Hoe bereken ik de bpm voor een personenauto?

Koopt u een nieuwe of een gebruikte personenauto in het buitenland? En importeert u de auto en registreert u het motorrijtuig in Nederland? Dan moet u bpm betalen.

U berekent de bpm voor een personenauto als volgt:

  1. Ga na wat de CO2-uitstoot van de auto is

    De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW.

    Heeft het motorrijtuig een CO2-uitstoot van  0 gr/km? Dan hoeft u geen bpm te betalen. U moet wel bpm-aangifte doen.

    Soms is de CO2-uitstoot op 2 manieren berekend. Of is er geen CO2-uitstoot bekend. Klik op de situaties hieronder om verder te lezen.

    • Welke CO2-uitstoot gebruik ik voor de bpm-berekening?

      Voor een nieuwe auto berekent u de bruto bpm met de CO2-uitstoot volgens de WLTP-meetmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Deze methode wordt sinds 1 juli 2020 gebruikt. Het is de opvolger van de NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle).

      Voor een gebruikte auto met een datum eerste toelating tot 1 juli 2020 mag u het bruto bpm-bedrag berekenen met de WLTP-meetmethode of met de NEDC-tabellen die gelden tot 1 juli 2020.

      Dat werkt als volgt. Hebt u een auto met een datum eerste toelating van vóór 1 juli 2020? En is voor deze auto de WLTP-waarde met het Europese rekenmodel CO2MPAS omgerekend naar een NEDC-waarde? Dan kiest u zelf of u aangifte doet met de NEDC-waarde of de WLTP-waarde.

      Maar is uw auto alleen getest volgens de NEDC-meetmethode? Dan moet u het bruto bpm-bedrag berekenen met de NEDC-waarde. Als er een NEDC-waarde is én een WLTP-waarde, dan worden ze vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CvO). Is uw auto vóór 2018 gebouwd? Dan is er geen WLTP-waarde.

      Voor de berekening van het bruto bpm-bedrag gaan we uit van de CO2-uitstoot die de RDW heeft vastgesteld.

    • Wat als de CO2-uitstoot niet bekend is?

      Als de CO2-uitstoot niet bekend is, dan stellen wij deze als volgt vast:

      • 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 juli 2020 tot heden.
      • 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
      • 350 gr/km voor een benzineauto en 302 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2009 tot 1 januari 2015.

      Als de RDW de CO2-uitstoot niet heeft vastgesteld, dan kunt u met 1 van de volgende documenten de CO2-uitstoot aantonen. U moet de aangegeven volgorde gebruiken:

      • De Europese typegoedkeuring (ETG) of het Certificaat van Overeenstemming (CvO) van de auto.
      • Als er geen ETG of CvO is: de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW.
        Bij de keuring moet u het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen.
      • Als er geen ETG, CvO of individuele goedkeuring is: het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO.
      • Als er geen ETG, CvO, individuele goedkeuring of testrapport is: een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd.
        De uitstoot moet dan gemeten zijn volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties  (ECE101-00) of een gelijkwaardig internationaal reglement.
  2. Zoek de netto-catalogusprijs op
    U moet de netto-catalogusprijs invullen op de aangifte. U hebt de netto-catalogusprijs ook nodig als u de bpm wilt berekenen met een bpm-tarief van vóór 2013.

    De netto-catalogusprijs is de consumentenprijs zonder bpm en zonder btw. Het gaat om de Nederlandse netto-catalogusprijs van een vergelijkbaar motorrijtuig op de datum eerste toelating, inclusief:

    • extra opties
    • accessoires
    • meerkosten voor bijzondere uitvoeringen

    U vindt de netto-catalogusprijs door online te zoeken naar motorvoertuiggegevens.

  3. Bereken de bruto bpm met het huidige tarief voor een gewone personenauto of een PHEV (hybride stekkerauto)

    Voor een nieuwe auto gebruikt u het huidige tarief voor gewone personenauto's of het huidige tarief voor PHEV's. Voor een gebruikte auto mag u het huidige tarief kiezen of een ouder tarief (zie stap 5). Klik op uw situatie voor meer informatie.

    • Ik heb een nieuwe personenauto

      De datum van inschrijving in het kentekenregister bepaalt welk bpm-tarief geldt voor uw nieuwe auto. In de tabel hieronder staan de bpm-tarieven voor dit jaar. Ligt de datum eerste inschrijving in het afgelopen jaar? Zoek het tarief dan op in het document met bpm-tarieven vanaf 1993.

