Binnenbrengen van goederen

De Douane controleert en bevordert de veiligheid van goederenverkeer dat over de buitengrenzen van de Unie (Europese Unie) gaat. De Douane moet voorkomen dat gevaarlijke goederen Nederland binnenkomen (of via Nederland de Unie binnenkomen).

Op basis van elektronische risicoanalyse worden containers geselecteerd voor inspectie. De Douane kan deze containers uit de logistieke keten halen en controleren.

Veiligheid

De Douane gaat uit van 2 soorten veiligheid:

  • maatschappelijke veiligheid
    • voorkomen dat goederen binnenkomen die het maatschappelijk verkeer kunnen ontwrichten door terrorisme
    • de bescherming van gezondheid en milieu
  • productveiligheid
    • goederen van slechte kwaliteit
    • namaak

DMF

De logistieke keten staat onder druk. Dit komt doordat de internationale handel de laatste jaren enorm is gegroeid én de toenemende 'just in time-leveringen'. Schepen en vliegtuigen worden steeds groter en vervoeren steeds meer goederen. Er is dus een toename in de goederenstromen en de goederen moeten steeds sneller op de plaats van bestemming zijn.

Dit heeft ook voor de Douane grote gevolgen. Nederland is een distributieland. Het is daarom van groot belang dat logistiek oponthoud zo klein mogelijk blijft. De Douane moet dus snel handelen om oponthoud te voorkomen. Tegelijkertijd moet de Douane goede controles uitvoeren en voorkomen dat risicovolle goederen ongecontroleerd de EU binnenkomen.

Hiervoor gebruiken we het systeem Douane Manifest (DMF). Dit systeem ontvangt en wisselt elektronisch informatie uit over vervoermiddelen en goederen die de EU binnenkomen.

Hoe werkt het DMF?

U communiceert met de Douane via het centrale elektronische loket van de overheid. Uw elektronische berichten moeten voldoen aan voorgeschreven berichtenspecificaties. Voor het elektronisch melden hebt u een 'Registratie elektronisch berichtenverkeer' nodig. Dat vraagt u aan met dit aanvraagformulier.

Lees ook de toelichting en algemene voorwaarden.

Meer informatie over de stappen binnen het proces binnenbrengen vindt u terug in Handboek Douane:

Inklaren van schepen in kleine havens

Bij het inklaren van schepen die in kleine havens van Nederland de Unie binnenkomen, kunnen zich 3 verschillende situaties voordoen.

  1. Er is geen lading en ook geen boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling
    Het schip gaat geen boordprovisie en/of lading in Nederland innemen.
  2. Er is geen lading en ook geen boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling. 
    Het schip gaat wel lading en/of boordprovisie innemen.
  3. Er is lading en/of boordprovisie aan boord boven de wettelijke vrijstelling

De toe te passen procedure is afhankelijk van de situatie. Meer hierover leest u in het Handboek.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.