bij geen CO2-uitstoot
Is de CO2-uitstoot van uw personenauto 0 gr/km? Dan betaalt u geen bpm.
Hoe bereken ik de bpm voor mijn personenauto?
Is de CO2-uitstoot van uw personenauto meer dan 0 gr/km? Bepaal dan met de volgende tabel de bpm die u voor uw personenauto moet betalen.
CO2-uitstoot vanaf |
CO2-uitstoot tot |
Bereken de belasting voor een personenauto als volgt: Trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit de 1e kolom af. Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit de 4e kolom en tel hier het bedrag uit de 3e kolom bij op |
|
---|---|---|---|
0 gr/km |
84 |
€ 376 |
€ 1 |
84 gr/km |
109 |
€ 460 |
€ 62 |
109 gr/km |
152 |
€ 2.010 |
€ 137 |
152 gr/km |
168 |
€ 7.901 |
€ 224 |
168 gr/km |
- |
€ 11.485 |
€ 448 |
Hoe bereken ik de bpm voor mijn personenauto op diesel?
Is de CO2-uitstoot van uw personenauto met een dieselmotor meer dan 75 gr/km? Dan betaalt u bpm volgens de bovenstaande tabel, plus een dieseltoeslag van € 86,67 per gram CO2-uitstoot boven de 75 gr/km.
Hoe bereken ik de bpm voor mijn PHEV-personenauto?
Een PHEV-personenauto wordt ook wel een stekkerauto of plug-in genoemd. PHEV betekent: plug-in hybrid electric vehicle. Naast een elektromotor die door een externe bron kan worden opgeladen, heeft het motorrijtuig een verbrandingsmotor. Deze motorrijtuigen hebben een eigen bpm-tarief.
Bepaal met de volgende tabel de bpm die u voor uw PHEV-personenauto moet betalen.
CO2-uitstoot vanaf |
CO2-uitstoot tot |
Bereken de belasting voor een PHEV-personenauto als volgt: Trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit de 1e kolom af. Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit de 4e kolom en tel hier het bedrag uit de 3e kolom bij op |
|
---|---|---|---|
0 gr/km |
34 |
€ 0 |
€ 24 |
34 gr/km |
60 |
€ 816 |
€ 85 |
60 gr/km |
- |
€ 3.026 |
€ 204 |
De berekening is hetzelfde als bij een niet PHEV-personenauto.
Als de verbrandingsmotor een dieselmotor is, is ook de dieseltoeslag van toepassing.