      Let op!

      Als particulier moet u ook btw betalen voor auto's die:

      • niet langer dan 6 maanden geleden zijn aangeschaft
      • niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
    • Ik heb een gebruikte personenauto

      Voor een gebruikte auto berekent u de bpm met het huidige tarief. Maar u mag ook het tarief van een eerder jaar kiezen (zie stap 5). Dat kan voor u gunstiger zijn.

      Auto's die meer dan  3.000 kilometer hebben gereden, beschouwen wij voor de bpm als 'gebruikt'.

    Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor gewone personenauto's

    U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor een gewone personenauto in 4 stappen met de tabel hieronder:

    1. Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
    2. Trek daarvan de waarde uit kolom 1 af.
    3. Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
    4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 op.
    Bpm-tarieven 2024 voor personenauto's
    Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4
    CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot
    0 gr/km 80 gr/km € 440 € 2
    80 gr/km 104 gr/km € 600 € 76
    104 gr/km 145 gr/km € 2.424 € 167
    145 gr/km 161 gr/km € 9.271 € 274
    161 gr/km - € 13.655 € 549

    Heeft uw auto een CO2-uitstoot van 0 gr/km? Dan hoeft u geen bpm te betalen. U moet wel bpm-aangifte doen.

    Heeft uw auto dieselmotor? Dan moet u dieseltoeslag betalen (zie stap 4).

    Klik op uw situatie voor een voorbeeldberekening:

    • Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een personenauto zonder dieselmotor

      Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een personenauto zonder dieselmotor

      1. De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
        In de tabel valt deze waarde tussen de 104 en de 145 gr/km.
      2. Trek 104 af van de uitstoot van uw auto: 130 – 104 = 26.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 26 x € 167 = € 4.342.
      4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 4.342 + € 2.424 = € 6.766.

      De bruto bpm die u moet betalen, is dus € 6.766.

    • Voorbeeld: bruto bpm en dieseltoeslag berekenen voor een personenauto met dieselmotor

      Voorbeeld: bruto bpm en dieseltoeslag berekenen voor een personenauto met dieselmotor

      Bpm berekenen

      1. De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
        In de tabel valt deze waarde tussen de 104 en de 145 gr/km.
      2. Trek 104 af van de uitstoot van uw auto: 130 – 104 = 26.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 26 x € 167 = € 4.342.
      4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 4.342 + € 2.424 = € 6.766.

      De bpm is dus € 6.766. Hier moet u de dieseltoeslag nog bij optellen.

      Dieseltoeslag berekenen

      1. De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
      2. Trek 71 af van de uitstoot: 130 – 71 = 59.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met de toeslag: 59 x € 106,07 = € 6.258.

      Tel dit bedrag op bij de bpm voor uw auto: € 6.258 + € 6.766 = € 13.024.

      De totale bruto bpm inclusief dieseltoeslag is dus € 13.024.

    Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor PHEV's

    Een PHEV-personenauto is een type hybride auto en wordt ook wel een stekkerauto of plug-in genoemd. PHEV betekent: plug-in hybrid electric vehicle. Behalve een elektrische motor die door een externe bron kan worden opgeladen, heeft de auto een verbrandingsmotor. Deze auto's hebben een eigen bpm-tarief.

    U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor PHEV's in 4 stappen met de tabel hieronder:

    1. Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
    2. Trek daarvan de waarde uit kolom 1 af.
    3. Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
    4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 op.
    Bpm-tarieven 2024 voor PHEV-personenauto's
    Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4
    CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot
    0 gr/km 34 gr/km € 0 € 28
    34 gr/km 60 gr/km € 952 € 100
    60 gr/km - € 3.552 € 239

    Als de verbrandingsmotor een dieselmotor is, moet u dieseltoeslag betalen (zie stap 4).

    Klik op een voorbeeld om te zien hoe de berekening werkt.

    • Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een PHEV-auto met verbrandingsmotor (geen diesel)

      Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een PHEV-auto met verbrandingsmotor (geen diesel)

      1. De CO2-uitstoot van uw PHEV-auto is 50 gr/km.
        In de tabel valt deze waarde tussen de 34 en de 60 gr/km.
      2. Trek 34 af van de uitstoot van uw auto: 50 – 34 = 16.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 16 x € 100 = € 1.600.
      4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 1.600 + € 952 = € 2.552.

      De bpm die u moet betalen, is dus € 2.552.

    • Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een PHEV-auto met dieselmotor

      Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een PHEV-auto met dieselmotor

      Bpm berekenen

      1. De CO2-uitstoot van uw PHEV-auto is 80 gr/km.
        In de tabel ligt deze waarde boven de 60 gr/km.
      2. Trek 60 af van de uitstoot van uw auto: 80 – 60 = 20.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 20 x € 239 = € 4.780.
      4. Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 4.780 + € 3.552 = € 8.332.

      De bpm is dus € 8.332. Hier moet u de dieseltoeslag nog bij optellen.

      Dieseltoeslag berekenen

      1. De CO2-uitstoot van uw PHEV-auto is 80 gr/km.
      2. Trek 71 af van de uitstoot: 80 – 71 = 9.
      3. Vermenigvuldig deze uitkomst met de toeslag: 9 x € 106,07 = € 954.

      Tel dit bedrag op bij de bpm voor uw auto: € 954 + € 8.332 = € 9.286.

      De totale bruto bpm inclusief dieseltoeslag is € 9.286.

    Geen bpm voor volledig elektrische auto of auto op waterstof

    Rijdt uw auto volledig en uitsluitend op elektriciteit of waterstof? En is de CO2-uitstoot dus 0 gr/km? Dan hoeft u geen bpm te betalen. U moet wel bpm-aangifte doen.

  4. Bij auto's met een dieselmotor: bereken de dieseltoeslag

    Is de CO2-uitstoot van uw personenauto met een dieselmotor meer dan 71 gr/km? Dan betaalt u bpm volgens de tabel voor uw type auto, plus een dieseltoeslag van € 106,07 per gram CO2-uitstoot boven de 71 gr/km.

    Dit is het tarief voor dit jaar. De dieseltoeslag van voorgaande jaren vindt u bij Bpm-tarieven.

    U berekent de dieseltoeslag als volgt

    1. Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
    2. Trek daar 71 van af.
    3. Vermenigvuldig de uitkomst met € 106,07.

    Klik op het voorbeeld om de berekening te zien.

    • Voorbeeld: dieseltoeslag berekenen

      Voorbeeld: dieseltoeslag berekenen

      1. De CO2-uitstoot van uw personenauto is 200 gr/km.
      2. Trek 71 af van de uitstoot: 200 – 71 = 129.
      3. Vermenigvuldig de uitkomst met de toeslag: 129 x € 106,07 = € 13.683.

      Tel dit bedrag op bij de bpm voor uw auto.

  5. Bij gebruikte auto's: bepaal of een ouder tarief gunstiger is

    Bij een gebruikte auto kunt u kiezen tussen het huidige tarief of een historisch (ouder) tarief dat gold tussen 2 maanden vóór de datum eerste toelating en de datum van goedkeuring door de RDW. De historische tarieven vindt u bij  Bpm-tarieven vanaf 1993.

    U kunt het huidige tarief alleen gebruiken als de CO2-uitstoot van uw auto is gebaseerd op de WLTP-methode (zie stap 1). Heeft uw auto een datum eerste toelating van vóór 1 juli 2020? Dan moet u een ouder bpm-tarief gebruiken van vóór 1 juli 2020. Die tarieven zijn gebaseerd op de NEDC-methode.

    Zo bepaalt u of een ouder tarief gunstiger is dan het huidige tarief

    1. Bereken de bruto bpm volgens het huidige tarief (zie stap 3).
    2. Bereken de bruto bpm volgens het oude tarief.
      Houd bij de berekening met het oude tarief rekening met eventuele bijzonderheden, zoals:
      • energielabel
      • wel/niet hybride
      • roetfilter
      • fijnstofuitstoot
      • euro-6-norm
      • accessoires die buiten de berekening konden blijven
      • CO2-uitstoot
        In het document met alle bpm-tarieven vanaf 1993 vindt u de tarieven die bij deze bijzonderheden horen.
    3. Kijk vervolgens welk bruto bpm-bedrag gunstiger is.
  6. Bij gebruikte auto's: bereken de afschrijvingskorting

    Gaat het om een gebruikte auto? Dan geldt een afschrijvingskorting op het bruto bpm-bedrag. Die korting kunt u op 3 manieren berekenen. U mag de afschrijvingsmethode kiezen die voor u het gunstigst is.

    De bruto bpm min de afschrijvingskorting is de bpm die u moet betalen.

Wel of geen bpm-aangifte doen en bpm betalen?

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.