Ik heb mijn dossier opgevraagd

Veel ouders hebben hun persoonlijke dossier bij ons opgevraagd. Tot nu toe zijn dat er 709. Daarvan zijn er nu 41 verstuurd. Het blijkt in de praktijk heel veel werk om een dossier samen te stellen. Ze liggen niet zomaar klaar en moeten worden samengesteld uit verschillende systemen. Helaas lukt dat niet met 1 druk op de knop.

De privacywet en onze geheimhoudingsplicht zorgen ervoor dat we alle stukken moeten beoordelen of er geen persoonsgegevens van anderen in staan. Is dat zo, dan moeten die gegevens worden weggelakt. Ook dat kost tijd. 

Sneller antwoord op uw vragen

U hebt echter geen dossier nodig voor het onderbouwen van uw compensatie of herstel. En we weten ook - door de eerdere gesprekken met ouders over hun dossier - dat veel ouders vaak heel specifieke vragen hebben. Of alleen op zoek zijn naar een bepaald onderdeel uit hun dossier. Wij denken dat we u daarom beter van dienst kunnen zijn door eerst samen met u te kijken op welke vraag of vragen u antwoord wilt hebben.

Daarom richten we het proces anders in. We gaan alle ouders die hun dossier hebben opgevraagd bellen en vragen welke specifieke vragen ze hebben. Die zoeken we dan zo snel mogelijk uit. Daarna maken we een afspraak om de antwoorden te bespreken. De tijd die we hiermee vrij maken kunnen we besteden aan sneller herstellen en compenseren.

Nationale Ombudsman

Dit proces is ook besproken met onze klankbordgroep. En om u het vertrouwen te geven dat we geen informatie voor u achterhouden, hebben we ook de Nationale Ombudsman gevraagd om in dit proces mee te kijken. Dat neemt niet weg dat u – als u dat graag wilt – altijd uw dossier van ons kunt krijgen. U moet daar dan alleen wel langer op wachten.

Eerst testen

De komende maand gaan we dit proces eerst testen bij een kleine groep ouders. Na die maand evalueren we of de nieuwe aanpak werkt. Op dat moment kunnen we u ook beter vertellen hoelang de verwachte doorlooptijd wordt voor het beantwoorden van uw vragen en/of het toesturen van uw dossier. We kunnen in ieder geval nu al zeggen dat we dan de ouders die hun dossier het eerst hebben opgevraagd, ook als eerste gaan bellen.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.