eHerkenning aanvragen

Op de portalen van de Belastingdienst en de Douane worden vertrouwelijke gegevens verwerkt. Het is daarom belangrijk dat u veilig kunt inloggen op deze portalen. De lidstaten van de EU hebben samen de eIDAS-verordening gemaakt. Hierin staan de eisen voor de betrouwbaarheidsniveaus van inlogmiddelen. De portalen van de Belastingdienst en de Douane moeten worden beveiligd met betrouwbaardere inlogmiddelen, zoals eHerkenning. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Het is veilig én gemakkelijk in gebruik. Met 1 persoonlijke eHerkenning-inlogsleutel kunt u bij ruim 400 organisaties terecht.

Op deze pagina leest u waarvoor u eHerkenning nodig hebt, wie het kunnen gebruiken en hoe u het aanvraagt. Daarnaast leggen we u meer uit over de compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning.

U hebt mogelijk nu al eHerkenning nodig

eHerkenning is namelijk nodig om in te loggen bij Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z), de opvolger van het oude ondernemersportaal. Als werkgever kunt u uw loonaangifte 2020 alleen nog maar via MBD-Z doen. Dit geldt ook voor de vennootschapsbelasting over 2019 en later. En alhoewel u uw btw-aangifte nu ook nog kunt doen via het oude portaal voor ondernemers. zal ook deze aangifte op termijn alleen nog maar beschikbaar zijn in MBD-Z.

Gebruikt uw organisatie eHerkenning alléén voor het doen van belastingaangifte? Dan kunt u gebruikmaken van de compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning. Verder op deze pagina leest u hier meer over.

Doet u uw aangifte via commerciële software? Dan hebt u uiteraard geen eHerkenning nodig.

U hebt ook eHerkenning nodig om in te loggen in het EU Trader Portal of het EU Customs Trader Portal. U gebruikt deze portalen voor het aanvragen of wijzigen van bepaalde douanevergunningen en Bindende tariefinlichtingen.

Wie eHerkenning kunnen gebruiken

Om eHerkenning te kunnen gebruiken, moet u ingeschreven staan in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel). Kijk bij de KVK of u zich kunt inschrijven.

In sommige situaties is het niet meteen duidelijk of u eHerkenning kunt aanvragen. Of moet u dit op een specifieke manier doen. Verder op deze pagina vindt u daarom een schema met de meest voorkomende uitzonderingen en wat u kunt doen.

Kunt u of wilt u zich niet inschrijven bij de KVK? Bij het doen van belastingaangifte kunt u kiezen voor andere software. Of u laat uw zaken door een adviseur regelen. Dit geldt helaas niet voor het regelen van uw douanezaken. Om in te kunnen loggen op de douaneportalen moet u altijd ingeschreven staan bij de KVK en een RSIN-nummer hebben.

Wij werken met de KVK, het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Binnenlandse Zaken en de leveranciers van eHerkenning aan een oplossing voor ondernemers die zich niet kunnen inschrijven bij de KVK. Als tijdelijke oplossing is er nu een compensatieregeling voor organisaties die loonaangifte of aangifte vennootschapsbelasting via MBD-Z moeten doen, maar zich niet bij de KVK kunnen inschrijven. Verder op deze pagina leest u hier meer over.

eHerkenning aanvragen? Kies dan minimaal voor niveau 3

eHerkenning heeft verschillende niveaus van betrouwbaarheid: eH1, eH2, eH2+, eH3 en eH4. Hoe hoger het niveau, hoe betrouwbaarder u kunt inloggen. Logt u in bij de Belastingdienst of Douane? Dan hebt u ten minste niveau eH3 nodig.

Hebt u al eHerkenning, maar van niveau eH1, eH2 of eH2+? Neem dan contact op met u leverancier om uw niveau aan te passen naar eH3.

Let op!
Wilt u gebruikmaken van de compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning? Vraag dan bij uw leverancier naar het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Uw leverancier kan u ook helpen als u al een inlogmiddel hebt en deze om wilt laten zetten.

In 4 stappen eHerkenning aanvragen

Volg onderstaande stappen om eHerkenning aan te vragen.

