Ik importeer goederen van buiten de EU en lever die in de EU, aan klanten die géén btw-aangifte doen

Levert u goederen in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen? En moet u die goederen eerst nog invoeren van buiten de EU? Lees hier hoe het zit met de btw.

Stel dat u een webwinkel zonder voorraad hebt, producten uit China invoert, en die vervolgens levert aan particulieren in Duitsland. Dan doet u aan dropshipping. Wilt u snel weten welke btw u moet rekenen en hoe u de btw kunt aangeven? Check dit met ons hulpmiddel.

Meestal moet u de btw berekenen van het EU-land waar de goederen heen gaan, in dit geval Duitsland. En die btw vervolgens in dat land aangeven.

Aangifte doen kan ook op een makkelijkere manier. Centraal. Met de Invoerregeling van het éénloketsysteem. Kunt of wilt u niet gebruikmaken van de Invoerregeling, dan heft de Douane btw bij de invoer van de goederen. De goederen kunnen niet bij de klant worden afgeleverd zonder dat er btw wordt betaald.

Handelt u in deze situatie via een platform? Kijk dan bij Ik lever goederen via een platform.

Klanten die geen btw aangifte doen, zijn: particulieren, ondernemers die alleen vrijgestelde prestaties leveren en rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Voor deze ondernemers en rechtspersonen geldt een drempel. Als zij meer afnemen dan het drempelbedrag, moeten ze wél btw-aangifte doen. U kunt de Invoerregeling dan niet gebruiken.

Zo gebruikt u de Invoerregeling

U mag de Invoerregeling gebruiken als het gaat om zogenoemde afstandsverkopen van goederen van buiten de EU. Dat betekent dat u aan deze voorwaarden moet voldoen:

  • U levert goederen van buiten de EU aan een klant in een EU-land
  • U levert rechtstreeks aan klanten die geen btw-aangifte doen. Dit zijn in elk geval alle particulieren. Maar bijvoorbeeld ook ondernemers die geen btw-aangifte hoeven doen
  • Uw levering heeft een waarde van maximaal € 150. Staan er kosten voor verzekering en verzending op de factuur? Dan tellen die niet mee. Een zending kan bestaan uit een pakket met verschillende goederen. Voor een zending gebruikt u 1 transportdocument, bijvoorbeeld een luchtvrachtbrief of airwaybill (AWB)
  • U levert geen accijnsgoederen, zoals bier, wijn en tabaksproducten
  • U vervoert deze goederen zelf of deze worden voor uw rekening vervoerd

    Met de Invoerregeling meldt u iedere maand de btw voor al deze leveringen. En betaalt die in 1 keer. Als u de Invoerregeling gebruikt, betaalt u geen btw bij de invoer. Voor facturering gelden de Nederlandse regels. Dit betekent dat u voor de btw geen factuur hoeft uit te reiken.

Voorbeeld

U levert met uw webwinkel een zending van € 50 rechtstreeks aan een particulier in Duitsland, via Nederland. U voert het product eerst in Nederland in. U betaalt geen btw bij de invoer. U moet wel Duitse btw betalen, omdat Duitsland het land is waar u uw goed levert. Die btw meldt u met de Invoerregeling.

Lees meer over de Invoerregeling bij Btw melden via het éénloketsysteem

Wat gebeurt er als ik de Invoerregeling niet gebruik?

Om de Invoerregeling te gebruiken, moet u voldoen aan bepaalde voorwaarden. Maar wat gebeurt er als u de Invoerregeling niet mag gebruiken, omdat u niet aan de voorwaarden voldoet? En wat gebeurt er als u de Invoerregeling niet wilt gebruiken? Lees hieronder wat u dan kunt of moet doen.

  • Als u de Invoerregeling niet mag gebruiken
    Worden de goederen op uw naam ingevoerd? Mag u de Invoerregeling niet gebruiken, bijvoorbeeld omdat de waarde van uw zending hoger is dan € 150? Dan betaalt u de btw bij invoer in het land waar u uw zending invoert. Die btw kunt u terugvragen. De btw over de levering betaalt u in het land waar uw zending heen gaat.

    Voorbeeld

    U levert met uw webwinkel een zending van € 200 rechtstreeks aan een particulier in Duitsland. U hebt uw product eerst in Nederland ingevoerd. Dan betaalt u btw voor invoer in Nederland. Die btw kunt u aftrekken in uw Nederlandse btw-aangifte. Daarna geeft u de btw aan in Duitsland, het land waar u uw product levert.
  • Als u de Invoerregeling niet wil gebruiken

    Voldoet u wel aan de voorwaarden, maar wilt u de Invoerregeling niet gebruiken? Dan moet er twee keer btw worden betaald, één keer voor de invoer, en één keer voor de levering aan uw klant. Vaak zorgt een post- of koeriersbedrijf daarvoor. Wordt de invoer niet door een post- of koeriersbedrijf geregeld, dan moet u zelf btw-aangifte doen.

    Voorbeeld 1

    U levert met uw webwinkel een zending van € 50 rechtstreeks aan een particulier in Duitsland, via Nederland. De goederen komen in Nederland binnen en gaan onder douaneregeling naar Duitsland. Een postbedrijf zorgt voor de invoer van de goederen, en betaalt de invoer-btw. Vervolgens brengt het postbedrijf de btw bij uw klant in rekening, en draagt die af in Duitsland. U hoeft daarom over deze verkoop geen btw aan te geven en te betalen.

    Voorbeeld 2

    U levert met uw webwinkel een zending van € 75 rechtstreeks aan een particulier in België, via Nederland. De goederen komen in Nederland binnen en gaan onder douaneregeling naar België. De invoer gebeurt op uw naam, de Belgische douane brengt de invoer-btw daarom aan u in rekening. U moet Belgische btw aan uw klant in rekening brengen. Vervolgens doet u aangifte in België: u kunt de invoer-btw terugvragen, en de btw die u aan uw klant in rekening hebt gebracht, moet u afdragen.

Terug naar Alles over btw en zakendoen in het buitenland

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.