Ik wil de voorlopige aanslag 2026 betalen met automatische incasso - hoe werkt dat?
Een automatische incasso vraagt u online aan via Overzicht betalen en ontvangen. Of met een machtigingsformulier dat u aanvraagt bij de BelastingTelefoon.
Aanvragen
-
Hoe kan ik online automatische incasso aanvragen?
Ga naar Overzicht betalen en ontvangen en log in met DigiD, European login of eHerkenning. Nadat u bent ingelogd, kunt u in het overzicht bij het tabblad 'Incasso' de automatische incasso aanvragen.
Lees hierover meer bij Digitale automatische incasso.
Staat uw bank er niet bij in uw Overzicht betalen en ontvangen? Dan ondersteunt uw bank digitaal machtigen niet. Bel de BelastingTelefoon voor een machtigingsformulier: 0800 – 0543.
-
Mijn bank staat niet in de lijst in Overzicht betalen en ontvangen – kan ik alsnog online automatische incasso aanvragen?
Nee, dat is niet mogelijk. Als uw bank niet in de lijst staat, ondersteunt uw bank digitaal machtigen niet. Vraag de automatische incasso dan schriftelijk aan met een machtigingsformulier. Dat vraagt u aan bij de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. Binnen 2 weken hebt u het formulier in huis.
Vul het machtigingsformulier in en stuur het naar het antwoordnummer dat staat op het formulier. Wij verwerken uw verzoek binnen 2 weken na ontvangst van het formulier. U krijgt een bevestigingsbrief binnen 2 weken nadat wij uw machtiging hebben verwerkt.
-
Hoe kan ik schriftelijk automatische incasso aanvragen?
U kunt schriftelijk automatische incasso aanvragen met een machtigingsformulier. Dit vraagt u aan bij de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. Binnen 2 weken hebt u het formulier in huis.
Vul het machtigingsformulier in en stuur het naar het antwoordnummer dat staat op het formulier. Wij verwerken uw verzoek binnen 2 weken na ontvangst van het formulier. U krijgt een bevestigingsbrief binnen 2 weken nadat wij uw machtiging hebben verwerkt.
-
Moet ik voor elke voorlopige aanslag een nieuwe automatische incasso aanvragen?
Helaas, dat klopt. U krijgt elk jaar een nieuwe voorlopige aanslag. En u moet elk jaar opnieuw een automatische incasso aanvragen.
-
Kan ik na een wijziging ook voor de extra voorlopige aanslag een automatische incasso aanvragen?
Dat kan als uw nieuwe voorlopige aanslag hoger is. U kunt de automatische incasso online aanvragen. Log hiervoor in op het Overzicht betalen en ontvangen. Bij het tabblad 'Incasso' kunt u uw aanvraag regelen.
Staat uw bank er niet bij in uw Overzicht betalen en ontvangen? Dan ondersteunt uw bank digitaal machtigen niet. Bel dan de BelastingTelefoon voor een machtigingsformulier: 0800 – 0543. Binnen 2 weken hebt u het formulier in huis. Vul het machtigingsformulier in en stuur het naar het antwoordnummer dat staat op het formulier.
Wij verwerken uw verzoek binnen 2 weken na ontvangst van uw (online) aanvraag. U krijgt een bevestigingsbrief binnen 2 weken nadat wij uw machtiging hebben verwerkt.
-
Ik wijzig mijn rekeningnummer - moet ik een nieuwe automatische incasso aanvragen?
Wilt u het rekeningnummer voor uw automatische incasso voor de voorlopige aanslag wijzigen? Dan maakt het uit of u wisselt van bank en of u gebruikmaakt van de Overstapservice.
U wisselt van bank en gebruikt de Overstapservice
U hoeft geen nieuwe automatische incasso aan te vragen. U kunt de Overstapservice aanvragen bij uw nieuwe bank.
Wij krijgen het nieuwe rekeningnummer van uw nieuwe bank en verwerken dit in onze administratie. Elk termijnbedrag wordt automatisch van het nieuwe rekeningnummer afgeschreven, op dezelfde dag van de maand als u gewend bent.
