Wat neem ik mee naar de afspraak om een nabestaandenmachtiging aan te vragen?

Nadat u als erfgenaam, executeur of vereffenaar een afspraak hebt gemaakt via de BelastingTelefoon, ontvangt u een e-mail met een afspraakbevestiging. Daarin vindt u ook het adres van het kantoor van de Belastingdienst waar u moet zijn.

Wat neemt u mee?

  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf: een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart
  • het burgerservicenummer (BSN) van de overledene
  • digitale bevestiging met de plaats, de datum en tijd van de afspraak
  • een schriftelijke verklaring met daarop de naam en het BSN van degene die de nabestaandenmachtiging krijgt. Deze verklaring kunt u eventueel ook aan de balie schrijven.
  • als er een testament is: een verklaring van erfrecht of executele, die u kunt laten maken door een notaris
Let op!

Alleen een erfgenaam, executeur of vereffenaar kan aan de balie de nabestaandenmachtiging krijgen. Deze kan er wel voor kiezen om iemand anders te machtigen. Dit moet de erfgenaam, executeur of vereffenaar zelf aan de balie regelen.

De erfgenaam, executeur of vereffenaar moet dan een machtiging én kopie van het geldige legitimatiebewijs meenemen van de persoon die gemachtigd wordt.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.