Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

10.60.00 Scheepsbevoorrading - Proviandering van zeeschepen

2 Begripsbepalingen

In dit hoofdstuk staan een aantal begrippen. Ook wordt ingegaan op de functie van:

  • het Centraal meldpunt proviand (CMP);

  • het Werk uitgiftepunt (WUP);

  • het Meldingsformulier proviand.

Naar boven

2.1 Bevoorraden / provianderen

"Bevoorraden" en "provianderen" (hierna provianderen) is het leveren van proviandgoederen aan boord van actieve schepen in het internationale verkeer. De levering vindt plaats aan het zeeschip of de rederij (lees de kapitein).

Proviandgoederen (hierna proviand) zijn goederen die worden geleverd voor gebruik en/of verbruik aan boord van zeeschepen.

Proviand is bijvoorbeeld:

  • motorbrandstof, smeermiddelen en gas noodzakelijk voor de werking van het schip (zie verder in hoofdstuk 4);

  • levensmiddelen en andere artikelen bestemd om aan boord te worden verbruikt of verkocht;

  • scheepsbehoeften en boordbenodigdheden.

Scheepsbehoeften en boordbenodigdheden maken geen deel uit van het schip. Ze zijn bestemd om het schip duurzaam te dienen. Voorbeelden van scheepsbehoeften en boordbenodigdheden zijn:

  • goederen die blijvend deel gaan uitmaken van de losse inventaris van het schip, zoals stuwmateriaal, keukenapparatuur, televisies voor de bemanningverblijven enzovoorts;

  • goederen die voor bedrijfsmatig gebruik in het schip worden verwerkt of daarin of daarop blijvend worden aangebracht, zoals scheepsverf (voor onderhoud) en dekkranen. "Losse" radar-, communicatie- en navigatieapparatuur (apparatuur die zodanig met het schip is verbonden, dat het zonder beschadiging van betekenis kan worden afgescheiden) noemen we ook scheepsbehoefte / boordbenodigdheid.

Goederen die deel zijn van de lading van een schip, zijn geen proviand.

Naar boven

2.1.1 Geen proviand, wel dezelfde formaliteiten

Het bedrijfsmatig leveren van gebruiksgoederen en verbruiksgoederen aan een bemanningslid aan boord van een schip dat actief is in het internationale verkeer, valt niet onder het begrip provianderen. Voor deze goederen is geen btw betaald (0-levering) of wordt de btw teruggevraagd. Dit soort goederen is namelijk aangeschaft voor persoonlijk gebruik.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • audio-apparatuur;

  • televisies;

  • koelkasten;

  • andere voor persoonlijk gebruik bestemde goederen die helemaal of overwegend het karakter van consumptiegoederen hebben, zoals drank, rookwaren, kleding en toiletartikelen.

Hoewel de hiervoor genoemde goederen geen proviand zijn, worden voor goederen voor persoonlijk gebruik dezelfde procedures gevolgd als bij proviand.

Naar boven

2.1.2 Status proviand

Zowel goederen met niet-communautaire status als goederen met communautaire status kunnen als proviand worden geleverd. Goederen die als proviand worden geleverd, staan onder douanetoezicht.

Proviand wordt altijd bij een schip afgeleverd onder een van de volgende douaneregelingen:

  • uitvoer;

  • douanevervoer.

Proviand kan ook de bestemming wederuitvoer hebben.

Niet-communautaire proviandgoederen zijn bijvoorbeeld goederen die vanuit een entrepot of onder de regeling extern communautair douanevervoer worden geleverd aan boord van een schip.

Communautaire proviandgoederen zijn bijvoorbeeld goederen waarvoor vanwege de levering aan boord van een schip aanspraak wordt gemaakt op een nullevering voor de OB. Of goederen die worden geleverd onder schorsing, dan wel met aanspraak op teruggaaf, van accijns.

Naar boven

2.2 Zeeschepen

De douanewetgeving sluit voor wat betreft de definitie van een schip of zeeschip aan bij de ruime omschrijving in het Burgerlijk Wetboek. Hierdoor zijn ook voor pontons, boorplatforms, drijvende kranen, onderzeeërs en dergelijke vaartuigen bij provianderen de regels uit dit onderdeel van toepassing.