U wisselt van bank zonder Overstapservice, of u wisselt niet van bank
U kunt het nieuwe rekeningnummer op 2 manieren aan ons doorgeven:
-
Regel het online via Overzicht betalen en ontvangen
Bij het rekeningnummer waarvan de maandbedragen worden afgeschreven, vindt u de link 'Rekeningnummer wijzigen'. Daarmee kunt u de wijziging doorgeven. Houdt u bij het wijzigen uw bank-app bij de hand.
Uw rekeningnummer wordt per direct gewijzigd. Geef daarom alleen een rekeningnummer door dat u per direct wilt gebruiken. Het is nog niet mogelijk om bij het wijzigen te kiezen voor een ingangsdatum in de toekomst.
U krijgt direct te zien of de wijziging is gelukt, of dat we uw rekeningnummer aan het verwerken zijn. Controleert u de status van uw wijziging dan op een later moment nog eens. U krijgt ook binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw nieuwe rekeningnummer hebben verwerkt.
Let op!
Zodra het nieuwe rekeningnummer in uw overzicht staat, is deze actief. Alleen als u de wijziging doorgeeft net na het moment van de automatische afschrijving, kan het zijn dat we het termijnbedrag nog 1 keer van het oude rekeningnummer afschrijven.
-
Bel de BelastingTelefoon: 0800 - 0543
Vraag om een machtigingsformulier. Vul het formulier in en stuur het op. U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw (nieuwe) rekeningnummer hebben verwerkt.
Is uw nieuwe rekeningnummer nog niet verwerkt op het moment van de automatische afschrijving? Dan is het mogelijk dat het bedrag nog eens van uw oude rekeningnummer wordt afgeschreven.
-
-
Kan ik een automatische incasso aanvragen als ik al een betalingsachterstand heb voor de voorlopige aanslag?
Dat hangt af van uw situatie.
Hebt u voor de voorlopige aanslag een betalingsherinnering ontvangen?
Dan kunt u direct een automatische incasso aanvragen. Wij schrijven de belasting maandelijks af van uw rekening. Bij het 1e incassomoment ook de gemiste termijn. Zorg ervoor dat er dan voldoende saldo op uw rekening staat.
Hebt u voor de voorlopige aanslag een aanmaning of een dwangbevel ontvangen?
Dan zult u eerst zelf de betalingsachterstand moeten betalen via een bankoverschrijving. U kunt pas een automatische incasso aanvragen als u geen betalingsachterstand meer hebt.
Na de aanvraag
-
Wat moet ik invullen bij 'tenaamstelling'?
Vul uw naam in die bekend is bij uw bank. Dit is de naam die staat op uw bankpas of bankafschrift.
-
Wanneer wordt het bedrag afgeschreven?
Wij schrijven de belasting maandelijks af van uw rekening. Het 1e bedrag 1 maand na de datum op uw aanslag. Daarna telkens een maand later.
U kunt ook online zien wanneer het bedrag wordt afgeschreven. Log daarvoor in op uw Overzicht betalen en ontvangen en ga naar het tabblad 'Incasso'. Kies daarna de aanslag waar het om gaat.
Voorbeeld
Uw voorlopige aanslag heeft de dagtekening 14 maart.
Dan incasseren wij op of rond 14 april. En verder elke maand van dat jaar op of rond de 14e.
Laatste termijn voorlopige aanslag
De laatste termijn van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting of Zorgverzekeringswet schrijven wij in december af rond de 31e. In de andere maanden van dit jaar deden wij dit misschien al eerder.
-
Ik heb mijn voorlopige aanslag gewijzigd – wat gebeurt er nu met mijn automatische incasso?
Is uw voorlopige aanslag gewijzigd? Meestal krijgt u daarna een nieuwe voorlopige aanslag.
Is de nieuwe voorlopige aanslag lager? Dan wordt de verlaging afgeboekt van de 1e voorlopige aanslag. Het bedrag dat u dan nog moet betalen, betaalt u via de lopende automatische incasso.
Is de nieuwe voorlopige aanslag hoger? En wilt u die ook betalen met automatische incasso? Dan moet u hiervoor opnieuw een machtiging doorgeven. De automatische incasso voor de 1e voorlopige aanslag van dat jaar loopt door. Er wordt niet verrekend.
-
Hoe kan ik zien of mijn aanvraag voor automatische incasso is verwerkt?
