Rekeningnummer wijzigen - zo doet u dat

Rekening in het buitenland? Rekeningnummer wijzigen of doorgeven

Het hangt ervan af waarvoor u het rekeningnummer wilt wijzigen.

In de meeste gevallen kunt u het online regelen.

Let op!

Hebt u een nieuw rekeningnummer? En maakt u gebruik van de Overstapservice van uw bank? Wij passen onze administratie niet automatisch aan. U moet dus zelf uw rekeningnummer nog bij ons wijzigen.

  • Toeslagen

    Wij gebruiken het rekeningnummer dat u opgeeft automatisch ook voor uw inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw).

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn toeslagen en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar het tabblad 'Mijn huishouden'.
      Daar ziet u het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
    3. Kies 'Wijzig' om het rekeningnummer te veranderen.
      Wij betalen alleen een toeslag aan u uit als die toeslag op uw naam staat. De betaalrekening (geen spaarrekening) waarop wij uitbetalen moet ook op uw naam staan. Alleen u kunt dit rekeningnummer wijzigen. Uw toeslagpartner kan dit niet.
    4. Vul de vragen in.
    5. Klik op 'Akkoord en verzenden'.

    Inloggen op Mijn toeslagen

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

  • Inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet

    Uitbetaling van een teruggaaf

    Het rekeningnummer dat u doorgeeft, gebruiken wij voor een teruggaaf inkomstenbelasting of bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Wij gebruiken dit rekeningnummer automatisch ook voor de uitbetaling van toeslagen.

    Let op!

    Wij gebruiken het rekeningnummer dat u doorgeeft niet voor een eventuele automatische incasso.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar 'Mijn gegevens'.
    3. Kies onder 'Rekeningnummer' voor 'Mijn rekeningnummer doorgeven of wijzigen'.
    4. Vul de vragen in.
      Het rekeningnummer dat u doorgeeft, moet op uw naam staan. En het mag alleen het nummer van een betaalrekening zijn, niet van een spaarrekening.
    5. Klik op 'Akkoord'.

    Inloggen op Mijn Belastingdienst

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Automatische incasso

    Wilt u het rekeningnummer wijzigen van uw automatische incasso? Bel dan de BelastingTelefoon. Daar vraagt u een machtigingsformulier aan voor een automatische incasso van uw nieuwe rekeningnummer. Vul het formulier in en stuur het op. Zodra wij dat hebben verwerkt, krijgt u een bevestiging dat uw nieuwe machtiging is geregistreerd.

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

  • Motorrijtuigenbelasting

    Als u uw rekeningnummer wilt wijzigen voor teruggaven of voor de betaling van de motorrijtuigenbelasting, dan maakt het uit of u particulier bent of ondernemer.

    Let op!

    Wij gebruiken het rekeningnummer dat u doorgeeft om een teruggaaf te ontvangen niet voor een eventuele automatische incasso. Daarvoor moet u apart een rekeningnummer doorgeven.

    Bent u particulier? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Download het formulier 'Opgaaf rekeningnummer particulieren'.
    2. Vul de vragen in, print het formulier en stuur het naar ons op.

    Opgaaf rekeningnummer particulieren downloaden

    Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Rechtspersonen kunnen inloggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Dit geldt ook voor niet-rechtspersonen, zoals een vof, cv en een maatschap. Kijk voor meer informatie bij Zo werkt eHerkenning.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met eHerkenning.
    2. Open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Ondernemers en organisaties die zich niet kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK), kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar het oude portaal voor ondernemers en log in.
    2. Ga naar 'Overige formulieren' en open het formulier 'Wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Het oude portaal voor ondernemers

    Automatische incasso

    Wilt u het rekeningnummer doorgeven van uw automatische incasso? Bel dan de BelastingTelefoon Auto. Daar vraagt u een machtigingsformulier aan voor een automatische incasso van uw nieuwe rekeningnummer. Vul het formulier in en stuur het op. Zodra wij dat hebben verwerkt, krijgt u een bevestiging dat uw nieuwe machtiging is geregistreerd.

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

  • Btw (omzetbelasting)

    Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Rechtspersonen kunnen inloggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Dit geldt ook voor niet-rechtspersonen, zoals een vof, cv en een maatschap. Kijk voor meer informatie bij Zo werkt eHerkenning.

    Uitzonderingen zijn organisaties die niet zijn ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. In dat geval logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal (zie hierna).

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met eHerkenning.
    2. Open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Ondernemers en organisaties die zich niet kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK), kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar het oude portaal voor ondernemers en log in.
    2. Ga naar 'Overige formulieren' en open het formulier 'Wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Het oude portaal voor ondernemers

    Hebt u geen toegang tot Mijn Belastingdienst Zakelijk of het oude portaal? U kunt het nieuwe rekeningnummer ook schriftelijk aan ons doorgeven.

