Nabestaandenmachtiging ook beschikbaar voor organisaties

15-05-2025

Belastingdienst actueel

Nieuws volgen via RSS

Vanaf 15 mei 2025 kunnen ook notariskantoren en fiscaal dienstverleners een nabestaandenmachtiging aanvragen (als ze executeur zijn) en/of gebruiken (als ze gemachtigd zijn).

Met de uitbreiding van de digitale nabestaandenmachtiging is het namelijk ook voor niet-natuurlijke personen mogelijk om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online te regelen.

De nabestaandenmachtiging biedt de gelegenheid om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van de overledene, en daar digitaal aangifte te doen voor de overledene. Ook kan men met een nabestaandenmachtiging het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene bekijken.

Let op!

Er kan maar 1 partij gemachtigd zijn, ofwel een nabestaande of diens vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een notaris.

eHerkenning

Als de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon is, dan heeft die een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is nodig het bsn van de persoon die gemachtigd moet worden of de RSIN van het kantoor dat gemachtigd moet worden.

De gemachtigde logt in met DigiD (als natuurlijk persoon) of eHerkenning (als niet-natuurlijk persoon) met bevoegdheid ‘dienst intermediair’, net als bij een gewone machtiging.

Vraag de nabestaandenmachtiging op tijd aan. Als het erg druk is, zoals in de aangifteperiode tussen 1 maart en 1 mei, kan het 15 werkdagen duren voordat u de machtiging kunt gebruiken.

Meer informatie

U leest meer informatie over de nabestaandenmachtiging.

Meer nieuwsberichten leest u in het nieuwsoverzicht

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.