Zo werkt eHerkenning

De overheid eist dat gegevens van burgers en ondernemers steeds veiliger worden. Dat kan met eHerkenning. eHerkenning is een 'digitale sleutel' waarmee steeds meer ondernemers op 1 manier veilig inloggen bij de overheid om hun zaken te regelen. Inmiddels zijn ruim 400 organisaties aangesloten. Ook de Belastingdienst en Douane.

eHerkenning koopt u bij een commerciële leverancier. Die kiest u zélf.

Wie kunnen inloggen met eHerkenning, wie niet?

Alle rechtspersonen kunnen inloggen met eHerkenning, behalve organisaties die niet staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zij loggen voor hun belastingaangiften voorlopig nog in op het oude portaal voor ondernemers.

Hebt u een eenmanszaak? Of bent u zzp'er? Dan kunt u bij de Belastingdienst en Douane eHerkenning nog niet gebruiken. U logt in met DigiD. Douanevergunningen kunt u niet aanvragen met DigiD - gebruik daarvoor een aanvraagformulier.

U hebt eHerkenning nodig met niveau 3

eHerkenning heeft verschillende niveaus van betrouwbaarheid: eH1, eH2, eH2+, eH3 en eH4. Hoe hoger het niveau, hoe betrouwbaarder u kunt inloggen. Logt u in bij de Belastingdienst of Douane? Dan hebt u ten minste niveau eH3 nodig.

Hebt u al eHerkenning, maar van niveau eH1, eH2 of eH2+? Neem dan contact op met u leverancier om uw niveau aan te passen naar eH3.

eHerkenning kopen?

Dit stappenplan helpt u bij uw aanvraag:

  1. Kijk waarvoor u eHerkenning nodig hebt

    Bij de Belastingdienst gebruikt u eHerkenning bijvoorbeeld voor:

    • de btw-aangifte
    • aanvragen van douanevergunningen

  2. Stel vast wie eHerkenning gaat gebruiken

    U moet bij uw leverancier aangeven wie eHerkenning gaat gebruiken én waarvoor. Want eHerkenning is persoonlijk: iedereen die namens het bedrijf inlogt, heeft zélf eHerkenning. Per persoon wordt vastgelegd waarvoor die eHerkenning kan gebruiken. Op die manier kunt u bijvoorbeeld iemand machtigen voor de btw-aangifte, en iemand anders voor het aanvragen van een vergunning. 

    U kunt alleen machtigen als u volgens het Handelsregister tekenbevoegd bent. Bent u tekenbevoegd? Dan kunt u het machtigen ook uitbesteden aan een zogenoemde machtigingenbeheerder. Uw leverancier weet hoe dit werkt.

  3. Kies een leverancier

    U kunt kiezen uit 6 leveranciers. Alle leveranciers ziet u op het leveranciersoverzicht van eHerkenning. Kijk goed welke leverancier het beste bij uw bedrijf past.

  4. Vraag eHerkenning aan
    Wacht niet te lang met aanvragen. Als ondernemer kunt voor veel aangiften straks alleen nog inloggen met eHerkenning. Regel uw eHerkenning daarom zo snel mogelijk.

eHerkenning voor fiscaal adviseurs

Regelt een adviseur uw zaken? Dan hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw adviseur wél toestemming geven om zaken voor u te regelen met eHerkenning. Hij weet hoe u dat doet.

Bent u zélf adviseur? Vraag dan eHerkenning aan, zodat u kunt inloggen voor uw cliënt. Daarnaast hebt u toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Die regelt u met een 'ketenmachtiging'. Hiervoor vult u samen met uw cliënt een formulier in. Uw eHerkenning-leverancier weet hoe u dit regelt.

Meteen regelen?

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.