    Vermeld in elk geval uw IBAN (geef geen spaarrekening of buitenlandse rekening op), uw RSIN, voor welke belasting u het rekeningnummer doorgeeft en uw naam, adres, postcode en plaats en telefoonnummer. Stuur ook een uittreksel of een bewijs van uitschrijving van KVK en een kopie bankafschrift (met duidelijk zichtbaar de tenaamstelling en niet ouder dan 2 maanden) mee.

    Stuur uw brief naar:
    Belastingdienst / Centrale Administratieve Processen
    Postbus 9055
    7300 GT Apeldoorn

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

  • Loonheffingen (loonbelasting, Wet tegemoetkomingen loondomein)

    Hebt u een eenmanszaak? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Rechtspersonen kunnen inloggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Dit geldt ook voor niet-rechtspersonen, zoals een vof, cv en een maatschap. Kijk voor meer informatie bij Zo werkt eHerkenning.

    Uitzonderingen zijn organisaties die niet zijn ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. In dat geval logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal (zie hierna).

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met eHerkenning.
    2. Open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Werkgevers en organisaties die zich niet kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK), kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar het oude portaal voor ondernemers en log in.
    2. Ga naar 'Overige formulieren' en open het formulier 'Wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Het oude portaal voor ondernemers

    Hebt u geen toegang tot Mijn Belastingdienst Zakelijk of het oude portaal? U kunt het nieuwe rekeningnummer ook schriftelijk aan ons doorgeven.

    Vermeld in elk geval uw IBAN (geef geen spaarrekening of buitenlandse rekening op), uw RSIN, voor welke belasting u het rekeningnummer doorgeeft en uw naam, adres, postcode en plaats en telefoonnummer. Stuur ook een uittreksel of een bewijs van uitschrijving van KVK en een kopie bankafschrift (met duidelijk zichtbaar de tenaamstelling en niet ouder dan 2 maanden) mee.

    Stuur uw brief naar:
    Belastingdienst / Centrale Administratieve Processen
    Postbus 9055
    7300 GT Apeldoorn

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

  • Andere belastingen

    Hiervoor maakt het uit of u particulier bent of ondernemer.

    Bent u particulier? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Download het formulier 'Opgaaf rekeningnummer particulieren'.
    2. Vul de vragen in, print het formulier en stuur het naar ons op.

    Opgaaf rekeningnummer particulieren downloaden

    Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Wijzig uw rekeningnummer dan zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met uw DigiD.
    2. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Let op!

    Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

    Rechtspersonen kunnen inloggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Dit geldt ook voor niet-rechtspersonen, zoals een vof, cv en een maatschap. Kijk voor meer informatie bij Zo werkt eHerkenning.

    Uitzonderingen zijn organisaties die niet zijn ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. In dat geval logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal (zie hierna).

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en log in met eHerkenning.
    2. Open het formulier 'Opgeven of wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk

    Ondernemers en organisaties die zich niet kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK), kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal.

    U wijzigt uw rekeningnummer zó:

    1. Ga naar het oude portaal voor ondernemers en log in.
    2. Ga naar 'Overige formulieren' en kies het formulier 'Wijzigen rekeningnummer ondernemers'.
    3. Vul de vragen in.
    4. Klik op 'Akkoord'.
    5. Stuur uw verzoek in.

    Het oude portaal voor ondernemers

    Hebt u geen toegang tot Mijn Belastingdienst Zakelijk of het oude portaal? U kunt het nieuwe rekeningnummer ook schriftelijk aan ons doorgeven.

    Vermeld in elk geval uw IBAN (geef geen spaarrekening of buitenlandse rekening op), uw RSIN, voor welke belasting u het rekeningnummer doorgeeft en uw naam, adres, postcode en plaats en telefoonnummer. Stuur ook een uittreksel of een bewijs van uitschrijving van KVK en een kopie bankafschrift (met duidelijk zichtbaar de tenaamstelling en niet ouder dan 2 maanden) mee.

    Stuur uw brief naar:
    Belastingdienst / Centrale Administratieve Processen
    Postbus 9055
    7300 GT Apeldoorn

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Het kán zijn dat wij het bedrag nog een keer uitbetalen op uw oude rekeningnummer. Of het bedrag nog een keer afschrijven van uw oude rekeningnummer.

    Wilt u dat we de uitbetaling op uw oude rekeningnummer meteen stopzetten? Geef dan bij het doorgeven van uw nieuwe rekeningnummer aan dat wij uw oude rekeningnummer niet meer moeten gebruiken.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.