Hulp van de gemeente

Hoe het werkt – Meestal neemt de gemeente eerst een quick scan af. Dat gebeurt op basis van de 5 belangrijkste leefgebieden: wonen, financiën, gezondheid, werk en dagbesteding, en uw gezinssituatie. Zo worden de problemen snel duidelijk. Na de quick scan volgt - als dat nodig is – nog een aparte intake op de leefgebieden met problemen. Daarin wordt gekeken welke hulp u nodig heeft, en hoe de gemeente u kan helpen. Hieronder staan voorbeelden van de hulp die de gemeente kan bieden. Let op, dat aanbod kan per gemeente verschillen!

Wonen

  • Inschrijven voor een woning
  • Zorgen voor noodopvang of een briefadres
  • Hulp bij woonlasten-compensatie, woningruil, bevriezen of verminderen van de huur
  • Ondersteuning bij het onderhandelen met de bank voor een hypotheek

Financiën

  • Gespecialiseerde schuldhulp voor zelfstandigen
  • Een sociale lening, noodkrediet, of een bijzondere uitkering
  • Budgetbeheer

Gezondheid

  • Een collectieve ziektekostenverzekering
  • Korte lijnen met gezondheidscentra (zoals de GGZ)
  • Indicatiestelling tweede lijn
  • Coaching en begeleiding
  • Inzet van fondsen

Werk/Dagbesteding

  • Het aanbieden van een leerwerktraject
  • Re-integratie, coaching en begeleiding

Gezinssituatie

  • Opvoedondersteuning
  • Wijkteamhulp op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, huiselijk geweld of jeugdhulp
  • Systeem- en relatiegesprekken
  • Kindpakketten, coaching, begeleiding en opvang

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.