Dit kunt u online bekijken. Log hiervoor in op uw Overzicht betalen en ontvangen en kijk bij het tabblad 'Incasso'.
-
Hoe hoog is het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven van mijn rekening?
U kunt online bekijken welk bedrag maandelijks wordt afgeschreven van uw rekening. Log hiervoor in op uw Overzicht betalen en ontvangen en ga naar het tabblad 'Incasso'. Kies daarna de aanslag waar het om gaat.
-
Het termijnbedrag kon niet worden afgeschreven omdat mijn saldo te laag was – wat moet ik doen?
U hoeft niets te doen. Bij het eerstvolgende incassomoment schrijven we het bedrag opnieuw af van uw rekening. Dit gebeurt tegelijk met de incasso van de volgende termijn.
Lukt het voor dezelfde aanslag vaker dan 3 keer niet om het bedrag af te schrijven? Dan stoppen wij de automatische incasso. U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen. Bij Hoe kan ik betalen? leest u hoe u dit doet.
Terugboeken
-
Ik heb een termijnbedrag teruggeboekt - wat gebeurt er nu?
Door het bedrag terug te boeken, hebt u die termijn niet betaald. Bij het eerstvolgende incassomoment schrijven wij dit teruggeboekte bedrag daarom opnieuw af van uw rekening. Dit gebeurt tegelijk met de incasso van de volgende termijn.
Boekt u voor dezelfde aanslag vaker dan 3 keer een bedrag terug? Dan stoppen wij de automatische incasso. U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
-
Ik heb het termijnbedrag teruggeboekt omdat de voorlopige aanslag te hoog is – wat moet ik doen?
Hebt u een bedrag teruggeboekt omdat u het niet eens bent met de hoogte van uw voorlopige aanslag? Bij een voorlopige aanslag kijken we altijd naar de gegevens van een vorig jaar. Veranderingen in uw persoonlijke situatie komen dan niet mee. Controleer uw voorlopige aanslag en wijzig deze als de situatie niet meer aansluit. Lees hierover meer bij Waarom zou ik mijn voorlopige aanslag wijzigen?
-
Ik heb het termijnbedrag teruggeboekt omdat ik de automatische incasso wil stopzetten - wat kan ik doen?
U kunt de automatische incasso alleen stopzetten door ons een brief te sturen. Lees hierover meer bij Kan ik de automatische incasso stopzetten?
U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
Automatische incasso en uitstel van betaling
-
Ik heb een automatische incasso, maar wil uitstel van betaling – kan dat?
U kunt ons vragen om uitstel van betaling. De automatische incasso blijft actief. Maar tijdens de periode waarvoor u uitstel hebt, schrijven wij geen bedragen af van uw rekening. Na het vervallen of intrekken van het uitstel incasseren wij in 1 keer het bedrag dat u achterloopt op de betaling. Daarna starten wij de automatische incasso weer maandelijks op.
-
Ik heb uitstel van betaling, maar wil automatische incasso – kan dat?
Hebt u uitstel van betaling en wilt u alvast een machtiging afgeven voor automatische incasso? Dat kan. Wij verwerken deze machtiging. Gedurende de periode waarvoor u uitstel hebt, incasseren wij geen bedragen van uw rekening.
Na het vervallen of intrekken van het uitstel incasseren wij in 1 keer het bedrag dat u achterloopt op de betaling. Daarna starten wij met de automatische incasso.
Stopzetten
-
Kan ik de automatische incasso stopzetten?
Ja, dat kan. U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
U kunt uw automatische incasso op elk moment stopzetten. Dit kan op 2 manieren:
- U belt de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.
U krijgt binnen 10 werkdagen bericht dat uw automatische incasso is stopgezet. - U schrijft ons een brief.
Zet in uw brief:
- het machtigingskenmerk
Dit kenmerk kunt u vinden in uw afschrijving en in de bevestigingsbrief van de machtiging. - uw naam
- de datum dat u de automatische incasso wilt stopzetten
- uw handtekening
Stuur uw brief naar:
Belastingdienst / Centrale administratieve processen
Unit Registreren
Postbus 9055
7300 GT ApeldoornHet kan enkele dagen duren voordat uw verzoek is verwerkt. U krijgt bericht als uw automatische incasso is stopgezet.
- het machtigingskenmerk
- U belt de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.