Hoe kan ik een verdacht telefoontje melden?

Zo nu en dan worden mensen gebeld door oplichters die doen alsof ze medewerkers van de Belastingdienst zijn. Dat is een vorm van phishing.

Krijgt u een telefoontje van iemand die zegt dat hij bij de Belastingdienst werkt? Een paar tips om na te gaan of u echt een van onze medewerkers aan de lijn hebt:

  • Als wij u bellen, is dat bijna altijd omdat u eerst contact met ons hebt gezocht. Bijvoorbeeld omdat u een klacht hebt ingediend.
  • Een medewerker van de Belastingdienst zal u nooit naar uw burgerservicenummer (BSN) vragen. Dat weten wij al.
  • Gaat het gesprek over een aanslag die u nog moet betalen? Vraag dan naar het aanslagnummer. En controleer of dat klopt met uw eigen administratie.
  • Soms bellen wij u omdat wij u iets willen vertellen of na bijvoorbeeld een klacht of een bezwaar. Bekijk met welke telefoonnummers wij bellen.
  • Als u het helemaal niet vertrouwt, kunt u ophangen en de BelastingTelefoon bellen. Zij kunnen voor u uitzoeken of een van onze medewerkers u heeft gebeld.

U kunt ons helpen fraude aan te pakken door een verdacht telefoontje aan ons door te geven. Dat doet u zo:

  1. Verzamel zoveel mogelijk gegevens over het telefoongesprek.
    Denk daarbij aan:
    • het telefoonnummer van de beller
    • het bankrekeningnummer waarop u moet betalen
    • een website die de beller noemt
    • de intentie van het telefoongesprek
    • of het een dreigtelefoontje was
  2. Mail de gegevens naar: valse-email@belastingdienst.nl
    (Gebruik dit e-mailadres alleen voor dit soort meldingen.)

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt een bevestiging als wij uw e-mail hebben ontvangen. Wij zullen uw melding onderzoeken en nemen maatregelen waar dat kan. Maar door het grote aantal meldingen dat wij binnenkrijgen, is het voor ons niet mogelijk om u verder nog een reactie op uw e-mail te geven.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.