Valse mail, valse brieven, valse telefoontjes, valse apps, valse WhatsApp-berichten

Geregeld worden valse e-mails en valse brieven verstuurd, en ook valse telefoontjes gepleegd. Er zijn zelfs valse apps gevonden en er worden valse WhatsApp-berichten gestuurd. De afzender lijkt de Belastingdienst, maar is dat niet. 
Op deze pagina informatie over hoe u fraude waarschijnlijk kunt herkennen.

Direct naar: 

Fraudeurs willen bijna altijd dat u snel betaalt

Fraudeurs die contact met u leggen willen vaak geld van u hebben, en wel zo snel mogelijk. Vaak gaat het over een zogenaamde betalingsachterstand die u bij de Belastingdienst hebt. En die betalingsachterstand moet u snel inlopen Met de dreiging: betaalt u niet snel? Dan moet u ook nog eens extra kosten betalen.

Twijfelt u of de Belastingdienst echt de afzender is van e-mail, post of een telefoontje? Controleer voordat u betaalt of de afzender echt de Belastingdienst is. De Belastingdienst stuurt u nooit een bericht via WhatsApp.

De Belastingdienst gebruikt de volgende bankrekeningnummers

Als u aan de Belastingdienst moet betalen, is dat alleen op een bankrekening. Aan welk bankrekeningnummer u betaalt staat in de berichten die u van ons krijgt. Als wij u bellen, verwijzen wij altijd naar een eerder contact of bericht.

Voordat u geld overmaakt: controleer of het bankrekeningnummer een bankrekeningnummer is van de Belastingdienst:

Let op!

Gebruik onderstaande lijst alleen om te controleren of het bankrekeningnummer wel van de Belastingdienst is.

Stort geld alleen op het bankrekeningnummer dat in onze brief/aanslag staat EN op onderstaande lijst voorkomt.

Staat het bankrekeningnummer waarop u moet betalen aan de Belastingdienst NIET op onderstaande lijst? Bel dan de BelastingTelefoon. 

De Belastingdienst gebruikt de volgende bankrekeningnummers:

  • NL04 INGB 0000 3615 64
  • NL09 INGB 0000 9400 79
  • NL11 INGB 0000 0048 66
  • NL12 INGB 0000 0048 48
  • NL26 INGB 0000 4412 90
  • NL28 INGB 0000 5243 83
  • NL40 INGB 0000 7346 57
  • NL42 INGB 0000 0649 33
  • NL43 INGB 0000 1908 21
  • NL49 INGB 0000 4410 70
  • NL51 INGB 0000 0684 57
  • NL61 INGB 0000 9401 13
  • NL72 INGB 0000 3617 95
  • NL72 INGB 0000 9401 09
  • NL73 INGB 0000 0048 17
  • NL73 INGB 0000 9400 91
  • NL78 INGB 0000 4440 40
  • NL78 INGB 0000 9400 01
  • NL85 INGB 0000 0048 92
  • NL86 INGB 0002 4455 88
  • NL88 INGB 0000 1451 00
  • NL88 INGB 0000 4410 47
  • NL89 INGB 0000 0048 20
  • NL96 INGB 0000 0047 91

Particulier: Twijfel u nog over echtheid? Log in en controleer

Controleren of een bericht van de Belastingdienst komt? Kijk welke berichten wij naar u sturen door in te loggen bij de Belastingdienst:

Daar kunt u zien welke berichten de Belastingdienst aan u heeft gestuurd.

Verder op deze pagina:

Meld valse email, valse brief, vals telefoontje, valse app, vals WhatsApp-bericht

Belastingdienst gebruikt in bepaalde gevallen e-mail. Maar in een e-mail vragen wij u nooit om persoonlijke gegevens. Krijgt u een e-mail waarin toch wordt gevraagd om persoonlijke gegevens? Dan is er sprake van phishing.

Vermoedt u dat u een valse e-mail, een valse brief of een vals telefoontje hebt gekregen? Vermoedt u dat u een valse app hebt gedownload? Of denkt u een vals WhatsApp-bericht te hebben gekregen? Meld dat a.u.b. zo snel mogelijk aan de Belastingdienst:

Ga nooit in op het verzoek in een vermoedelijk valse e-mail, valse brief of vals telefoontje. Gebruik de valse app niet. De Belastingdienst stuurt u nooit een bericht via WhatsApp.

Hoe sneller u meldt, hoe sneller wij uw signaal kunnen oppakken en als dat kan, maatregelen kunnen treffen.

Hebt u geld overgemaakt op een nummer dat niet van de Belastingdienst is?

Neem contact op met uw bank. Mogelijk kan de bank de betaling nog tegenhouden.

Wel ingegaan op een valse mail, valse brief, vals telefoontje, vals WhatsApp-bericht? Of een valse app gebruikt? Neem direct contact met ons op!

Bent u ingegaan op een vermoedelijk valse e-mail, valse brief, vals telefoontje, vals WhatsApp-bericht? Of hebt u een valse app gebruikt? De afzender deed alsof het bericht van de Belastingdienst, Douane of Toeslagen komt? Schrijf in uw mail aan ons dat u bent ingegaan op een vermoedelijk valse e-mail, valse brief, vals telefoontje of vals WhatsApp-bericht, of dat u een valse app hebt gebruikt. Beschrijf in uw e-mail wat u hebt gedaan.

Zie: 

Wat kunt u doen tegen valse e-mail?

  • Controleer goed wie de afzender van de e-mail is.
  • Klik nooit op een link in een e-mail die u niet vertrouwt en open geen bijlage vanuit de vermoedelijk valse e-mail.
  • Zorg dat het antivirusprogramma en de firewall van uw computer actueel zijn.

Wat is phishing?

Als criminelen op internet 'vissen' naar uw persoonlijke gegevens, heet dat 'phishing'. De criminelen sturen u bijvoorbeeld een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van de Belastingdienst. In de e-mail staat een link die u naar een (valse) website lokt. Daar vragen ze u dan uw persoonlijke gegevens invullen.

Kenmerken van phishing

Valse e-mail (phishingmail) en valse brieven (valse e-mail) hebben vaak de volgende kenmerken:

  • De tekst is vaak in slecht Nederlands geschreven, al worden de vertalingen van de criminelen steeds beter. Ook de logo’s en de opmaak van de tekst zien er steeds vaker bedrieglijk echt uit!
  • De boodschap is vaak dat u een belastingteruggaaf krijgt of juist dat u een bedrag moet betalen.
  • Bij e-mail: U wordt gevraagd om op een link te klikken of een bijlage te openen.
  • Bij e-mail: De afzender eindigt niet op @belastingdienst.nl.

 

 

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.