Naar boven

2.3 Centraal meldpunt proviand (CMP)

Het CMP is het landelijke meldpunt van de Douane waar alle zendingen proviand voorafgaand aan de aflevering aan boord moeten worden gemeld. Het CMP is ook belast met de afwerking van de begeleidende douanebescheiden en is voor deze werkstroom het landelijk bevoegde douanekantoor.

Het CMP is het gehele jaar, 24 uur per dag, geopend.
Zie bijlage 1 voor de contactgegevens.

Naar boven

2.4 Melding proviand

De melding proviand bij het CMP wordt gedaan met het ‘Meldingsformulier proviand’ of met een elektronisch bericht (NLPR01). Het "Meldingsformulier proviand" (DO 450) kan worden gedownload van www.douane.nl. Waar verder in dit onderdeel wordt gesproken over het Meldingsformulier proviand wordt ook de elektronisch bericht in DMF bedoeld.

Het "Meldingsformulier proviand" moet uiterlijk 2 uur voor de feitelijke aflevering aan boord per e-mail naar de Postbus van het CMP worden verzonden. Als e-mailverkeer niet mogelijk is, mag het "Meldingsformulier proviand" per fax worden verzonden. Als de proviandzending en de daarbij behorende douaneaangifte(n) bij het loket van het CMP wordt aangeboden, is een "Meldingsformulier proviand" niet vereist

Om de melding proviand elektronisch in DMF te kunnen doen is een Vergunning elektronisch berichtenverkeer proviand nodig. Er is zowel een Nederlands- als Engelstalige versie beschikbaar.

Let op
Is de proviandering korter dan 2 uur voor de aflevering aan boord in de postbus van het CMP gemeld? Dan bepaalt het CMP of de proviandzending aan boord mag worden gebracht op de in het "Meldingsformulier proviand" genoemde tijd. Is de proviandzending bijvoorbeeld geselecteerd voor fysieke opname? Dan kan het CMP het tijdstip waarop geproviandeerd mag worden, aanpassen om de fysieke opname mogelijk te maken. Het aangepaste tijdstip mag niet meer dan 2 uur later zijn dan het tijdstip waarop:

  • het "Meldingsformulier proviand" werd ontvangen

  • de douaneaangifte(n) aan het loket van het CMP is/zijn aangeboden

Het voorziene tijdstip van provianderen is het tijdstip waarop het aan boord brengen van de proviandzending begint, bijvoorbeeld: 07.00 uur of 07.30 uur. Vermeldingen als "tussen 6 en 9 uur" zijn te ruim en daarom niet toegestaan.

Als het voorziene tijdstip van provianderen wijzigt, moet de scheepsleverancier dat tijdig aan het CMP doorgeven door het insturen van een nieuw "Meldingsformulier proviand". Dit hoeft niet als het nieuwe tijdstip van provianderen minder dan 30 minuten afwijkt.

Naar boven

2.5 Werk verdeelpunt (WVP)

Het WVP maakt deel uit van het Customs control centre (CCC). Het CCC bepaalt op basis van risicoanalyse of een proviandzending fysiek wordt gecontroleerd. Het CCC haalt de gegevens van het "Meldingsformulier proviand" uit de Postbus van het Centraal meldpunt proviand. Het WVP maakt de controle-opdracht in de applicatie Douane fysieke controle, stuurt de fysieke controle aan en informeert het Centraal meldpunt proviand over de uitgezette controle. De controle van de goederen bij aflevering aan boord of bij het uitgaan vindt plaats aan de hand van de controle-opdracht.

Als de voorgenomen levering van een proviandzending aan het loket van het CMP wordt aangemeld (er is geen "Meldingsformulier proviand" ingediend), geeft het Centraal meldpunt proviand de gegevens van deze zending door aan het CCC. Het CCC voert een risicoanalyse uit om te bepalen of de proviandzending fysiek gecontroleerd moet worden. Als wordt besloten een controle in te stellen, volgt de procedure die in de vorige alinea is omschreven.

Naar boven