Kan ik hulp krijgen bij het regelen van mijn toeslag?

We begrijpen het als u hulp nodig hebt bij het aanvragen, wijzigen, stoppen of terugbetalen van uw toeslag. Er zijn verschillende organisaties die u hiermee kunnen helpen.

Toeslagenservicepunten

Voor hulp met het regelen van uw toeslagen kunt u terecht bij een toeslagenservicepunt bij u in de buurt. Dit zijn maatschappelijke dienstverleners, zoals welzijnsorganisaties, sociaal raadslieden en buurtteams.

Let op!

Gaat u langs bij een toeslagenservicepunt? Neem dan altijd een geldig legitimatiebewijs mee, zoals een paspoort of identiteitskaart.

U kunt soms ook terecht bij andere organisaties, zoals uw verhuurder of woningcorporatie voor het regelen van huurtoeslag. Of de kinderopvang of het gastouderbureau voor vragen over kinderopvangtoeslag.

Hulp bij bibliotheken

U kunt ook bij een bibliotheek bij u in de buurt terecht. Bibliotheken helpen u met het regelen van toeslagen, vaak tijdens een speciaal (inloop)spreekuur. In veel bibliotheken zijn ook informatiepunten digitale overheid. Daar kunt u terecht voor digitale overheidszaken zoals inloggen met DigiD.

Tip!

Check van tevoren bij uw bibliotheek welke hulp u kunt krijgen en wanneer. Zo voorkomt u teleurstellingen.

Geldfit

U kunt met vragen of zorgen over geld ook terecht bij Geldfit. Geldfit kan u gratis en anoniem helpen als u geldzorgen hebt. Doe de Geldtest op geldfit.nl en ontdek in 2 minuten waar u terecht kunt voor hulp. U vindt er persoonlijk contact en organisaties bij u in de buurt die u kunnen helpen.

BelastingTelefoon of balie

U kunt ook bellen naar de BelastingTelefoon. Of een belafspraak maken, zodat wij u bellen wanneer het u uitkomt. Dit kan onderaan deze pagina bij 'Hebt u vragen?'. Kunnen we u niet helpen aan de telefoon? Dan kunt u ook langskomen bij een balie. Maak hiervoor een direct een online afspraak. Of maak een afspraak om te videobellen met 1 van onze medewerkers.

Bellen met gebarentolk of tekst

U kunt ons bellen met een gebarentolk of met iemand die uw geschreven tekst voorleest aan een medewerker van de BelastingTelefoon. Bel ons daarvoor met KPN Teletolk.

Bekenden

U kunt iemand machtigen om een aanvraag of wijziging in Mijn toeslagen te doen. Bijvoorbeeld een familielid of goede vriend. Vraag via DigiD Machtigen een machtiging aan voor Mijn toeslagen. U krijgt dan een inlogcode thuisgestuurd voor degene die u helpt.

Betaalde hulp door een adviseur

Tot slot kunt u uw toeslag laten regelen door een belastingadviseur, administratiekantoor of een andere tussenpersoon. Het is belangrijk om te weten dat dit geld kost. En dat u er zelf verantwoordelijk voor blijft dat de adviseur de juiste gegevens naar ons stuurt. De adviseur kan zien hoeveel toeslag u krijgt en met welke gegevens we uw toeslag hebben berekend. Dat kan alleen met uw toestemming.

Animatie: hoe werkt terugbetalen?

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.