Zo werkt eHerkenning

Met eHerkenning kunt u als ondernemer eenvoudig en veilig inloggen bij de Belastingdienst en de Douane. Het is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemers.

Als u eHerkenning gaat aanvragen, is het belangrijk dat u weet wanneer en waarvoor u eHerkenning nodig hebt, wat eHerkenning kost en welk niveau u nodig hebt. De antwoorden op die vragen vindt u op deze pagina. Ook leest u wanneer u geen eHerkenning nodig hebt en wat inloggen met eHerkenning betekent als een fiscaal dienstverlener uw aangifte doet met een ketenmachtiging.

Let op!

U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de erkende leveranciers. Hoe u dat doet, vindt u bij eHerkenning aanvragen.

Wanneer hebt u eHerkenning nodig?

U hebt eHerkenning nodig als u wilt inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk voor bijvoorbeeld uw btw-aangifte, aangifte loonheffingen of vennootschapsbelasting. Of op Mijn Douane voor uw aangiften accijns en verbruiksbelasting. Deze portalen zijn de opvolgers van het oude portaal voor ondernemers.

U hebt ook eHerkenning nodig om in te loggen op de Europese douaneportalen EU Trader Portal en EU Customs Trader Portal. U gebruikt deze portalen om bijvoorbeeld bepaalde douanevergunningen en Bindende tariefinlichtingen aan te vragen.

Let op!

Na uw aanvraag kan het enkele dagen duren voordat u uw inlogmiddel kunt gebruiken. Meer informatie leest u op de website van eHerkenning.

Wanneer hebt u geen eHerkenning nodig?

In een aantal situaties hoeft u geen eHerkenning te gebruiken:

  • U hebt een eenmanszaak of u bent zzp'er.
    U kunt op Mijn Belastingdienst Zakelijk, op Mijn Belastingdienst en op Mijn Douane ook inloggen met uw DigiD.
  • U doet zelf uw aangifte via administratiesoftware.
  • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u via administratiesoftware.
  • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u via ketenmachtigen.

Wat hebt u nodig om eHerkenning aan te vragen?

Om eHerkenning te kunnen aanvragen, moet u ingeschreven staan in het Handelsregister van de KVK. Twijfelt u of u zich moet inschrijven bij de KVK? Bekijk dan de pagina Inschrijven bij de KVK.

Kunt u of wilt u zich niet inschrijven bij de KVK? Dan kunt u er ook voor kiezen om uw belastingaangifte te doen via administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.

Sommige vormen van organisaties kunnen zich niet inschrijven bij de KVK of vragen eHerkenning aan via een aparte procedure. Meer hierover leest u bij eHerkenning aanvragen.

Inloggen op Mijn Douane

Om met eHerkenning in te loggen op Mijn Douane moet u ook een geldig EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number) hebben. Lees hier meer over het aanvragen van een EORI-nummer.

Welk niveau eHerkenning hebt u nodig?

Om in te loggen op onze portalen moet u minimaal eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) hebben. Welk type en welk niveau u precies nodig hebt, verschilt per portaal:

  • Voor Mijn Belastingdienst Zakelijk is een speciaal Belastingdienst EH3-inlogmiddel ontwikkeld waarmee u alléén kunt inloggen op dat portaal.
    Voor dit inlogmiddel bestaat een compensatieregeling.
  • Voor Mijn Douane, EU Trader Portal en EU Customs Trader Portal hebt u de uitgebreide versie van EH3 nodig.
    U kunt voor de Douane-portalen dus niet het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel gebruiken.

Hebt u al eHerkenning maar van niveau EH2 of EH2+, of nog van niveau EH1 (wordt niet meer uitgegeven)? Neem dan contact op met uw leverancier van eHerkenning om uw niveau aan te passen naar EH3.

Uw leverancier kan u ook helpen als u al eHerkenning hebt en uw inlogmiddel wilt laten omzetten naar het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel.

Wat kost eHerkenning?

eHerkenning is niet gratis. eHerkenning wordt uitgegeven door leveranciers die door de Rijksoverheid worden erkend. U betaalt voor de dienst die zij leveren. Om ondernemers tegemoet te komen, is er een compensatieregeling voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U kunt hier per organisatie 1 keer per jaar gebruik van maken. Ook is er compensatie voor organisaties die zich niet bij de KVK kunnen inschrijven en voor hun aangifte loonheffingen en vennootschapsbelasting niet kunnen inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Meer informatie vindt u bij Compensatieregelingen eHerkenning.

Machtigen van uw fiscaal dienstverlener

Als u een fiscaal dienstverlener hebt, hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw fiscaal dienstverlener wél toestemming geven om zaken voor u te regelen met eHerkenning. Dat gaat met een ketenmachtiging. Uw fiscaal dienstverlener weet hoe dat werkt.

Als zzp'er of ondernemer met een eenmanszaak kunt u kiezen voor een ketenmachtiging via eHerkenning óf voor een machtiging via DigiD machtigen. Zo kan uw fiscaal dienstverlener al uw zaken met de Belastingdienst regelen.

Bent u fiscaal dienstverlener? Dan kunt u met eHerkenning gemachtigd worden om namens uw cliënt in te loggen. Meer informatie vindt u bij eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen namens uw cliënt aangifte te doen via administratiesoftware.

Let op!

Volgens een uitspraak van de rechtbank Gelderland van 15 februari 2022 is er geen wettelijke basis voor eHerkenning. De inspecteur is het daar niet mee eens. Deze uitspraak heeft dus geen gevolgen voor andere belastingaanslagen waarvoor een belastingplichtige met of zonder eHerkenning aangifte heeft gedaan. Ook heeft de uitspraak geen gevolgen voor boetes die wij hebben opgelegd aan belastingplichtigen die niet of niet op tijd aangifte hebben gedaan. Meer informatie vindt u in de toelichting van de inspecteur.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.