Digitale post en de Belastingdienst

Tegenwoordig wordt steeds meer post digitaal verstuurd. Dat geldt ook voor de berichten van de Belastingdienst. U kunt de digitale post die wij versturen, op verschillende plekken vinden. Wáár? Dat leggen we hieronder uit. U hebt wel DigiD nodig om uw berichten te lezen. Hoe dat werkt, vertellen we u ook.

Nu en straks

Op dit moment stuurt de Belastingdienst een deel van zijn berichten digitaal (bijvoorbeeld de voorschotbeschikking toeslagen), sommige digitaal en op papier en sommige alleen op papier. Maar dat gaat veranderen. In de toekomst kan iedereen onze post namelijk ontvangen op de manier die hij wenst, dat wil zeggen op papier óf digitaal. U kiest straks zelf. U zit overigens niet voor altijd aan die keuze vast, want u kunt deze altijd weer wijzigen.

Digitale post

In de Berichtenbox (digitale postbus) van Mijn Overheid kunt u onze berichten ontvangen, bewaren en beheren. Als er een bericht voor u klaarstaat, ontvangt u een email op het e-mailadres dat u zelf kunt doorgeven. Of een melding van de Berichtenbox-app, als u deze hebt geïnstalleerd. Zo mist u niets.

Het bericht zelf sturen we niet per e-mail, want dat is niet veilig en betrouwbaar genoeg. Uw digitale postbus is dat wel, want niemand anders dan uzelf of eventueel uw gemachtigde kan hierin kijken. Ook de Belastingdienst niet. Ten slotte is het overzichtelijk: alle post van bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de RDW en ook steeds meer gemeenten staat bij elkaar.

DigiD (digitaal identificeren)

DigiD staat voor digitale identiteit. Met DigiD kunt u inloggen op overheidsdiensten en diensten van zorginstellingen.

Verschillende digitale portalen

Digitale post bezorgen wij in uw digitale postbus op de volgende portalen:

  • Mijn Overheid
    Dit is uw persoonlijke website voor de hele overheid, dus ook bijvoorbeeld uw gemeente, waterschap en uw provinciale overheid. De digitale postbus is de ‘Berichtenbox’.
  • Mijn Belastingdienst
    Dit is een portaal van de Belastingdienst zelf. U kunt hier al uw belastingzaken regelen, zoals aangifte doen, en u vindt er bijvoorbeeld correspondentie over uw belastingaangifte.
  • Mijn toeslagen
    Dit is speciaal bedoeld voor alles wat met toeslagen te maken heeft en digitaal geregeld kan worden. U kunt hier onder meer toeslag(en) aanvragen, uw gegevens wijzigen, uw beschikkingen en specificaties van uw toeslag(en) lezen. De beschikkingen ontvangt u ook in uw Berichtenbox op Mijn Overheid.

Hulp met digitalisering

Niet iedereen vindt het altijd even prettig om zijn zaken online te regelen. Daarom kan het zijn dat u hulp nodig hebt. Veel vragen die bij ons binnenkomen, hebben wij voor u op een rijtje gezet in het Factsheet Digitalisering berichtenverkeer. Komt u er toch niet uit? Bel dan met onze Helpdesk Digitale Post.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.