Digitale post en uw klant

De Belastingdienst biedt steeds meer diensten online aan. En verstuurt steeds vaker berichten naar de Berichtenbox van uw klant op MijnOverheid. De Berichtenbox is de persoonlijke brievenbus waarin uw klant, naast berichten van de Belastingdienst, ook digitale berichten ontvangt van organisaties zoals het Kadaster, de RDW, de SVB, UWV en de gemeente.

Hoe versturen we onze berichten nu aan uw klant?

Op dit moment sturen we een deel van onze berichten digitaal, sommige digitaal en op papier en sommige alleen op papier. Wij versturen de volgende berichten zowel digitaal als op papier:

  • ambtshalve aanslag
  • navorderingsaanslag
  • ambtshalve vermindering
  • uitspraak op bezwaar
  • carry back
  • verzoek om een ambtshalve (volgende/vermindering) voorlopige aanslag
  • beschikking teruggaaf middeling

Wat verandert er in de toekomst?

In de toekomst kan iedereen kiezen hoe post wordt ontvangen. Uw klant kiest dan óf voor post op papier óf voor digitale post. Overigens kan uw klant deze keuze altijd weer wijzigen. Dat heeft wel consequenties voor u als fiscaal dienstverlener.

Wat betekent dit voor mij als fiscaal dienstverlener?

Uw klant kan u niet machtigen voor de Berichtenbox. Wijs uw klant er daarom op dat de Berichtenbox is geactiveerd. Als uw klant gewend is om de papieren post aan u te geven, kunt u afspreken dat uw klant de relevante berichten in de Berichtenbox naar u doorstuurt. Uw klant kan instellen dat er een melding komt via mail zodra er post in de Berichtenbox komt. Zo mist uw klant niets en kan uw klant alles op tijd naar u doorsturen.

Uw klant kan u wel machtigen om Serviceberichten Aanslag en Serviceberichten Toeslagen te ontvangen. U ontvangt dan digitale gegevens van bepaalde berichten die uw klant in de Berichtenbox ontvangt. Hiervoor moet u zelf het initiatief nemen.

Hoe kan ik mijn klant helpen?

Om de Berichtenbox te activeren, heeft uw klant een DigiD nodig. Deze kan worden aangevraagd via digid.nl/aanvragen. De DigiD is persoonlijk en moet uw klant zelf aanvragen. Adviseer uw klant de DigiD nooit aan iemand anders te geven.

Krijgt u vragen van een klant over de Berichtenbox? Wijs uw klant dan op de veelgestelde vragen over de Berichtenbox op MijnOverheid.nl.

Zie ook onze informatie over Digitale post en de Belastingdienst.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.