Wat neem ik mee naar de afspraak om een nabestaandenmachtiging aan te vragen?

Nadat u als erfgenaam, executeur of vereffenaar een afspraak hebt gemaakt via de BelastingTelefoon, ontvangt u een e-mail met een afspraakbevestiging. Daarin vindt u ook het adres van het kantoor van de Belastingdienst waar u moet zijn.

Wat neemt u mee?

  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf: een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart
  • het burgerservicenummer (BSN) van de overledene
  • afspraakbevestiging met de plaats, datum en tijd van de afspraak
  • de naam en het BSN van degene die gemachtigd wordt. Deze gegevens moet u aan de balie invullen.
  • als er een testament is: een verklaring van erfrecht of executele. Deze kunt u laten maken door een notaris.
  • als er geen testament is maar wel een verklaring van erfrecht of executele: de verklaring van erfrecht of executele

In de bevestigingsmail staat dat u een geldig DigiD moet meenemen, maar dit hoeft niet.

Let op!

Alleen een erfgenaam, executeur of vereffenaar kan aan de balie de nabestaandenmachtiging krijgen. En alleen deze persoon kan aan de balie regelen dat iemand anders de machtiging krijgt.

De erfgenaam, executeur of vereffenaar moet dan een kopie van het geldige legitimatiebewijs meenemen van de persoon die gemachtigd wordt.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.