Hebben jullie mijn betaling gekregen?
Dat kunt u in sommige gevallen zelf opzoeken. Het verschilt per betaalmethode hoe snel wij uw betaling hebben ontvangen. Hoe lang het duurt, hangt vooral af van uw bank en hoe u betaalt.
Overzicht betalen en ontvangen
Hebt u een betaling gedaan voor de inkomstenbelasting, de bijdrage Zorgverzekeringswet of een toeslag? En is het totaalbedrag in 1 keer betaald? Dan krijgt u geen apart bericht dat wij uw betaling hebben ontvangen. U kunt alle betalingen wel tot 2 jaar terug controleren in uw ‘Overzicht betalen en ontvangen’.
Let op!
Betalingen van maandelijkse bedragen inkomstenbelasting, bijdrage Zorgverzekeringswet of toeslagen staan niet in het overzicht.
Hoe snel staat uw betaling op onze rekening?
Als u via een mobiel bankieren app of internetbankieren een bedrag overmaakt van een Nederlandse bankrekening, dan ontvangen wij uw betaling het snelst. Meestal is dat dezelfde dag. Bij sommige banken ziet u bij uw betaling wanneer de bank verwacht dat het bedrag op de rekening van de Belastingdienst staat.
Betaalt u uw btw-aangifte met iDEAL? Dan kunt u in Mijn Belastingdienst Zakelijk zien of u de aangifte hebt betaald. Dit staat in het overzicht van ingestuurde aangiften, onder ‘status’.
Betaalt u met een papieren overboekingskaart? Of betaalt u vanaf een buitenlandse bankrekening?
Dan kan het soms een aantal dagen duren voordat het bedrag op onze rekening staat. Wilt u weten hoe lang het ongeveer duurt voordat het bedrag op onze rekening staat? Neem dan contact op met uw bank.
Twijfelt u nog of uw betaling binnen is?
Als wij uw betaling hebben ontvangen, kan het even duren voordat wij u kunnen bevestigen dat wij uw betaling in onze administratie hebben verwerkt.
Let op!
Het kan 14 dagen duren voordat uw betaling in onze administratie is verwerkt.
Wij kunnen uw betaling sneller verwerken als u het juiste betalingskenmerk vermeldt in het invulveld ‘betalingskenmerk’. Is het betalingskenmerk onjuist? Zet u het betalingskenmerk in het verkeerde invulveld? Of zet u het er helemaal niet bij? Dan zal het langer duren.
Weet u niet meer welk betalingskenmerk bij welk aangifte-, aanslag-, of beschikkingsnummer hoort? Dan kunt u dit met de zoekhulp betalingskenmerk achterhalen.
Wij zorgen er altijd voor dat uw betaling in onze administratie wordt verwerkt met de datum waarop uw betaling op onze rekening staat.