Digitale post en de Belastingdienst

Tegenwoordig wordt steeds meer post digitaal verstuurd. Dat geldt ook voor de berichten van de Belastingdienst. U kunt de digitale post die wij versturen, op verschillende plekken vinden. Wáár? Dat leggen we hieronder uit. U hebt wel DigiD nodig om uw berichten te lezen. Hoe dat werkt, vertellen we u ook.

Nu en straks

Op dit moment stuurt de Belastingdienst een deel van de berichten digitaal, sommige digitaal en op papier en sommige alleen op papier. Maar dat gaat veranderen. In de toekomst kan iedereen kiezen. U kiest straks zelf of u de post op papier óf digitaal wilt ontvangen. U zit overigens niet voor altijd aan die keuze vast, want u kunt deze altijd weer wijzigen.

Digitale post

In de Berichtenbox (digitale postbus) van MijnOverheid kunt u onze berichten ontvangen, bewaren en beheren. Als er een bericht voor u klaarstaat, ontvangt u een email op het e-mailadres dat u zelf kunt doorgeven. Of een melding van de Berichtenbox-app, als u deze hebt geïnstalleerd. Zo mist u niets.

Het bericht zelf sturen we niet per e-mail, want dat is niet veilig en betrouwbaar genoeg. Uw digitale postbus is dat wel, want niemand anders dan uzelf of eventueel uw gemachtigde kan hierin kijken. Ook de Belastingdienst niet. Ten slotte is het overzichtelijk: alle post van bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de RDW en ook steeds meer gemeenten staat bij elkaar.

DigiD (digitaal identificeren)

DigiD staat voor digitale identiteit. Met DigiD kunt u inloggen op overheidsdiensten en diensten van zorginstellingen.

Verschillende digitale portalen

Digitale post bezorgen wij in uw digitale postbus op de volgende portalen:

Hulp met digitalisering

Niet iedereen vindt het altijd even prettig om zijn zaken online te regelen. Daarom kan het zijn dat u hulp nodig hebt. Komt u er niet uit? Belt u dan de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.