Hoe levert u uitbetaalde bedragen aan derden aan?
Vanaf 1 januari 2023 kunt u kiezen hoe u uw gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden aanlevert:
Aanleveren via gegevensportaal
Hierna leest u hoe u in 2023 inlogt en gegevens aanlevert via het gegevensportaal.
Inloggen in gegevensportaal
U hebt een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om in te loggen op het gegevensportaal.
Hebt u nog geen gebruikersnaam en wachtwoord voor het gegevensportaal? Meld u dan bij ons aan, zodat we u die kunnen sturen. Ga daarvoor naar: Aanmelden voor aanleveren van uitbetaalde bedragen aan derden.
3 manieren om aan te leveren via gegevensportaal
In 2023 kunt u op de volgende manieren gegevens aanleveren via het gegevensportaal:
- met een webformulier
U kunt in het webformulier gegevens aanleveren voor 1 partij die heeft uitbetaald. Wilt u gegevens aanleveren voor meer partijen? Dan moet u het formulier voor iedere partij opnieuw invullen en versturen. Deze manier van aanleveren is geschikt voor kleine aantallen meldingen. - met het sjabloon UBD (Uitbetaalde Bedragen aan Derden), een spreadsheet
Dit sjabloon vervangt de invoerapplicaties IDU (Invoerapplicatie Derden Uitbetaling) en SDU (Sjabloon Derden Uitbetaling). U kunt met dit sjabloon gegevens aanleveren voor 1 partij die heeft uitbetaald. Wilt u gegevens aanleveren voor meer partijen? Dan moet u dat voor iedere partij apart doen. Deze manier van aanleveren is geschikt voor middelgrote aantallen meldingen. - met software die u hebt gekocht of zelf hebt gebouwd
U uploadt een XML-gegevensbestand in het gegevensportaal. U kunt in 1 bestand gegevens aanleveren voor verschillende partijen die hebben uitbetaald. Deze manier van aanleveren is geschikt voor grote aantallen meldingen.
Met ‘een melding’ bedoelen wij het aanleveren van gegevens over 1 uitbetaald bedrag.
Meer informatie
- Download de handleiding 'Gegevensaanlevering van uitbetaalde bedragen aan derden' op de gegevensportaalpagina ‘UBD per 2022’.
- Lees op het gegevensportaal de veelgestelde vragen en antwoorden over het aanleverproces.
Aanleveren via Digipoort
Vanaf 1 januari 2023 kunt u gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden aanleveren via Digipoort, met software die u hebt gekocht of zelf hebt gebouwd. Hierna leest u hoe u dat doet.
Berichten ontvangen en versturen via Digipoort
Digipoort is het beveiligde digitale kanaal van de overheid. Om via Digipoort berichten te versturen en ontvangen, hebt u een PKIoverheid services servercertificaat nodig.
Gegevens aanleveren via Digipoort
U maakt een XML-gegevensbestand met software die u hebt gekocht of zelf hebt gebouwd. Daarna uploadt u dit gegevensbestand in Digipoort.
U kunt in 1 bestand gegevens aanleveren voor verschillende partijen die hebben uitbetaald. Deze manier van aanleveren is geschikt voor grote aantallen meldingen.
Met ‘een melding’ bedoelen wij het aanleveren van gegevens over 1 uitbetaald bedrag.
Over Digipoort leest u meer op de website van Logius.