Online aangifte doen in 4 stappen

De belastingaangifte invullen lijkt moeilijker dan het is. Uit onderzoek blijkt het veel mensen achteraf mee te vallen. Met deze instructie in 4 stappen ziet u hoe u aangifte doet over 2018. 

Weet u al hoe aangifte doen werkt? U kunt dan ook direct door naar Inloggen op Mijn Belastingdienst. 

  1. Voorbereiden
    Goede voorbereiding is het halve werk. Als u alles bij de hand hebt, loopt u zó door uw aangifte heen. Kijk in het overzicht welke gegevens u bij de hand moet houden.

    Gegevens bij belastingaangifte 2018

    Checklist belastingaangifte 2018

    Persoonlijke gegevens

    • uw burgerservicenummer (BSN) en dat van uw partner en kinderen
    • uw rekeningnummer
    • uw DigiD en dat van uw partner

    Inkomsten

    • uw jaaropgaven over 2018 
      En als u die niet hebt: salarisstroken
    • ontvangen partneralimentatie

    Bankrekeningen

    • het jaaroverzicht 2018 van uw betaalrekening
    • het jaaroverzicht 2018 van uw spaarrekening
    • het jaaroverzicht 2018 van uw beleggingen

    Wonen

    • de WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2017 
      Deze waarde staat op de WOZ-beschikking die u vorig jaar van de gemeente hebt gehad.
    • de jaaropgaaf van uw hypotheek
    • bij koop of verkoop van uw woning: de notarisafrekening

    Aftrekposten

    U hebt betalingsbewijzen nodig. Denk aan:

    • giften
    • zorgkosten die u niet vergoed hebt gekregen
      De eigen bijdrage Zvw, zorgverzekeringspremie en het eigen risico mag u niet aftrekken.
    • betaalde partneralimentatie
    • als u geen recht had op studiefinanciering: betaalde studiekosten

    Overig

    • gegevens van leningen en andere schulden
      gegevens van betaalde lijfrentepremies
    • een overzicht van betaalde Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV)
    • dividendgegevens

    Alleen als u deze hebt gehad:

    • de voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2018
    • de voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over 2018

    Alles over de aangifte inkomstenbelasting 2018 vindt u op belastingdienst.nl/aangifte

  2. De aangifte openen

    U opent uw aangifte met uw DigiD op Mijn Belastingdienst. U vindt Mijn Belastingdienst bij 'Inloggen'. (rechtsboven in de blauwe balk)

    Op de welkomstpagina klikt u op 'Inkomstenbelasting' en vervolgens op 'Belastingjaar 2018'.

    Klik daarna op 'Aangifte inkomstenbelasting doen'.

  3. Controleren

    De meeste gegevens zijn dan al voor u ingevuld

    Het enige wat u moet doen, is deze gegevens vergelijken met de gegevens op uw eigen papieren, zoals uw jaaropgaaf of WOZ-beschikking. Als er iets ontbreekt of niet klopt, kunt u dat aanvullen of verbeteren. Het komt namelijk wel eens voor dat wij niet al uw gegevens hebben.

    Twijfelt u welke gegevens de juiste zijn?

    Vul dan uw eigen gegevens in. Staat er bijvoorbeeld een ander loon dan op de jaaropgaaf van uw werkgever? Dan vult u het loon in dat staat op de jaaropgaaf.

    Wilt u tussendoor even stoppen?

    Klik op 'Opslaan en afsluiten' en daarna op 'Ok'. Alles wordt bewaard, en u kunt weer verder wanneer u dat wilt.

    Als u 15 minuten niets doet, logt Mijn Belastingdienst automatisch uit. Geen zorgen: alle gegevens worden eerst opgeslagen.

  4. Ondertekenen

    Als de aangifte helemaal is ingevuld, komt u uit bij 'Naar ondertekenen'. Daar hebt u uw DigiD weer voor nodig. 

    Ondertekenen klaar? Klik op de knop 'Verzenden'

    U bent klaar als u de pagina 'Ontvangstbevestiging' ziet. Dat betekent dat we uw aangifte hebben ontvangen.

     

Tip

Nadat u de aangifte hebt verzonden, kunt u altijd op Mijn Belastingdienst nakijken wat u hebt ingevuld. U hoeft alleen in te loggen op Mijn Belastingdienst. Dat kan op elke pagina van onze internetsite.

 

Inloggen op Mijn Belastingdienst (opent nieuw venster)

 

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.