Ik ben ontevreden over hoe ik ben behandeld - hoe kan ik een klacht indienen?

We komen graag samen met u tot een oplossing. U stuurt ons een formulier of brief of u kunt uw klacht indienen bij de BelastingTelefoon.

Wilt u een melding doen over de digitale toegankelijkheid van onze website of 1 van onze apps? Bij Melding over digitale toegankelijkheid leest u hoe u dit doet.

U gebruikt ons online formulier

U kunt uw klacht online indienen. Hiervoor hebt u uw DigiD nodig. U vult in het klachtenformulier stapsgewijs uw klacht en uw gegevens in. Daarna kunt u uw klacht nog eens nalezen voordat u het formulier verstuurt.

Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Dan kunt u deze als bestand toevoegen.

U kunt het klachtenformulier ook als pdf downloaden, invullen en per post naar ons sturen. Het retouradres staat op het formulier.

Klachtenformulier

Let op!
Wilt u een klacht indienen over de FIOD? Op fiod.nl/klachten leest u hoe u dit doet.

Of u kunt mondeling een klacht indienen bij de BelastingTelefoon

Belt u ons op: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon staat voor u klaar om u te helpen bij al uw vragen. U kunt bellen op maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Let op!
Gaat uw klacht over de Douane? Dan kunt u ons niet bellen. U kunt wel het formulier gebruiken of zelf een brief schrijven.

U mag ook zelf een brief schrijven

Zet daarin:

  • uw naam
  • uw adres
  • uw telefoonnummer
    Dat is niet verplicht, maar we willen u graag bellen om met u te bespreken wat er aan de hand is.
  • de datum waarop u de klacht verstuurt
  • uw klacht
    Vertel zo duidelijk mogelijk wát er misging, wanneer dat gebeurde en met wie u hebt gesproken. Het is niet erg als u de naam niet meer weet.

Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Maak daar dan kopieën van en stuur die mee. Stuur géén originele documenten mee, want u krijgt ze niet terug.

U stuurt uw brief naar het organisatieonderdeel waar uw klacht over gaat:

  • Belastingdienst

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Belastingdienst
    de directeur
    Postbus 4660
    6803 EP Arnhem

  • BelastingTelefoon

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Belastingdienst/BelastingTelefoon
    de directeur
    Postbus 4660
    6803 EP Arnhem

  • Toeslagen

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Dienst Toeslagen
    de directeur
    Postbus 4550
    6401 JC Heerlen

  • Douane

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Belastingdienst/ zet hier het douanekantoor waar uw klacht over gaat
    de algemeen directeur
    Postbus 3070
    6401 DN Heerlen

    Zet in het adres achter 'Belastingdienst' het douanekantoor waar uw klacht over gaat:

    • Schiphol Passagiers
    • Schiphol Cargo
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Eindhoven
    • Groningen
    • Rotterdam Haven

Wat gebeurt er met uw klacht?

Lees in hoofdlijnen wat wij met uw klacht doen als u deze hebt ingediend op Ik heb een klacht ingediend, wat gebeurt er nu?

Hebt u een klacht over de Uitvoeringsorganisatie Herstel Kinderopvangtoeslag?

Lees op Klacht indienen hoe u hiervoor contact met ons op kunt nemen.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.