  1. Kijk waarvoor u eHerkenning nodig hebt

    Bij de Belastingdienst gebruikt u eHerkenning voor bijvoorbeeld:

    • de btw-aangifte
    • de aangifte loonheffingen
    • de aangifte vennootschapsbelasting
    • het aanvragen en wijzigen van bepaalde douanevergunningen
    • het aanvragen van een Bindende tariefinlichting
  2. Stel vast wie eHerkenning gaat gebruiken

    U moet bij uw leverancier aangeven wie eHerkenning gaat gebruiken én waarvoor. Want eHerkenning is persoonlijk: iedere persoon die namens het bedrijf inlogt, heeft zélf eHerkenning. Per persoon wordt vastgelegd waarvoor hij eHerkenning kan gebruiken. Op die manier kunt u bijvoorbeeld iemand machtigen voor de btw-aangifte, en iemand anders voor het aanvragen van een vergunning.

    U kunt alleen machtigen als u volgens het Handelsregister tekenbevoegd bent. Of dit zo is, kunt u in het Handelsregister opzoeken. Bent u tekenbevoegd? Dan kunt u het machtigen ook uitbesteden aan een zogenoemde machtigingenbeheerder. Uw leverancier weet hoe dit werkt.

  3. Kies een leverancier

    U kunt kiezen uit 6 leveranciers. Alle leveranciers ziet u op het leveranciersoverzicht van eHerkenning. Kijk goed welke leverancier het beste bij uw bedrijf past.

  4. Vraag eHerkenning aan
    Als ondernemer hebt u voor het doen van belastingaangifte via de portalen van de Belastingdienst steeds vaker eHerkenning nodig. Dit geldt ook voor het aanvragen of wijzigen van vergunningen via Europese douaneportalen. Regel uw eHerkenning daarom zo snel mogelijk. Voor de aanvraag hebt u meestal fysieke legitimatie nodig. Hoe dat zit (en het antwoord op andere vragen over privacy) leest u op eherkenning.nl/vraag-antwoord.
Let op!
Als u eHerkenning aanvraagt, kan het enkele weken duren voordat u het kunt gebruiken. Meer informatie leest u op de site van eHerkenning
Let op!
Om in te loggen in de douaneportalen moet u ook een geldig EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number) hebben. Lees hier meer over het aanvragen van een EORI-nummer.

eHerkenning in specifieke situaties

In sommige situaties is het niet meteen duidelijk hoe u eHerkenning moet aanvragen of is een specifieke werkwijze van toepassing. In onderstaand schema vindt u daarom de meest voorkomende uitzonderingen en een uitleg wat u kunt doen.

Voor welke organisatie wilt u eHerkenning aanvragen? Wat kunt u doen?
Een eenmanszaak. Of u bent een zzp'er. U kunt op Mijn Belastingdienst Zakelijk inloggen met eHerkenning. Maar u kunt ook inloggen met DigiD. Dit vraagt u aan via digid.nl/aanvragen.

Douanevergunningen kunt u niet aanvragen met DigiD. Gebruik hiervoor een aanvraagformulier.
Een gestaakte onderneming U kunt eHerkenning aanvragen bij 1 van de leveranciers. De aanvraag loopt via een aparte procedure. Neemt u hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met de helpdesk van de leveranciers.
Een buitenlandse onderneming Hebt u een KVK-inschrijving? Dan kunt u eHerkenning aanvragen. Houdt u er rekening mee dat sommige leveranciers een afspraak met u willen maken voor fysieke legitimatie. Op de internetsite van de KVK vindt u meer informatie over het inschrijven van buitenlandse bedrijven.

Kunt u of wilt u zich niet inschrijven bij de KVK? Kies dan in het geval van belastingaangifte voor andere software. Of laat een adviseur uw zaken regelen.

