Ik heb een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting gekregen - waarom?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u een naheffingsaanslag krijgt. Vaak hebben wij de betaling niet of niet helemaal gekregen. Of te laat.

Of wat ook voor komt:

  • Een automatische incasso gaat later in dan u denkt.
  • U hebt uw auto verkocht, maar u hebt per ongeluk nog niet alles betaald.
  • U dacht dat u te veel hebt betaald en hebt daarom een bedrag teruggeboekt.

In deze situaties is de naheffingsaanslag juist.

Is uw naheffingsaanslag juist?

Dan moet u de aanslag gewoon betalen. Misschien kunt u hiervoor wel uitstel van betaling krijgen. Meer daarover leest u bij: Ik kan mijn motorrijtuigenbelasting niet betalen. Kan ik uitstel krijgen, of een betalingsregeling?

Is uw naheffingsaanslag niet juist? Maak dan bezwaar.

Stel: u hebt op tijd het hele bedrag van uw rekening motorrijtuigenbelasting betaald, maar een verkeerd betalingskenmerk gebruikt. Kan gebeuren. Uw betaling wordt dan niet door ons herkend en wordt op uw rekening teruggestort. U krijgt vervolgens een naheffingsaanslag.

Kunt u aantonen dat u op tijd het hele bedrag hebt betaald op een van onze rekeningnummers? Bijvoorbeeld met een kopie van uw bankafschrift of van het stortingsbewijs van uw bank. Maak dan bezwaar met het formulier 'Bezwaar motorrijtuigenbelasting'. Dat is gelukkig niet veel werk.

Stuur uw bezwaar en het bewijsstuk naar het adres dat op het formulier staat.

Bezwaar motorrijtuigenbelasting

Is er iets anders aan de hand?

Bel dan met BelastingTelefoon Auto: 0800 – 0749.

Houd uw burgerservicenummer (BSN) én uw kenteken bij de hand. Dan kunnen we u sneller helpen.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.