Binnenbrengen van goederen

De Douane controleert en bevordert de veiligheid van goederenverkeer dat over de buitengrenzen van de Unie gaat. Want wij moeten voorkomen dat gevaarlijke goederen Nederland binnenkomen (of via Nederland de Unie binnenkomen).

Op basis van elektronische risicoanalyse selecteren wij containers voor inspectie. Wij kunnen deze containers uit de logistieke keten halen en controleren.

Veiligheid

Wij gaan uit van 2 soorten veiligheid:

  • maatschappelijke veiligheid
    • voorkomen dat goederen binnenkomen die het maatschappelijk verkeer kunnen ontwrichten door terrorisme
    • de bescherming van gezondheid en milieu
  • productveiligheid
    • goederen van slechte kwaliteit
    • namaak

Informatie ontvangen en uitwisselen met het DMF

Wij willen snel werken om logistiek oponthoud voor u te voorkomen. Tegelijkertijd moeten wij goede controles uitvoeren en voorkomen dat onveilige goederen ongecontroleerd de Unie binnenkomen. Daarom gebruiken we het Douane Manifest (DMF). Dit systeem ontvangt en wisselt elektronisch informatie uit over vervoermiddelen en goederen die de Unie binnenkomen.

Hoe werkt het DMF?

U communiceert met ons via het centrale elektronische loket van de overheid. Uw elektronische berichten moeten voldoen aan voorgeschreven berichtenspecificaties. Voor het elektronisch melden hebt u een registratie nodig. Dat vraagt u aan met dit aanvraagformulier 'Registratie elektronisch berichtenverkeer'. Lees ook de toelichting en algemene voorwaarden bij deze registratie.

Meer informatie over de stappen binnen het proces binnenbrengen vindt u terug in het Handboek Douane:

Aangiften bij het binnenbrengen van goederen

Onder het proces binnenbrengen vallen de summiere aangifte bij binnenbrengen en de aangifte tot tijdelijke opslag (ATO).

Summiere aangifte bij binnenbrengen

Voor goederen die binnengebracht worden, moet een summiere aangifte bij binnenbrengen zijn ingediend. Deze aangifte wordt via Single Window voor maritiem en lucht doorgestuurd naar het DMF.

ATO

Voor goederen die gelost gaan worden, moet een ATO worden ingediend. Deze aangifte wordt ook via Single Window voor maritiem en lucht doorgestuurd naar het DMF. Op basis van de ATO kunnen de goederen tijdelijk worden opgeslagen in een daarvoor goedgekeurde ruimte.

Voor alle goederen die vermeld zijn op de ATO, moet een nadere (douane)aangifte worden ingediend om de goederen onder een toegestane douaneregeling te plaatsen. Of de goederen moeten worden wederuitgevoerd. Meer informatie vindt u in het Handboek Douane, onderdeel 12.00.00 Plaatsing van goederen onder een douaneregeling.

Wij vergelijken de nadere aangiften met de ATO. Dat doen we met de volgende gegevens:

  • voorafgaande regeling (de Bill of Lading en volgnummer)
  • verpakkingseenheid
  • aantal colli
  • brutogewicht

Als deze gegevens met elkaar overeenkomen, is een ATO of een gedeelte van de ATO afgeschreven. Deze afschrijvingen gaan geautomatiseerd wanneer een nadere aangifte elektronisch is gedaan in AGS, NCTS of DMF uitgaan. De ATO is gezuiverd wanneer alle goederen zijn afgeschreven.

Verschillen bij (bulk)goederen in de nadere aangifte herstellen

Het kan voorkomen dat de hoeveelheid of het gewicht van (bulk)goederen in de aangifte voor tijdelijke opslag (ATO) verschilt met de nadere aangifte over diezelfde lading, zoals een aangifte voor douane-entrepot of invoeraangifte. Meer informatie over wat u dan moet doen, leest u op de pagina Verschillen bij (bulk)goederen in de nadere aangifte herstellen.

Inklaren van schepen in kleine havens

Bij het inklaren van schepen die in kleine havens van Nederland de Unie binnenkomen, kunnen zich 3 verschillende situaties voordoen.

  1. Er is geen lading en ook geen boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling.
    Het schip gaat geen boordprovisie en/of lading in Nederland innemen. Meer informatie over de wettelijke vrijstellingen vindt u in het Handboek Douane, onderdeel 24.00.00 Douanevrijstellingen.
  2. Er is geen lading en ook geen boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling.
    Het schip gaat wel lading en/of boordprovisie innemen.
  3. Er is lading en/of boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling.

De toe te passen procedure is afhankelijk van de situatie. Meer hierover leest u in het Handboek Douane, onderdeel 10.00.00, hoofdstuk 3 Binnenkomst in douanegebied Unie.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.