Aangifte loonheffingen (loonaangifte) - hoe doe ik dat?

De aangifte loonheffingen (loonaangifte) doet u digitaal.

Niet meer dan 10 werknemers? Dan kunt u aangifte doen via Mijn Belastingdienst Zakelijk

Mijn Belastingdienst Zakelijk is het nieuwe portaal voor ondernemers. Loonaangiften over 2020 kunt u alleen nog via dit portaal doen. In het stappenplan leest u hoe dat werkt en wat u daarvoor nodig hebt:

  • 1.  Inloggen

    Klik op 'Inloggen voor ondernemers'. En kies daarna voor 'Naar mijn Belastingdienst Zakelijk'.

    Inloggen met DigiD
    Inloggen doet u met DigiD als u een eenmanszaak hebt.

    Inloggen met eHerkenning
    Hebt u geen eenmanszaak, dan logt u in met eHerkenning. Hoe dat werkt, leest u bij: eHerkenning aanvragen

    Om eHerkenning te kunnen gebruiken moet u ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KVK)
    Voor rechtspersonen in Nederland is inschrijving verplicht. Staat u niet ingeschreven? Kijk op de site van de KVK, bij Inschrijven bij KVK, of inschrijven voor u mogelijk is. 

    Inschrijven van een buitenlandse onderneming is mogelijk als u economisch actief bent in Nederland en/of een vestiging in Nederland hebt. Meer informatie over het inschrijven van buitenlandse rechtsvormen vindt u op de KVK-site bij Inschrijven buitenlandse bedrijven.
         
    Kerkgenootschappen schrijven zich volgens een aparte procedure in bij de KVK. Daarna kunnen zij contact opnemen met 1 van de leveranciers van eHerkenning om het inlogmiddel aan te vragen.

    Kunt u (of wilt u) zich niet inschrijven bij de KVK om eHerkenning aan te vragen?
    Dan kunt u ervoor kiezen om uw aangifte te doen met commerciĆ«le software. Of u laat uw loonaangifte doen door een intermediair.         

    Heeft de intermediair die uw belastingzaken regelt eHerkenning? Dan kunt u hem toestemming geven om zaken voor u te regelen met eHerkenning. Hij weet hoe u dat doet.      

    Inloggen voor ondernemers

  • 2.  Aangifte invullen

    Ga in Mijn Belastingdienst Zakelijk naar 'Loonheffingen' en start de loonaangifte van het tijdvak dat u wilt invullen. Downloaden is niet nodig. U beantwoordt alle vragen.

    De gegevens van het oude portaal voor ondernemers zijn helaas niet beschikbaar in Mijn Belastingdienst Zakelijk. U moet dus de meeste gegevens opnieuw invoeren als u de 1e keer aangifte doet in mijn Belastingdienst Zakelijk. Bij uw volgende aangifte worden alle gegevens van de laatst ingestuurde aangifte wel automatisch vooringevuld.

  • 3.  Aangifte versturen

    Alles ingevuld? Verstuur dan uw aangifte.

    U ziet dan meestal direct of wij uw aangifte ontvangen hebben, onder 'Ingestuurde aangiften'. Het kan ook een paar minuten duren.

Meer dan 10 werknemers? Gebruik dan andere aangifte- of administratiesoftware

Die software moet geschikt zijn voor Digipoort.

Daarnaast hebt u ook een PKIoverheid services servercertificaat nodig. En als u berichten verstuurt die groter zijn dan 80 MB: een FTP-account bij Logius.

Meer over dit certificaat en account leest u in hoofdstuk 11 van het 'Handboek Loonheffingen'.

Of laat de aangifte doen door een intermediair

Maak wel goede afspraken. Want u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de aangifte.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.