Wilt u een douanevergunning aanvragen? Dan logt u in met het inlogmiddel dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.
Een fiscale eenheid voor de omzetbelasting U kunt momenteel geen eHerkenning aanvragen. We werken aan een oplossing. U kunt nog gebruikmaken van het oude portaal voor ondernemers.
Een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting U logt in met eHerkenning. U kunt eHerkenning aanvragen voor het RSIN van de moedermaatschappij van de fiscale eenheid Vpb.
Een kerkgenootschap Kerkgenootschappen kunnen zich volgens een aparte procedure inschrijven bij de KVK. Daarna kunt u eHerkenning aanvragen door contact op te nemen met 1 van de leveranciers. De procedure waarmee u eHerkenning kunt aanvragen is afgestemd met het Centraal Interkerkelijk Overleg (CIO).
Een open fonds voor gemene rekening
Op dit moment kan uw organisatie zich niet inschrijven bij de KVK. U kunt daardoor geen eHerkenning gebruiken. U kunt aangifte doen via software of via een intermediair die gebruikmaakt van software. Voor de aangifte omzetbelasting kunt u nog gebruikmaken van het oude portaal voor ondernemers.

eHerkenning voor fiscaal adviseurs (ketenmachtigen)

Regelt een adviseur uw zaken? Dan hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw adviseur wél toestemming geven om zaken voor u te regelen met eHerkenning. Hij weet hoe u dat doet.

Als zzp'er of ondernemer met een eenmanszaak kunt u kiezen voor een ketenmachtiging via eHerkenning óf voor een machtiging via DigiD machtigen. Hiermee kan uw adviseur al uw zaken met de Belastingdienst regelen.

Bent u zélf adviseur? En wilt u belastingaangifte voor uw cliënt via Mijn Belastingdienst Zakelijk doen? Vraag dan eHerkenning aan, zodat u kunt inloggen voor uw cliënt. U hebt wel toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Die regelt u met een 'ketenmachtiging'. Hiervoor vult u samen met uw cliënt een formulier in. Uw eHerkenning-leverancier weet hoe u dit regelt. Let er ook op dat uw cliënt zich niet in een uitzonderingssituatie bevindt. In bovenstaande tabel leest u of dat zo is en wat u kunt doen.

Wilt u als vertegenwoordiger voor een cliënt inloggen in een van de Europese portalen? Ook dan vraagt u eHerkenning aan. Let er dan wel op dat alle partijen een geldig EORI-nummer hebben. Het is nog niet mogelijk om als vertegenwoordiger een ketenmachtiging aan te vragen voor een bedrijf dat geen Nederlands EORI-nummer heeft.

eHerkenning en de kosten

eHerkenning is niet gratis. Dit roept regelmatig vragen op. eHerkenning wordt vaak vergeleken met DigiD en dat is wél gratis. Hoe kan dat?

DigiD wordt uitgegeven door de overheid. Dat kost geld. Deze kosten worden betaald door overheidsorganisaties via belastinginkomsten. Iedereen betaalt hier dus aan mee, of u er nou gebruik van maakt of niet.

eHerkenning wordt uitgegeven door leveranciers die door de overheid worden erkend. Deze leveranciers moeten zich houden aan strenge regels. Het uitgeven, beheren en verwerken van eHerkenning kost geld. In dit geval worden de kosten verdeeld onder de gebruikers: (overheids)organisaties die diensten aanbieden, ondernemers die deze diensten afnemen en de erkende leveranciers van eHerkenningsmiddelen.

Compensatieregeling kosten eHerkenning

Om ondernemers tegemoet te komen, komt er een compensatieregeling. Alle organisaties die eHerkenning alléén nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruikmaken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Zij kunnen aangifte doen met DigiD.

De regeling compenseert 1 eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie is op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciaal ontwikkelde Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U regelt dit bij 1 van de erkende leveranciers. Ook als u al een inlogmiddel hebt en deze om wilt laten zetten. Er wordt ongeveer € 24 vergoed: de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. In de loop van september kunt u de vergoeding online aanvragen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Compensatie voor organisaties die zich niet bij de KVK kunnen inschrijven

Deed u loonaangifte of aangifte vennootschapsbelasting via het oude portaal voor ondernemers van de Belastingdienst? En kunt u zich niet bij de KVK inschrijven en daarom geen eHerkenning aanschaffen? Dan moet u voorlopig aangifte doen via een softwarepakket of intermediair. Ook dan hebt u recht op compensatie. Komt u in aanmerking voor deze compensatie? Dan informeren wij u binnenkort verder over deze regeling.

Meer informatie

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.