Digitale post en uw klant

De Belastingdienst biedt steeds meer diensten online aan. En wij versturen steeds vaker berichten naar de Berichtenbox van uw klant op MijnOverheid. De Berichtenbox is de persoonlijke brievenbus waarin uw klant naast berichten van de Belastingdienst ook berichten ontvangt van de RDW, SVB, UWV en de gemeente digitaal.

Welke berichten ontvangt mijn klant digitaal?

Stap voor stap versturen we steeds meer berichten digitaal.

De berekening van het voorschot van de toeslag, de voorschotbeschikking, ontvangt uw klant vanaf 2015 alleen nog digitaal. De definitieve berekening van de toeslag ontvangt uw klant zowel op papier als digitaal.

De aangiftebrief inkomstenbelasting versturen we voorlopig zowel op papier als digitaal. Dit geldt ook voor de voorlopige en definitieve aanslag inkomstenbelasting.

Vanaf september 2016 versturen wij uw klanten de volgende berichten over belastingjaar 2014 en later zowel digitaal in de Berichtenbox als op papier:

  • ambtshalve aanslag
  • navorderingsaanslag
  • ambtshalve vermindering
  • uitspraak op bezwaar
  • carry back
  • verzoek om een ambtshalve (volgende/vermindering) voorlopige aanslag
  • beschikking teruggaaf middeling

Dit zijn beschikkingen die een beperkt aantal belastingplichtigen ontvangen.

Wat betekent dit voor mij als fiscaal dienstverlener?

U kunt als fiscaal dienstverlener niet gemachtigd worden voor de Berichtenbox van uw klant. Wijs uw klant er daarom op dat hij zijn Berichtenbox activeert. Als uw klant gewend was om de papieren post aan u te verstrekken, kunt u met hem afspreken dat hij berichten in zijn Berichtenbox naar u doorstuurt. Uw klant kan instellen dat hij een mail ontvangt, zodra er post in zijn Berichtenbox komt.

Als u professionele software gebruikt, kunt u gemachtigd worden Serviceberichten Aanslag en Serviceberichten Toeslagen te ontvangen. U ontvangt dan digitale gegevens van bepaalde berichten die uw klant in zijn Berichtenbox ontvangt. Hiervoor moet u zelf het initiatief nemen.

Hoe kan ik mijn klant helpen?

Als uw klant zijn Berichtenbox activeert, heeft hij een DigiD nodig. Deze kan hij aanvragen via digid.nl/aanvragen. De DigiD is persoonlijk en moet uw klant zelf aanvragen. Adviseer hem zijn DigiD nooit aan iemand anders te geven.

Krijgt u vragen van een klant over de Berichtenbox? Wij hebben op een rijtje gezet hoe u kunt helpen.

Zie ook

 

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.