Veelgestelde vragen gedupeerden kinderopvangtoeslag

  • Welke groepen gedupeerde ouders zijn er precies?

    Er zijn 3 groepen gedupeerde ouders:

    • ouders die zijn gedupeerd door vooringenomen handelen van de Belastingdienst en door onderzoek naar georganiseerde fraude (CAF-zaken)
    • ouders die zijn gedupeerd doordat de wet te streng was
    • ouders met de kwalificatie opzet/grove schuld die daardoor in het verleden geen persoonlijke betalingsregeling konden krijgen

    Soms vallen ouders tegelijkertijd in meerdere groepen.

    Lees meer over deze 3 groepen bij Overzicht groepen gedupeerden kinderopvangtoeslag.

  • Wat gaan jullie voor welke groep ouders doen?

    Voor elke groep gedupeerde ouders hebben we een eigen aanpak.

    Lees meer daarover bij Overzicht groepen gedupeerden kinderopvangtoeslag.

  • In welke doelgroep zit ik?

    Van veel ouders weten we al in welke doelgroep ze vallen. Dat zijn de ouders die zijn gedupeerd door vooringenomen handelen van de Belastingdienst en door onderzoek naar georganiseerde fraude (CAF-zaken) én ouders met de kwalificatie opzet/grove schuld. Valt u in 1 van deze 2 groepen? Dan krijgt u binnenkort een brief van ons. U hoeft dus niets te doen.

    Van een deel van de ouders die zijn gedupeerd doordat de wet te streng was, weten we dat nog niet precies. Vaak wordt dat pas helemaal duidelijk bij het behandelen van uw dossier.

    Denkt u dat u bent gedupeerd omdat de wet te streng was en hebt u zich al gemeld? Dan hoeft u niets meer te doen. Als u zich nog niet hebt gemeld, dan kunt u zich telefonisch melden via 0800 - 235 83 58 (bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur). Wij bespreken uw situatie dan met u zodra wij uw zaak gaan behandelen. Als we daarmee beginnen, neemt uw contactpersoon contact met u op. U hoeft in de tussentijd zelf niets te doen.

  • Als ik me al een keer bij jullie heb gemeld, moet ik dat dan nu weer doen?

    Nee, als u zich al hebt gemeld, dan hoeft u dat niet nog een keer te doen. U hebt dan ook een brief van ons gekregen waarin staat dat u zich hebt gemeld.

    Hebt u geen brief gehad? Bel dan met het serviceteam, telefoonnummer 0800 - 235 83 58 (bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).

  • Wat is het ouder-kindpanel?

    Er komt een apart panel voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar, en een panel voor ouders.

    In de panels zitten kinderen en ouders die zelf gedupeerd zijn. Zij geven vanuit hun ervaring en perspectief - gevraagd én ongevraagd - advies aan de staatssecretaris en Toeslagen. Bijvoorbeeld over hoe we zaken nu moeten oplossen en hoe we zaken in de toekomst kunnen voorkomen. De panels zijn ook een klankbord voor de staatssecretaris en Toeslagen.

    De deelnemers aan de panels komen uit het hele land en hebben allemaal een andere achtergrond. Ze gaan in mei 2020 van start.

    Het ouderpanel vergadert elke 2 maanden en rapporteert rechtstreeks aan de staatssecretaris. Als dat kan in een persoonlijk overleg. Het kindpanel komt 1 keer per kwartaal samen. Bij de opzet van het kindpanel heeft ook de Kinderombudsman meegedacht over hoe we kinderen in deze leeftijd het beste hierbij kunnen betrekken.

  • Wat doet mijn contactpersoon en hoe weet ik wie dit is?

    Een contactpersoon is een medewerker van Herstel Toeslagen. Hij of zij behandelt uw dossier en is uw persoonlijke aanspreekpunt voor al uw vragen op het gebied van het herstel en uw dossier. Zodra we met uw zaak beginnen, krijgt u uw eigen contactpersoon. Hij of zij neemt dan contact met u op.

  • Alles wat er is gebeurd, heeft veel impact op mijn persoonlijke leven gehad. Kan ik daarvoor hulp of ondersteuning krijgen?

    Wij begrijpen goed dat alles wat is gebeurd veel invloed heeft gehad. Hebt u hulp nodig om daarmee om te gaan? Of hebt u een andere vorm van ondersteuning nodig? Dan kan uw gemeente u daar vaak bij helpen. Bijvoorbeeld via schuldhulpverlening of psychische bijstand.

    Op dit moment zijn we druk bezig om daarvoor een samenwerking met de gemeenten op te zetten. Maar u kunt ook nu al zelf bij uw gemeente terecht.

  • Als jullie starten met het opnieuw beoordelen van mijn situatie, welke gegevens gebruiken jullie dan? Hebben jullie alle gegevens?

    Zodra we met uw zaak beginnen, neemt uw contactpersoon contact met u op. Hij of zij bespreekt dan met u welke gegevens er precies worden bekeken of nodig zijn.

    Het is wel verstandig om in de tussentijd al uw stukken, vragen, et cetera goed te bewaren en al vast te verzamelen.

  • Er komen loketten waar ik me kan melden, zegt de staatssecretaris. Waar en wanneer?

    Op dit moment is nog niet bekend waar en wanneer de loketten voor gedupeerde ouders komen. Zodra we dat weten, informeren we u op onze website.

    Telefonisch melden kan al wel. Denkt u dat u gedupeerd bent door de kinderopvangtoeslag? En hebt u zich nog niet gemeld? Neemt u dan contact met het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag. U kunt daarvoor bellen met het serviceteam, telefoonnummer 0800 - 235 83 58 (bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.