Zo vraagt u eHerkenning aan

U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de 6 erkende leveranciers. Voor sommige bedrijven of organisaties vraagt u eHerkenning via een aparte procedure aan.

Datum laatste update: 7 mei 2024

eHerkenning aanvragen bij een erkende leverancier

eHerkenning vraagt u aan op de website van eHerkenning. Op deze website kiest u zelf een leverancier uit het overzicht. U vindt de prijs van het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel als u doorklikt naar de website van een leverancier.

eHerkenning aanvragen als u geen KVK-nummer hebt

Sinds 29 januari 2024 kunt u eHerkenning aanvragen als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst. Op de website van eHerkenning kiest u zelf een leverancier uit het overzicht.

Let op!

Na uw aanvraag hebt u uw inlogmiddel niet direct in handen. Bij het verwerken van uw aanvraag zijn soms aanvullende controles nodig, zoals elektronische identificatie. En dat kost tijd. Vraag dus eHerkenning zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u aangifte moet doen.

eHerkenning aanvragen via een aparte procedure

Sommige ondernemers en organisatievormen kunnen eHerkenning aanvragen via een speciale aanvraagprocedure. Kijk wat voor u geldt:

  • Gestaakte ondernemingen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een gestaakte onderneming. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning.

  • Buitenlandse ondernemingen met een Nederlands KVK-nummer

    Als uw buitenlandse onderneming is ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel (KVK), kunt u eHerkenning aanvragen. Op de website van KVK vindt u meer informatie over het inschrijven van buitenlandse bedrijven.

    U hebt eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) of hoger nodig. Er is een speciaal Belastingdienst EH3-inlogmiddel waarmee u alléén kunt inloggen bij de Belastingdienst. Moet u uw onderneming met rechtsvorm zoals bv, vof, cv of nv inschrijven bij KVK? Dan kunt u niet eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U logt op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel (European login) dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.
  • Buitenlandse ondernemingen zonder Nederlands KVK-nummer

    Kunt u uw buitenlandse onderneming niet inschrijven bij KVK of hoeft u deze onderneming niet in te schrijven? Dan kunt u eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen. Hiermee kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U regelt uw btw-aangifte tot 1 juli 2024 tijdelijk nog via het oude portaal voor ondernemers.
    • Op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel (European login) dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.

    Let op!

    Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Ook sluiten wij de beveiligde plek voor het EU-btw éénloketsysteem voor ondernemers van buiten de EU.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener. Lees meer bij:

  • Fiscale eenheden voor de btw

    Fiscale eenheden voor de btw kunnen eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen. Met dit inlogmiddel kunt u voor de fiscale eenheid alléén inloggen bij de Belastingdienst. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Inloggen via 1 van de ondernemingen in de fiscale eenheid

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw.

  • Fiscale eenheden voor de vennootschapsbelasting

    U kunt eHerkenning aanvragen voor de moedermaatschappij van de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.

  • Kerkgenootschappen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een kerkgenootschap. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning. Deze procedure is afgestemd met het Centraal Interkerkelijk Overleg (CIO).

  • Open fondsen voor gemene rekening

    U kunt eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen voor een open fonds voor gemene rekening (OFGR). Hiermee kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst.

    Zo regelt u uw zakelijke belastingen zonder eHerkenning:

    • U doet zelf aangifte met administratiesoftware die u hebt aangeschaft.
    • Uw fiscaal dienstverlener doet aangifte voor u met administratiesoftware.
    • U regelt uw btw-aangifte tot 1 juli 2024 tijdelijk nog in via het oude portaal voor ondernemers.
    • Op het EU Trader Portal in met een Europees erkend inlogmiddel dat geldig is in de lidstaat waar u gevestigd bent.

    Let op!

    Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Ook sluiten wij de beveiligde plek voor het EU-btw éénloketsysteem voor ondernemers van buiten de EU.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener. Lees meer bij:

  • Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer

    Fiscaal dienstverleners (intermediairs) hebben eHerkenning nodig om namens hun cliënten op Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging. Meer informatie vindt u op de pagina eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

    Bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Dan kunt u helaas op dit moment nog niet met een ketenmachtiging namens een cliënt inloggen. Zodra we weten wanneer de ketenmachtiging voor u beschikbaar is, leest u op deze pagina.

    Let op!

    Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Ook sluiten wij de beveiligde plek voor het EU-btw éénloketsysteem voor ondernemers van buiten de EU.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.