NCTS fase 5 (DVA) - Wat verandert er voor u?
Met het nieuwe aangiftesysteem NCTS fase 5 (DVA) verandert een deel van het aangifteproces. Op deze pagina leest u wat er verandert, en wat hetzelfde blijft.
Master reference number (MRN)
Staat op positie 17 van het MRN een 'J', 'K', 'L' of 'M'? Dan hebt u te maken met een aangifte in NCTS fase 5 (DVA).
Staat op positie 17 een andere letter? Dan gaat het om een aangifte in NCTS fase 4.
Structuur aangifte
De structuur van de aangifte voor douanevervoer verandert.
In eerdere fases had de aangifte 2 lagen:
- aangifteniveau
- artikelniveau
De aangifte in NCTS Fase 5 (DVA) bestaat uit een Bericht (IE015), met daarin de volgende 4 lagen:
- Transit Operation (het oude aangifteniveau)
- Consignment (het oude artikelniveau)
- House Consignment (deze laag geeft informatie over andere partijen binnen het vervoer)
- Consignment Item
De aangifte krijgt dus een meer gedetailleerde structuur. Daardoor moet u per zending meer informatie opgeven.
Voorafaangifte
De voorafaangifte wordt Europa-breed ingevoerd. Voor u verandert er niets, het betekent alleen dat er binnen het systeem andere berichten worden uitgewisseld. Van het aanbrengbericht bij vertrek (presentation notification) verandert alleen de benaming (IE080 wordt IE170).
Regels voor verzegeling
De regels voor verzegeling blijven bijna hetzelfde als in de vorige fase.
Een verschil is dat u bij een gedetailleerde aangifte in NCTS fase 5 (DVA) uw zending niet hoeft te verzegelen. Een gedetailleerde aangifte is een aangifte met goederenomschrijving. Bij een summiere aangifte in NCTS fase 5 (DVA) moet u wel verzegelen.
Gegevens in de aangifte
Wat blijft hetzelfde?
- Er zijn nog steeds verplichte en optionele velden.
- Bij niet-containervervoer moet u de identiteit en de nationaliteit van het voertuig blijven vermelden, bijvoorbeeld bij overladingen.
Wat verandert?
- U moet nu altijd de 6-cijferige HS-code invullen.
- Bij containervervoer hoeft u alleen het containernummer te vermelden. Het is niet meer verplicht het kenteken of de naam en de nationaliteit van het voertuig te vermelden.
- Bij gemengde zendingen van T1- en T2-goederen moet u het aangiftetype nu aanduiden als T. Dit was eerst T-.
Berichttypen
Wat blijft hetzelfde?
- Controle op kantoor van vertrek: dit blijft bericht IE060.
Wat verandert?
- Aanbrengbericht (presentation notification): dit wordt bericht IE170 (was bericht IE080).
- Incidentmelding: het kantoor van incident stuurt een bericht IE182 naar de aangever.
- Controle op kantoor van bestemming: dit wordt bericht IE061 (was bericht IE060).
- IE022: dit bericht versturen wij als de aangifte wordt gekoppeld met AES, bij wijzigingen.
- IE056: dit bericht versturen wij als een aangifte wordt afgekeurd op het kantoor van vertrek vanwege een functionele fout (was bericht IE016).
- IE057: dit bericht versturen wij als een aangifte wordt afgekeurd op het kantoor van bestemming vanwege een functionele fout (was bericht IE008 of bericht IE058).
Nieuwe kantoorrol 'kantoor van incident'
Aan het aangiftesysteem is de kantoorrol 'kantoor van incident' toegevoegd.
Als tijdens het transport bijvoorbeeld een verzegeling verbroken raakt of een lading moet worden overgeladen, meldt u dit incident bij het dichtstbijzijnde douanekantoor, het 'kantoor van incident'. Dat kan een ander kantoor zijn dan het 'kantoor van bestemming'.
Nieuw is dat de Douane in NCTS fase 5 (DVA) incidenten registreert. Als aangever (de houder van de regeling) krijgt u het nieuwe bericht 'Doorgezonden kennisgeving incident' (IE182).
Een geplande overlading van een container (bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenvaartschip) valt niet onder incidenten, maar onder het reguliere proces. Het vermelden van het kenteken van het andere vaar- of voertuig naast het containernummer is in het NCTS fase 5 (DVA) niet meer verplicht.
Nieuwe kantoorrol 'kantoor van uitgang'
Een 2e nieuwe kantoorrol is het kantoor van uitgang. Dit kantoor richt zich op de veiligheidsgegevens en het verlaten van het veiligheidsgebied (EU, Zwitserland, Noorwegen). Dit is relevant voor uitgaande vervoersbewegingen naar CTC-landen zoals Turkije, het Verenigd Koninkrijk, en Noorwegen.
Transit Accompanying Document (TAD)
Voor het vervoersdocument TAD zijn er enkele wijzigingen:
- Het TAD is niet meer verplicht tijdens het vervoer. Het MRN is voldoende. U moet wel op elk moment het documentnummer of de barcode van de aangifte kunnen tonen.
- De lay-out van het TAD is aangepast aan het nieuwe systeem.
- Er zijn 2 varianten van het TAD:
- met veiligheidsgegevens (verplicht voor vervoer naar buiten het veiligheidsgebied)
- zonder veiligheidsgegevens
Terugkijken: webinar voor aangevers
Op 3 april 2024 hebben wij de veranderingen toegelicht in een webinar voor aangevers. U kunt dit webinar terugkijken.