Hoe kan ik invoerrechten terugvragen voor mijn pakket uit het buitenland?

Eindelijk het perfecte paar sneakers gevonden. En besteld. Bij een winkel uit de Verenigde Staten.

Komt de bezorger, moet u ineens meer betalen dan u had verwacht. Dat komt door de belasting die u moet betalen.

Soms betaalt u te veel. Bijvoorbeeld als de belasting over het verkeerde product is berekend. Of als de waarde van uw product lager is dan het bedrag waarover de belasting berekend is.

Ik neem het pakket niet aan

Accepteert u het pakket niet? Dan bent u meteen van de extra kosten af. Maar helaas ook van de sneakers.

Kan ik ook bezwaar maken tegen de kosten?

Dat kan. Dan moet u ze wel eerst betalen aan de bezorger.

Bent u het niet eens met invoerrechten die u moet betalen? Dan kunt u daar bij ons bezwaar tegen maken. Hieronder leest u hoe dat moet.

Bent u het niet eens met de kosten van het koeriersbedrijf? Vraag dan aan hen wat u hieraan kunt doen.

En wat gebeurt er met de kosten als ik het pakket terugstuur?

Niet tevreden met uw bestelde product? En gaat u het terugsturen? Dan kunt u daarna via een bezwaar de invoerrechten terugvragen.

Zorg er wél voor dat u een bewijs hebt dat het product is uitgevoerd uit de Europese Unie. Dat moet u ons met het bezwaar toesturen. Neem daarvoor contact op met het koeriersbedrijf.

Hoe maak ik bezwaar?

Dat kan op 2 manieren: u laat het doen of u doet het zelf. Doe het wel binnen 6 weken.

Laat het post- of koeriersbedrijf bezwaar maken tegen de invoerrechten

Vraag aan uw post- of koeriersbedrijf hoe dat werkt. Want dat kan per bedrijf verschillen.

U maakt zélf bezwaar tegen de invoerkosten

U schrijft dan een brief naar de Douane. Daarin zet u:

  • waarom u het niet eens bent met het belastingbedrag
    Stuur bewijsstukken mee, in ieder geval een kopie van de internetorder en een kopie van het bewijs van betaling.
  • het nummer van de invoeraangifte
    Dit nummer staat in de machtiging die u van het post- of koeriersbedrijf hebt ontvangen.
  • uw naam, adres en handtekening

Dit moet u ook meesturen:

  • een schriftelijke machtiging van het post- of koeriersbedrijf dat u namens hen bezwaar mag maken
  • een kopie van de rekening van het post- of koeriersbedrijf

En u stuurt de brief naar:

Douane
Postbus 3070
6401 DN Heerlen

Let op!

Zet u niet alle bovenstaande gegevens in uw bezwaar, of stuurt u niet alle gevraagde documenten mee? Dan kunnen wij uw bezwaar niet in behandeling nemen.

Wat gebeurt er daarna?

Meestal krijgt u binnen 6 weken een reactie van ons. Soms duurt dat iets langer.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.