Wat kan ik met een nabestaandenmachtiging?

Met de nabestaandenmachtiging kunt u belastingzaken en toeslagzaken van een overledene online regelen. De machtiging is digitaal en wordt aan uw DigiD gekoppeld. Zo kunt u bijvoorbeeld inloggen op Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn toeslagen van de overledene.

U kunt met de nabestaandenmachtiging:

  • in Mijn Belastingdienst de belastingzaken van de overledene bekijken. Ook kunt u na afloop van het belastingjaar aangifte inkomstenbelasting voor de overledene doen. De vooringevulde aangifte staat vanaf 1 maart klaar.
  • in Mijn toeslagen gegevens bekijken en wijzigen
  • in Mijn Belastingdienst Zakelijk aangifte omzetbelasting en aangifte loonheffingen doen. Als u hier minder ervaring mee hebt, kan het verstandig zijn de hulp van een fiscaal adviseur in te roepen.

Interesse? Lees eerst wie een nabestaandenmachtiging kan krijgen.

Sommige zaken kunt u niet regelen met een nabestaandenmachtiging

U kunt geen rekeningnummer wijzigen met de nabestaandenmachtiging. Als u geld terugkrijgt, sturen wij nog een brief met de vraag om het juiste rekeningnummer door te geven. Ook kunt u geen aangifte erfbelasting doen met de nabestaandenmachtiging. Dit kunt u doen met uw eigen DigiD.

Hulp bij aangifte doen

Met de nabestaandenmachtiging kunt u geen hulp bij (digitale) aangifte krijgen aan de balie. Baliemedewerkers kunnen door technische beperkingen geen gebruik maken van de nabestaandenmachtiging.

Wilt u wel hulp bij het invullen? Maak dan via de BelastingTelefoon voor nabestaanden een afspraak voor het invullen van een papieren aangifte aan de balie.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.