Waar blijft mijn pakketje?

Hebt u via internet iets besteld en kreeg u een bericht dat uw pakket bij de Douane ligt? Of ziet u dat via Track & Trace? Dit klopt niet: uw pakket ligt niet bij de Douane, maar in de loods van de koeriersdienst.

Wij kunnen u jammer genoeg dan ook niet vertellen wanneer u uw pakketje krijgt. Daarvoor moet u bij de klantenservice van uw koeriersdienst zijn.

We leggen hieronder uit hoe het zit.

De reis van uw pakket in 7 stappen:

  1. Bestelling plaatsen

    U hebt (via internet) een bestelling geplaatst in het buitenland. De bestelling krijgt een internationaal track-&-trace-nummer, waarmee u kunt zien waar uw pakket is.

  2. Aankomst pakket in Nederland

    Uw pakket wordt afgegeven bij de juiste koeriersdienst. De koeriersdienst bewaart uw pakket in hun eigen loods.

  3. Nederlands track-&-trace-nummer

    De koeriersdienst maakt, naast het internationale track-&-trace-nummer, een eigen Nederlands track-&-trace-nummer aan. De koeriersdienst geeft dit nummer aan u door. Ziet u via dit nummer dat uw pakket is aangekomen in Nederland bij customs? Dan ligt uw pakket bij de inklaringsafdeling van de koeriersdienst. Uw pakket ligt dan dus niet bij de Douane.

  4. Koeriersdienst doet aangifte (inklaren)

    De inklaringsafdeling van de koeriersdienst doet namens u aangifte bij de Douane. Daarbij bekijken zij hoeveel btw u moet betalen, en of u daarnaast nog invoerrechten moet betalen. Als u hier vragen over hebt, kunt u terecht bij de koeriersdienst. De Douane kan u niet helpen.

    Lees meer over extra (douane)kosten als u online buiten de EU bestelt.

  5. Douane controleert inhoud pakket

    Klopt de omschrijving of inhoud van uw pakket niet? Dan neemt de koeriersdienst contact op met de Douane. Als de Douane vermoedt dat het om illegale goederen gaat, controleert de Douane de inhoud van het pakket. Dit gebeurt in de loods van de koeriersdienst.

    Als de inhoud van het pakket niet is toegestaan in de Europese Unie, dan zijn er verschillende mogelijkheden:

    • Er wordt een monster genomen dat naar het laboratorium van de Douane gaat.

    • U krijgt de gelegenheid om documenten aan te leveren waardoor het pakket alsnog kan worden ingevoerd.

    • Het pakket wordt vernietigd of teruggestuurd naar het land waar het vandaan kwam.

    Het pakket blijft altijd in de loods van de koeriersdienst tot de beslissing is genomen. De Douane neemt pakketten dus niet mee.

  6. Koeriersdienst handelt pakket af

    Het afhandelen van uw pakket kan enkele weken duren. In deze periode kan de koeriersdienst contact met u opnemen over de betaling of om meer informatie te vragen.

    Reageert u niet op tijd of betaalt u de kosten niet? Dan stuurt de koeriersdienst uw pakket terug naar de afzender. U kunt bij de koeriersdienst terecht met vragen over de status van uw pakket.

  7. Koeriersdienst rondt aangifte af en plant bezorging in

    Kloppen de omschrijving en de inhoud van het pakket en hebt u de kosten betaald? Dan rondt de koeriersdienst de aangifte af. De koeriersdienst plant daarna een datum in om uw pakket te bezorgen.

Hebt u vragen?

Stel uw vraag aan onze virtuele assistent

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.