Oude portaal is gesloten: stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Sinds 1 juli 2024 is het oude portaal voor ondernemers gesloten. Ook de beveiligde plek op onze website waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem is gesloten. Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk voor uw zakelijke belastingen. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.

Datum laatste update: 2 september 2024

Op dit moment is nog niet alle informatie bekend. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina.

Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Op Mijn Belastingdienst Zakelijk logt u in met DigiD, eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel (European login). Welk inlogmiddel u gebruikt, hangt af van uw rechtsvorm.

Naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Check hoe u moet inloggen:

eHerkenning zonder KVK-nummer

U kunt eHerkenning aanvragen als u zich niet hoeft in te schrijven of niet kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst.

Daarmee is eHerkenning ook beschikbaar voor rechtsvormen:

  • die zich niet hoeven in te schrijven bij KVK: eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen
  • die zich niet kunnen inschrijven bij KVK: samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europese economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening

Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

Let op!

We onderzoeken de mogelijkheid voor een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Kies uw situatie:

  • U deed btw-aangifte of opgaaf ICP via het oude portaal

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-aangifte, suppletie of opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) meer doen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    • Mijn Belastingdienst Zakelijk
      U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent.
    • via boekhoudsoftware
      U hebt dan geen DigiD of eHerkenning nodig.
    • via een fiscaal dienstverlener
      U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag uw nieuwe inlogmiddel dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

    eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw

    eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

    Zorg ervoor dat u op tijd btw-aangifte doet

    • U moet altijd btw-aangifte doen. Ook als u niets hebt aan te geven over het tijdvak waarover u aangifte moet doen.
    • In het overzicht met aangifte- en betaaldatums vindt u de datum waarop uw btw-aangifte en eventuele betaling bij ons binnen moet zijn.
    • In de brief 'Vaststelling belastingplicht' vindt u het tijdvak waarover u aangifte moet doen. Dit kan per maand, kwartaal of jaar zijn.
    • Kies (eventueel eenmalig) voor om aangifte te doen met boekhoudsoftware of via een fiscaal dienstverlener.
  • U vroeg teruggaaf dividendbelasting aan via het oude portaal

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen dividendbelasting meer terugvragen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw teruggaaf dividendbelasting op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:

    • via Mijn Belastingdienst Zakelijk
      via Mijn Belastingdienst Zakelijk U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt, zzp'er bent, of als u geen ondernemer bent. Hebt u de nationaliteit van een land hebt dat valt onder de eIDAS-verordening? Dan kunt u inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (European login).
    • via een fiscaal dienstverlener
      U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag dus uw nieuwe inlogmiddel zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

  • U bent ondernemer buiten de EU en doet EU-btw-melding

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem meer doen via het portaal op de beveiligde plek op onze website. Dit betekent dat u uw EU-btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    Vraag nu eHerkenning aan en stap over

    Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw eHerkenning hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

U bent fiscaal dienstverlener en wilt inloggen namens een cliënt

Kies uw situatie:

  • Fiscaal dienstverleners met KVK-nummer

    Als fiscaal dienstverlener (intermediair) kunt u met eHerkenning inloggen namens een cliënt. Uw cliënt heeft zelf dan geen eHerkenning nodig. Wel hebt u toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u die toestemming regelt met een ketenmachtiging.

    Lees ook de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

  • Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer

    Datum laatste update: 2 september 2024

    Bent u fiscaal dienstverlener (intermediair) en bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? U kunt starten met de aanvraag van de ketenmachtiging voor uw cliënten. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.

    U hebt eHerkenning nodig om namens uw cliënt op Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging.

    Zo vraagt u voor uzelf eHerkenning met ketenmachtiging aan

    1. U meldt zich aan als buitenlandse onderneming, als u dat nog niet hebt gedaan. Dat doet u met het formulier 'Aanmelden buitenlandse onderneming'. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer).
    2. U vraagt eHerkenning zonder KVK-nummer aan en gebruikt bij de aanvraag uw registratienummer. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat de leverancier uw aanvraag moet controleren.
    3. U regelt de toestemming van uw cliënten met de ketenmachtiging. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.

    Belastingzaken voor cliënten regelen zonder eHerkenning

    Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Kies voor een softwarepakket waarbij u als buitenlandse fiscaal dienstverlener geen Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.