Oude portaal is gesloten: stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Sinds 1 juli 2024 is het oude portaal voor ondernemers gesloten. Ook de beveiligde plek op onze website waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem is gesloten. Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk voor uw zakelijke belastingen. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.
Datum laatste update: 2 september 2024
Op dit moment is nog niet alle informatie bekend. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina.
Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk
Op Mijn Belastingdienst Zakelijk logt u in met DigiD, eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel (European login). Welk inlogmiddel u gebruikt, hangt af van uw rechtsvorm.
Naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Check hoe u moet inloggen:
eHerkenning zonder KVK-nummer
U kunt eHerkenning aanvragen als u zich niet hoeft in te schrijven of niet kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst.
Daarmee is eHerkenning ook beschikbaar voor rechtsvormen:
- die zich niet hoeven in te schrijven bij KVK: eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen
- die zich niet kunnen inschrijven bij KVK: samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europese economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
Let op!
We onderzoeken de mogelijkheid voor een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Kies uw situatie:
-
U deed btw-aangifte of opgaaf ICP via het oude portaal
Datum laatste update: 1 juli 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-aangifte, suppletie of opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) meer doen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent. - via boekhoudsoftware
U hebt dan geen DigiD of eHerkenning nodig. - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.
Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over
Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag uw nieuwe inlogmiddel dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw
eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.
Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
Zorg ervoor dat u op tijd btw-aangifte doet
- U moet altijd btw-aangifte doen. Ook als u niets hebt aan te geven over het tijdvak waarover u aangifte moet doen.
- In het overzicht met aangifte- en betaaldatums vindt u de datum waarop uw btw-aangifte en eventuele betaling bij ons binnen moet zijn.
- In de brief 'Vaststelling belastingplicht' vindt u het tijdvak waarover u aangifte moet doen. Dit kan per maand, kwartaal of jaar zijn.
- Kies (eventueel eenmalig) voor om aangifte te doen met boekhoudsoftware of via een fiscaal dienstverlener.
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
-
U vroeg teruggaaf dividendbelasting aan via het oude portaal
Datum laatste update: 1 juli 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen dividendbelasting meer terugvragen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw teruggaaf dividendbelasting op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
via Mijn Belastingdienst Zakelijk U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt, zzp'er bent, of als u geen ondernemer bent. Hebt u de nationaliteit van een land hebt dat valt onder de eIDAS-verordening? Dan kunt u inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (European login). - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.
Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over
Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag dus uw nieuwe inlogmiddel zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
-
U bent ondernemer buiten de EU en doet EU-btw-melding
Datum laatste update: 1 juli 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem meer doen via het portaal op de beveiligde plek op onze website. Dit betekent dat u uw EU-btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
U hebt dan eHerkenning nodig. - via boekhoudsoftware
U hebt dan geen eHerkenning nodig. - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen eHerkenning nodig.
Vraag nu eHerkenning aan en stap over
Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw eHerkenning hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
U bent fiscaal dienstverlener en wilt inloggen namens een cliënt
Kies uw situatie:
-
Fiscaal dienstverleners met KVK-nummer
Als fiscaal dienstverlener (intermediair) kunt u met eHerkenning inloggen namens een cliënt. Uw cliënt heeft zelf dan geen eHerkenning nodig. Wel hebt u toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u die toestemming regelt met een ketenmachtiging.
Lees ook de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).
-
Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer
Datum laatste update: 2 september 2024
Bent u fiscaal dienstverlener (intermediair) en bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? U kunt starten met de aanvraag van de ketenmachtiging voor uw cliënten. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.
U hebt eHerkenning nodig om namens uw cliënt op Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging.
Zo vraagt u voor uzelf eHerkenning met ketenmachtiging aan
- U meldt zich aan als buitenlandse onderneming, als u dat nog niet hebt gedaan. Dat doet u met het formulier 'Aanmelden buitenlandse onderneming'. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer).
- U vraagt eHerkenning zonder KVK-nummer aan en gebruikt bij de aanvraag uw registratienummer. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat de leverancier uw aanvraag moet controleren.
- U regelt de toestemming van uw cliënten met de ketenmachtiging. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.
Belastingzaken voor cliënten regelen zonder eHerkenning
Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Kies voor een softwarepakket waarbij u als buitenlandse fiscaal dienstverlener geen Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.