Waarom vragen jullie mij de gegevens van mijn kinderopvangtoeslag te checken?

Wij krijgen elke maand gegevens van UWV, DUO, kinderopvangorganisaties en gemeenten. Met deze gegevens kijken wij of u nog recht hebt op kinderopvangtoeslag en of de hoogte van uw toeslag nog klopt.

Soms is er een verschil met de gegevens die u de laatste keer hebt doorgegeven

Bijvoorbeeld als uw inkomen of het aantal opvanguren is veranderd. Hierdoor krijgt u misschien te veel kinderopvangtoeslag. En dan zou u na afloop van het jaar geld terug moeten betalen. Wij willen graag helpen om dat te voorkomen.

U krijgt bericht als er een verschil is

Is er verschil tussen de gegevens die u zelf hebt doorgegeven en de gegevens die wij doorkregen van een organisatie? Dan willen wij dat u dit op tijd weet. Hebt u de app Kinderopvangtoeslag? Dan kunt u een bericht krijgen in de app. Hebt u de app niet? Dan sturen wij een brief.

Hebt u bericht in de app gekregen, of een brief? Check dan meteen de gegevens. En pas ze zelf aan als dat nodig is. Zo voorkomt u dat u na afloop van het jaar geld terug moet betalen. Omdat wij niet precies weten wat uw situatie is, passen wij de gegevens niet zelf aan.

Kloppen de gegevens die wij kregen niet?

Denkt u dat gegevens die uw kinderopvang, UWV, DUO of uw gemeente aan ons doorgaf niet kloppen? Neem dan eerst contact op met de organisatie waar het om gaat. Komt u er niet uit of hebt u andere vragen? Bel dan de BelastingTelefoon.

Veelgestelde vragen

  • Welke gegevens krijgen wij van kinderopvangorganisaties, UWV, DUO en gemeenten?

    Kinderopvang

    Van kinderopvangorganisaties krijgen wij:
    • uw achternaam, voorletters, geboortedatum, het BSN van u, uw partner en uw kind
    • het aantal opvanguren per maand dat bij u in rekening is gebracht
    • het soort opvang (dag- of buitenschoolse opvang)
    • het uurtarief
    • het LRK-nummer van de opvang
    • de ingangs- en einddatum van het contract

    DUO

    Hebt u of heeft uw partner doorgegeven een erkende opleiding te volgen? Dan krijgen wij:
    • uw BSN of dat van uw partner
    • de start- en einddatum van de opleiding(en)
    Wij krijgen geen informatie over het type opleiding en de tijdbesteding.

    UWV

    Hebt u of heeft uw partner doorgegeven een traject naar werk te volgen via UWV? Dan krijgen wij:
    • uw BSN of dat van uw partner
    • de start- en einddatum van het traject(en)
    Wij krijgen geen informatie over het type traject en de tijdbesteding.

    Gemeente

    Hebt u of heeft uw partner doorgegeven een traject naar werk via uw gemeente te volgen? Dan krijgen wij:
    • uw BSN of dat van uw partner
    • de start- en einddatum van het traject(en)
    Wij krijgen geen informatie over het type traject en de tijdbesteding.
  • Waarom krijg ik bericht dat de opvanguren niet kloppen?
    Wij krijgen elke maand van uw kinderopvang door hoeveel uur opvang zij bij u in rekening brengen. Wijkt het aantal uur af van de laatste gegevens die u aan ons opgaf? Dan krijgt u een brief of een bericht in de app Kinderopvangtoeslag.
  • Waarom krijg ik bericht dat de opvang zou zijn gestopt, dat ik een andere soort opvang heb of ben gewisseld van opvanglocatie?
    We krijgen elke maand van kinderopvangorganisaties informatie over de opvangsoort (dag- of buitenschoolse opvang), de opvanglocatie (LRK-nummer) en of de opvang beƫindigd is. Wijken die gegevens af van de laatste gegevens die u aan ons opgaf? Dan krijgt u een brief of een bericht in de app Kinderopvangtoeslag.
  • Waarom krijg ik bericht dat ik niet (meer) zou studeren, of een traject naar werk of een inburgeringcursus volg?
    We krijgen van DUO, UWV of de gemeente door of u of uw toeslagpartner een erkende studie, traject naar werk of inburgeringscursus volgt. Wijken die gegevens af van de laatste gegevens die u opgaf? Dan krijgt u een brief of een bericht in de app Kinderopvangtoeslag.
  • Waarom krijg ik een herinnering?
    Misschien hebt u nog geen tijd gehad om uw gegevens aan te passen? Of is ons 1e bericht niet aangekomen? Geen probleem. Wij sturen een herinnering als wij zien dat u nog geen gegevens hebt aangepast.
  • Waarom word ik gebeld?
    Misschien hebt u nog geen tijd gehad om uw gegevens aan te passen? Of hebt u onze berichten gemist? Dat kan gebeuren. Soms bellen wij om te vragen om uw gegevens te controleren. Want we vinden het belangrijk dat u het juiste bedrag krijgt. En we willen samen met u voorkomen dat u misschien terug moet betalen. Aan de telefoon kunnen we meteen helpen als u vragen of opmerkingen hebt. Maar als een ander moment beter uitkomt, kunnen we een afspraak maken.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.