Aangiftechecklist voor ondernemers

Wilt u als ondernemer soepel en snel uw aangifte inkomstenbelasting doen? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Na deze 6 checks bent u helemaal klaar voor uw aangifte.

  1. Moet u wel aangifte doen als ondernemer?

    Check voordat u aan uw belastingaangifte begint of u wel ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

    Als u ondernemer voor de btw bent, bent u niet automatisch ook ondernemer voor de inkomstenbelasting.

    Lees meer op de pagina Ondernemers.

  2. Doet u zelf aangifte of besteedt u dat uit?

    Beide oplossingen hebben zo hun voordelen. Uw aangifte uitbesteden aan een adviseur kost geld, maar biedt ook veel gemak. Daarom kiest inmiddels bijna 2/3 van de ondernemers hiervoor. Maar is uw administratie niet te complex, dan kunt u ook prima zélf aangifte doen.

    Zelf aangifte doen

    U doet zelf online aangifte via Mijn Belastingdienst. Een deel van uw aangifte hebben wij al voor u ingevuld. Kijk die gegevens goed na, en vul aan waar nodig. U kunt ook samen met uw fiscale partner aangifte doen . Dus ook als uw partner geen ondernemer is. 

    Lees ook Welke gegevens heb ik nodig voor mijn belastingaangifte?

    Aangifte laten doen

    Besteedt u uw aangifte toch liever uit? Let dan hierop:

    • Zorg dat uw adviseur alle juiste cijfers en gegevens van u heeft.
    • U kunt uw adviseur toestemming geven om gebruik te maken van de vooraf ingevulde gegevens. 
    • Ook als u uw aangifte uitbesteedt, blijft u zelf verantwoordelijk dat alles klopt. Bespreek de aangifte daarom met uw adviseur voordat deze wordt verstuurd.
  3. Hebt u al inloggegevens voor Mijn Belastingdienst?
    Aangifte doet u via Mijn Belastingdienst. Daarvoor hebt u een werkende DigiD nodig. Check daarom alvast even of uw DigiD nog actief is, op digid.nl. Daar kunt u ook direct een nieuwe aanvragen, als dat nodig is.

    Tip

    Is uw DigiD actief? Controleer dan direct even of uw Berichtenbox op MijnOverheid is geactiveerd. Want daar staan uw uitnodigingen om aangifte te doen. En een deel van uw andere belastingdienstpost. Handig. Altijd beschikbaar. Nooit meer kwijt. 

  4. Welke cijfers hebt u nodig in uw aangifte? Is uw administratie op orde?

    Uw administratie moet op orde zijn om snel en volledig aangifte te doen. Zorg dat u alle cijfers op een rijtje hebt. Dat geeft meteen goed zicht op de 'gezondheid' van uw onderneming.

    Wat er in uw administratie hoort, leest u bij Wat moet ik opnemen in mijn administratie.

    Krijgt u uw administratie niet 'aangifteproof' vóór de uiterste aangiftedatum van 1 mei? U kunt tot 1 mei uitstel aanvragen.

  5. Weet u wat uw zakelijke kosten en aftrekposten zijn?

    We hebben de zakelijke kosten en aftrekposten op een rijtje gezet. Denk bijvoorbeeld aan de mkb-winstvrijstelling en de starters- en zelfstandigenaftrek.

    Lees meer op de pagina Ondernemers, bij 'Aftrekposten voor ondernemers'.

  6. Weet u waar u extra op moet letten?

    Er zijn onderwerpen waarmee regelmatig fouten worden gemaakt in de aangifte. Bijvoorbeeld de bijtelling voor privégebruik auto en de aftrek van zakelijke kosten.

    Kijk ook welke belastingzaken vanaf 1 januari 2016 zijn veranderd. Loop ze nu al door, dan weet u bij het invullen precies waarop u moet letten.

Uw aangifte staat klaar in Mijn Belastingdienst. Zorg dat uw aangifte 1 mei bij ons binnen is.

Inloggen op Mijn Belastingdienst (Deze link opent in een nieuw venster.)

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.