Ik wil huurtoeslag aanvragen – telt mijn totale huur mee?
Om huurtoeslag aan te vragen, te wijzigen of te berekenen moet u weten hoe hoog uw kale huur is en wat u aan servicekosten betaalt. Deze informatie staat in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. De huur waarmee wij rekenen, noemen wij de rekenhuur. Dit is de kale huur plus een aantal servicekosten.
Wat is mijn kale huur?
De kale huur is de huur van uw woning. Zonder bijkomende kosten voor bijvoorbeeld gas, water en licht. Betaalt u all-in huur? Vraag dan aan uw verhuurder om de huur te splitsen in kale huur en bijkomende kosten.
Welke servicekosten tellen mee voor mijn huurtoeslag?
Servicekosten betaalt u elke maand aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.
Alleen de volgende 4 soorten servicekosten tellen mee voor de huurtoeslag:
- kosten voor het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimten
Dit zijn de maandelijkse schoonmaakkosten voor de lift en andere gemeenschappelijke ruimten, zoals een galerij, trappenhuis of recreatieruimte.
- de energiekosten van de gemeenschappelijke ruimten
Dit zijn bijvoorbeeld de maandelijkse kosten voor elektriciteit voor de lift, de verlichting, de ventilatie en de alarminstallatie. Het gaat hier dus niet om de energiekosten van uw huis.
- kosten voor een huismeester
Dit zijn de maandelijkse kosten voor de diensten die de huismeester, flatwacht, wijkbeheerder of conciërge voor u levert.
- kosten voor eventuele dienst- en recreatieruimten
Dit zijn de maandelijkse kosten voor reparaties en groot onderhoud aan dienstruimten en recreatieruimten. Deze kosten komen meestal voor bij senioren- of bejaardenwoningen. Het gaat niet om de inventaris, het schoonmaken van de ruimten of onderhoud aan de tuin.
Per soort servicekosten tellen we maximaal € 12 bij de huurprijs op. Ook als het bedrag dat u betaalt hoger is. Wilt u gewijzigde huur of servicekosten doorgeven? Dat kan via Mijn toeslagen.