Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

16.00.00 Actieve veredeling

4 Economische voorwaarden

4.1 Economische voorwaarden

Een vergunning actieve veredeling kan alleen worden verleend als aan de economische voorwaarden is voldaan. Dit houdt in dat de afgifte van een vergunning actieve veredeling er niet toe mag leiden dat de wezenlijke belangen van producenten in de Unie worden geschaad. Onder wezenlijke belangen van producenten in de Unie moeten zowel de belangen worden verstaan van de producenten van soortgelijke grondstoffen die gebruikt worden in de veredeling als die van de producenten van soortgelijke veredelingsproducten.
(artikel 211, lid 4 letter b DWU)

In de meeste gevallen wordt geacht aan de economische voorwaarden te zijn voldaan en hoeft dus geen toets plaats te vinden. In bepaalde gevallen moet worden getoetst of aan de economische voorwaarden is voldaan. Deze toets vindt plaats op Unie niveau.
(artikel 166, lid 1 GVo.DWU en artikel 167 GVo.DWU)

In bijlage 1 van dit onderdeel is een stroomschema opgenomen met betrekking tot de toets op de economische voorwaarden. Het stroomschema bevat een schematische weergave van artikel 166, lid 1 GVo.DWU en artikel 167 GVo.DWU en geeft aan in welke gevallen de economische voorwaarden moeten worden getoetst door de Commissie.

Naar boven

4.2 Dossier voor toets economische voorwaarden door de Commissie

Als na een aanvraag voor een vergunning actieve veredeling een toets op de economische voorwaarden is vereist, zendt de Douane het dossier naar de Commissie met het verzoek om een dergelijke toets.
(artikel 259, lid 1 UVo.DWU)

Het dossier dat wordt gezonden naar de Commissie moet worden voorzien van een uitgebreide motivering (opgesteld in het Engels door de aanvrager van de vergunning). Uit deze motivering moet duidelijk blijken waarom de aanvrager van mening is dat aan de economische voorwaarden is voldaan.

De aanvrager zal moeten aantonen dat in het douanegebied van de Unie geen of onvoldoende grondstoffen beschikbaar zijn met een kwaliteit of prijs die hij kan gebruiken.

Voorbeeld

Als de aanvrager stelt dat Unie grondstoffen te duur zijn, dan zal hij aan de hand van kostprijscalculaties het prijsverschil moeten aantonen en zal hij moeten aantonen dat dit prijsverschil zal leiden tot het verlies van afzet. Een prijsverschil alleen is niet voldoende. Als gebruik van Uniegoederen leidt tot een kostprijs die 0,5 procent hoger is bij goederen die een winstmarge hebben van 15 procent, dan zal door de Commissie al snel worden geconcludeerd dat niet aan de economische voorwaarden is voldaan. Bij het vergelijken van prijzen kan niet worden volstaan met één of twee prijsopgaven. De vergelijking moet (een groot deel van) de Unie markt betreffen.

Als de goederen die bestemd zijn om onder de regeling actieve veredeling te worden geplaatst, onderworpen zouden zijn aan een landbouwpolitieke of handelspolitieke maatregel indien zij werden aangegeven voor het vrije verkeer, dan zal de aanvrager duidelijk moeten maken waarom het essentieel is dat hij toch die goederen gebruikt en waarom de regeling actieve veredeling nodig is. Hij zal duidelijk moeten maken waarom geen gebruik kan worden gemaakt van Uniegoederen of van goederen uit derde landen waarop geen landbouwpolitieke of handelspolitieke maatregel van toepassing is.

De motivering moet door de aanvrager worden ingediend bij het bevoegde douanekantoor in de regio. Het douanekantoor in de regio zendt (na inhoudelijke beoordeling) het dossier via de Directie Strategie, Beleid & Internationaal (SB&I) naar de Commissie.

Let op!

Een dossier kan pas worden gezonden naar de Commissie, nadat is vastgesteld dat aan alle andere voorwaarden voor de afgifte van de vergunning (met uitzondering van de zekerheidstelling) is voldaan.

Een deskundigengroep bestaande uit vertegenwoordigers van de lidstaten (Customs Expert Group – afdeling bijzondere regelingen) adviseert de Commissie over de vraag of al dan niet aan de economische voorwaarden is voldaan. Ook het bedrijfsleven kan via de leden van de Trade Contact Group haar mening geven. Het dossier moet uiterlijk 4 weken vóór de vergadering van de Customs Expert Group – afdeling bijzondere regelingen door de Commissie zijn ontvangen. Het bedrijfsleven krijgt een periode van 14 dagen om te reageren op het dossier. Daarna hebben de lidstaten nog 14 dagen om de argumenten van de aanvrager en bedrijfsleven tegen elkaar af te wegen. De Customs Expert Group – afdeling bijzondere regelingen kan dan op basis van de voors en tegens in de vergadering een gewogen advies uitbrengen aan de Commissie. De Douane houdt rekening met de over de economische voorwaarden bereikte conclusie. Alle lidstaten hebben een administratieve overeenkomst gesloten dat de conclusie van de Commissie wordt overgenomen.

Vertrouwelijke informatie

Als de aanvrager vertrouwelijke informatie in de motivering heeft staan (denk hierbij aan kostprijscalculaties of prijsopgaven van leveranciers) en de aanvrager deze informatie niet bekend wil maken, dan moeten twee versies van de motivering worden gemaakt. Een versie met de vertrouwelijke informatie voor de leden van de Customs Expert Group – afdeling bijzondere regelingen en een versie waarin de vertrouwelijke informatie onleesbaar is gemaakt die gebruikt kan worden voor het raadplegen van derden.

Naar boven